ŠUMAVA - Z ŽELEZNÉ RUDY NA GROSSER ARBER (VELKÝ JAVOR) A JEZERO GROSSER ARBERSEE

První den našeho pobytu jsme si Yvett zajeli kousek za hranice na Großer Arber (česky Velký Javor), za krásnými výhledy do okolí a také k jezeru Großer Arbersee, které se nachází na úbočí této hory a které bylo vytvořené během poslední doby ledové.
ŠUMAVA 2020
(Ostatní dny jsou zvlášť pod odkazem na nové stránce)

1 den) Úvod/Příjezd
2 den) Z ŽELEZNÉ RUDY NA GROSSER ARBER (VELKÝ JAVOR) A JEZERO GROSSER ARBERSEE

Ráno vyjíždíme na kole již před devátou, aby jsme stihli nějaké výhledy, protože předpověď slibovala zvětšující se oblačnost.
První tři kilometry k hranicím mírně klesáme, ale od hranic (713 m.) už začínáme stoupat k obci Brennes (1041 m.). Na 6 km má silnice průměrné 5,4% stoupání.
Další 2 km už vedou prakticky s minimálním převýšením a my přijíždíme k parkovišti před lanovkou po cca hodině jízdy v 9:50 hodin.
U parkoviště si zamykáme kola a kvůli zhoršujícímu počasí si raději kupujeme lístek na moderní šestimístnou lanovku (2x10 Eur - 541 Kč) aby jsme byli nahoře co nejdříve a stihli aspoň nějaké výhledy. Nakonec mraků nebylo moc a počasí nám tak nakonec přálo. Nahoře jsme tak strávili dvě hodiny.
Z lanovky vysedáme na severním úbočí hory ve výšce 1358 m.n.m., kde se také nachází dvě turistické chaty: Arberschutzhaus a Eisensteiner Hütte. Od lanovky pak začínáme stoupat k vrcholu této hory.
Vrchol stejnojmenné hory Großer Arber (česky Velký Javor) leží ve výšce 1456 m n.m. a je nejvyšší vrchol Šumavy, která je na německé straně nazývaná Bavorským lesem (Bayerischer Wald). Hora se nachází se ve spolkové zemi Bavorsko, cca 5 kilometrů západně od hraničního města Bayerisch Eisenstein (Bavorské Železné Rudy).

Kromě úžasného výhledu z vrcholu této hory do okolí, najdete v okolí pestrou krajinu, která se vyznačuje spoustou jezer, širokých luk, hustých lesů. Vrchol je specifický svou pro zdejší oblast nevšední flórou, blíží se spíše vysokohorskému charakteru než charakteru zbytku celého pohoří.
Holé a relativně zarovnané temeno tohoto mohutného rulového masivu překvapí svou rozlehlostí. Kromě vlastního vrcholu, nesoucího prostý dřevěný kříž, je zde druhý skalnatý vrchol s kruhovým výhledem, nižší zaoblený vrchol s dvěma kulovými budovami (televizní vysílač, radarová a meteorologická stanice), a stranou leží ještě další vyvýšenina se zajímavým skalním útvarem. Z těchto čtyř skalních hlav se otevírají nádherné výhledy do všech světových stran.

1) Hlavní vrchol Gipfelriegel s vrcholem Großer Arber (1456 m.) na kterém se nachází kříž z roku 1913
2) Großer Seeriegel (1450 m.), u které se nachází kaple Arberkapelle z roku 1956
3) Bodenmaiser Riegel (1447 m.), která znázorňuje hlavu Richarda Wagnera
4) Kleiner Seeriegel, zde je ale zákaz vstupu
Nejdříve vedou naše kroky na jihovýchod ke skalnatého vrcholu Großer Seeriegel (1450 m.). Pod vrcholem se nachází kaple Arberkapelle z roku 1956, vedle které se nachází několik vyřezávaných prken s bohatě barevně zdobenými texty.
Na severovýchod je pěkný výhled na Bavorskou Železnou Rudu (Bayerisch Eisenstein) a českou Železnou Rudu, s Pancířem na české a Velkým Falkensteinem (Großer Falkenstein) na německé straně.
Při panoramatickém pohledu na jih a západ můžete vidět město Bodenmais, na horizontu hory dolního Bavorského lesa a daleko v oparu se nachází Alpy. Vlevo na skále si pak lze udělat pěknou fotku s výhledem do širokého okolí.
První vrchol s nádhernými výhledy máme za sebou a pokračujeme již na nejvyšší vrchol Großer Arber (1456 m.) na kterém se nachází kříž z roku 1913.
Nahoře od ostatních skalisek moc místa není, a tak si uděláme jen fotku a pokračujeme dále (v pozadí předešlý vrchol Großer Seeriegel).
Cestou na další vrchol této hory procházíme kolem dvou kruhových věží (televizní vysílač, radarová a meteorologická stanice).
Kruhové věže zde vstoupili do služby v roce 1983 jako německé vojenské zařízení protivzdušné obrany během studené války aby bylo možné sledovat vzdušný prostor nad východním blokem. V roce 1996 bylo nově vybaveno třídimenzionálním vyhledávacím radarem RRP-117. Druhá uvolněná věž od té doby obsahuje komunikační antény. Zařízení protivzdušné obrany je provozováno v rámci integrovaného systému protivzdušné obrany NATO.
Procházíme kolem vrcholu Kleiner Seeriegel, který je ale nepřístupný na poslední dnešní vrchol Bodenmaiser Riegel (1447 m.).
Výstup je zde trochu náročnější než na ostatní vrcholy, ale chodí zde i děti
Výhledy jsou zde opět na jižní část nádherné. Zde je vidět první dnešní vyhlídka Großer Seeriegel a také část skály, který z profilu zobrazuje hlavu Richarda Wagnera (německý hudební skladatel, spisovatel,...)
Kousek vpravo lze vidět podobně jak z první vyhlídky město Bodenmais a na horizontu hory dolního Bavorského lesa. Za dobrého počasí je pěkný výhled na rakouské a bavorské Alpy.
Chvíli si zde pod skálou odpočineme a pak se vracíme kolem Kleiner Seeriegel na místo, z které je výhled tentokrát na severní stranu, kde je vidět např. jezero Kleiner Arbersee.
Zpátky k parkovišti již scházíme cca 3,2 km pěšky.
U dolní stanice lanovky si uděláme ještě jednu fotku a pokračujeme k dalšímu bodu naší cesty.
Tím dalším bodem je jezero Großer Arbersee, kde v těsné blízkosti stojí restaurace s terasou, půjčovna loděk, prodejna suvenýrů a pohádkový les.
Jezero Große Arbersee, ležící na východním křídle pohoří Großer Arber, vzniklo v poslední doby ledové a nachází se v nadmořské výšce 934 m na ploše cca. 7,72 ha, hloubka se pohybuje do 15 m. Teplota v hloubce 13 m. je konstantní 5,1 °C.
Kola opět uzamykáme a vydáváme se pěšky po okružní turistické stezce kolem jezera. Píše se, že cesta by měla zabrat půl hodiny, my ale se zde ale zdržíme kolem 50 minut.
Díky své plovoucí slatině, impozantní stěně Arbersee a sousedním smíšeným horským lesům je Großer Arbersee jedno z nejnavštěvovanějších jezer v Bavorském lese (německá část Šumavy)
Ke konci cesty je pěkné místo, kde se dá blíže přiblížit k jezeru a tak toho také my využíváme.
.Nakonec nakoukneme do pohádkového lesa a vydáváme se na cestu zpět do Železné Rudy.
TRASA
- www.strava.com/activities/3959050465 - Cyklistická část
- www.strava.com/activities/3958466161 - Turistika po vrcholu Grosser Arber
- www.strava.com/activities/3959068448 - Turistika kolem jezera Grosser Arbersee
connect.garmin.com/modern/activity/5432735500 - Turistika po vrcholu Grosser Arber