ŠUMAVA - ČERNÉ A ČERTOVO JEZERO, VRCHOLY ŠPIČÁK A PANCÍŘ

Druhý den pobytu v Železné Rudě jsme se vydali Šumavláčkem k Černému jezeru, odkud jsme se již po svých pokračovali k rozhledně na vrchu Špičák (1202 m.), dále k Čertovu jezeru a svezli jsme se kousek také jednosedačkovou lanovkou na Pancíř.
► ŠUMAVA 2020
(Ostatní dny jsou zvlášť pod odkazem na nové stránce)

3 den) ČERNÉ A ČERTOVO JEZERO, VRCHOLY ŠPIČÁK A PANCÍŘ

I dnešní ráno vstáváme dříve, protože již po osmé hodině se vydáváme na zastávku vláčku Šumavláčku. Jsme tu raději dříve, protože chceme mít jistotu, že se do vláčku vejdeme, nakonec nebyl ani plný.

Vláček vyjíždí ráno ze Železné Rudy v 9:00 hodin a rychlostí 20 km/hod. zvládne  8 km dlouhou trasu za cca 30 minut. Během trasy se dostane do výšky 1008 m, takže zdolá převýšení cca 260 m.

Černé jezero (německy Schwarzer See) je největší ledovcové jezero na Šumavě a zároveň i největší jezero v České republice, pokud nepočítáme vodní plochy vzniklé s přispěním člověka.

Své jméno dostalo podle své zdánlivě černé hladiny. Svým ledovcovým původem patří Černé jezero spolu s ostatními šumavskými jezery mezi jediné vodní plochy tohoto typu u nás.

Má rozlohu 18,47 hektaru. Leží v nadmořské výšce 1008 metrů a jeho maximální hloubka dosahuje 39,8 metru.

I když je nejníže položené ze všech šumavských jezer a ze všech pěti na české straně Šumavy je také nejlépe dostupné.
Nachází se šest kilometrů severozápadně od Železné Rudy, méně než jeden kilometr od česko-německé státní hranice.

Po obhlídce Černého jezera pokračujeme po žluté a červené turistické trase směr Čertovo jezero. Cesta se po chvíli více zvedá a na chvíli si musíme i oddechnout.

Po asi kilometru se cesta už více narovná a my po chvíli opouštíme značenou trasu. Po cestě, která je otevřená jen v létě od 15.6. do 15.9. se vydáváme na rozhlednu na Špičáku (1202 m.). (https://sumava.spicak.cz)

Rozhledna stojí zhruba 50 metrů od koncového kola sedačkové lanovky na Špičák a zhruba 20 metrů od kiosku s občerstvením na vrcholu Špičáku.

Rozhledna byla postavena v roce 2014 na ocelové konstrukci s dřevěným opláštěním. Měří 26,5 metru a na její vrchol vede celkem 135 schodů. Vstupné je 50 Kč.

Rozhledna svou výškou převyšuje všechny okolní stromy a nabízí tak jedinečný výhled na Šumavu ze všech světových stran.

Z rozhledny dohlédnete Úhlavským údolím s vodní nádrží Nýrsko až směrem k Plzni, na sušické straně až na Boubín, vidět je dobře i Poledník

Při pohledu na druhou stranu jsou vidět jako na dlani vrcholy v německém příhraničí. Díky dalekohledům lze za jasného počasí dohlédnout i Dachsteinské Alpy.

V dáli jde také vidět horu Grosser Arber, která leží jen kousek za hranicemi u Železné Rudy. Před ní pak Čertovo jezero, kde povedou další naše kroky.

Na rozhledně jsou také malé vyhlídky, kde se můžete podívat nejen do okolí, ale i pod vaše nohy :)

Z rozhledny se vracíme na značenou turistickou trasu, po které zase scházíme po prudší cestě k cca 1,8 km vzdálenému Čertovu jezeru. Během našich cest narážíme také na hady jako je tato užovka obojková.

Pověstmi opředené ledovcové Čertovo jezero (německy Teufels-See) má tvar půlkruhu a obklopuje jej pralesovitý smrkový porost.

Název dostalo jezero podle čerta, kterého přemohla statečná dívka, kterou chtěl stáhnout do pekla. Při zápase vyryl pekelník jámu, ze které vytryskly prameny a vytvořily jezero, ve kterém se nakonec čert utopil s kamenem na ocase.
Ve skutečnosti asi před 12 tisíci lety došlo k postupném tání ledovců. Tající ledovce před sebou tlačily množství kamene a štěrku, z nichž se pod svahy vytvořily mohutné hráze - morénové valy, které tající vodu zadržely.

Vodní plocha se nachází v nadmořské výšce 1030 m, její rozloha je 9,7 ha a průměrná hloubka je 18. metrů, největší pak 36 m.

Jako jediné ze všech 8 šumavských jezer (5 na české a 3 na bavorské straně) náleží k povodí Dunaje a odtéká do Černého mořezatímco ostatní do Severního moře.
K Čertovu jezeru oproti Černému není přístup úplně jednoduchý a pro cyklisty nevhodný.

Od jezera scházíme po žluté turistické trase do obce Špičák.

V restauraci Avalanche si dáváme polévku a míříme k lanovce.
Jaké bylo naše překvapení, když jsme viděli, že se jedná o skoro historickou jednosedačkovou lanovku (cena na mezistanici 60 Kč, na Pancíř 100 Kč), která jezdí na trase Špičák – Hofmanova Bouda – Pancíř (délka 2.740 m., převýšení 348 m.)

Vystupujeme na mezistanici Hofmanova Bouda v domnění, že uvidíme nějaké výhledy do okolí, ale nakonec je výhled jen na Hadí vyhlídce.

Na jednom z nejvyšších vrcholů Šumavy na hoře Pancíř (1214 m.) stojí chata, jejíž součástí je také rozhledna, která nabízí jeden z nejkrásnějších šumavských výhledů.

Z prosklené plošiny (okna jdou otevřít) je z výšky 15 metrů na německé straně vidět daleko do Bavorska, včetně na nejvyšší Šumavskou horu a dominantu Železnorudska Grosser Arber (Velký Javor). Za jasného počasí můžete vidět i vrcholky Alp v okolí Dachsteinu.

Na české pak na Jezerní horou, Český les s Čerchovem, Svatobor, Sedlo, Klatovy nebo JE Temelín.

Na Pancíři pramení tři řeky a prochází jím hlavní evropské rozvodí. K úmoří Severního moře patří řeka Úhlava, která pramení na jihozápadním svahu a řeka Křemelná, která pramení severně od Pancíře na jihozápadním svahu. Do Černého moře pak odvádí Dunaj řeku Řezná (Regen), která pramení jihovýchodním svahu.

Některé vrcholy jsou značené kříži, na Pancíři ale najdete netradičně otevřené dveře, které jsou zajímavým fotopointem s nádherným výhledem do vnitrozemí na nýrské údolí a vodní nádrž, vrcholy Ostrého a mnohé další.

Po modré turistické trase pak scházíme do Železné Rudy.

Tím jsme i ukončili turistickou část, kterou jsme využili pro méně či více nedostupná místa na kole, protože následující dny už patřili jen kolu.