VYSOKÉ TATRY 2020 - ZAKOPANE - CZARNY STAW GASIENICOWY - MALY KOSCIELEC A OKOLNÍ LEDOVCOVÁ JEZÍRKA

Druhý den našeho pobytu v Zakopane patřil návštěvě jednoho z největších a nejkrásnějších tatranských ples Czarny Staw Gąsienicowy a přechodu přes Malý Kościelec k dalším plesům Gąsienicowej doliny.
ITINERÁŘ:
2 den) ZAKOPANE-KUZNIC - CZARNY STAW GASIENICOWY A DALŠÍ LEDOVCOVÉ JEZERA

2) ZAKOPANE-KUZNIC - CZARNY STAW GASIENICOWY A DALŠÍ LEDOVCOVÉ JEZERA

Stejně jak včera, i dnes se taxíkem necháváme dovést do místní části Zakopane, Kuźnice, která se nachází přibližně v nadmořské výšce 1010 m.n.m. Při vstupu do Tatranského národního parku platíme 6 PLN a pokračujeme stejnou cestou jak včera. Po pár metrech si ale uvědomujeme, že jdeme špatně. Musíme po modré ale jiným směrem. Vracíme se proto zpátky a odbočujeme již na správnou trasu. Zde je ale před vstupem více jak stometrová fronta, naštěstí my vstupenku již máme (nevím ale co si o nás mysleli, když jsme kolem nich procházeli).

Na naši trasu se od vstupu vydáváme kolem půl desáté. K Hala Gąsienicowa (severní části údolí Gąsienicowa) u chaty Murowaniec nám ukazatel značí cca dvě hodiny. Cesta na začátku stále stoupá lesem přes vrcholek Boczań,

Za půli cesty se nám poprvé otevírají krásné výhledy.

Na západní straně pak naše včerejší cíle Kopa Kondracka a Giewont, polský národní vrchol.

O něco dál v průsmyku Przełęcz mezi Kopami (1501 m) se sbíhá modrá turistická trasa se žlutou, která vede z údolí Jaworzynka a kterou taky půjdeme nazpátek.
Výhledy tu jsou parádní skoro do všech stran na západní straně Kopa Kondracka, Giewont, pod námi celé údolí Jaworzynka ...

Před jedenáctou jsme již v severní části údolí Gąsienicowa (Hala Gąsienicowa), které je jedním z nejčastějších výletních cílů v polských Tatrách, což pociťujeme i my, protože tu proudí opravdu hodně lidí.
Zdejší údolí je rozcestníkem mnoha tras a také výchozím bodem do vyšších částí Tater jako je Kasprowy Wierch a také náročnějších např. Świnica, Kościelec nebo průsmyky Zawrat, Krzyżne a hřeben Perć.

Nám se už také začínají odkrývat široká panoramata, mimo jiné Żółta Turnia, Granaty, Kozi Wierch, Kościelec až po Świnicu. V popředí je pak vidět špičatý Maly Kościelec, po jehož levém boku je náš dnešní cíl jezero Czarny Staw Gąsienicowy.

Před námi je pak horský útulek Murowaniec a několik dalších budov.

U oblíbené ubytovny PTTK Murowaniec (1514 m.), kde je k dispozici 120 lůžek jsme v 11:00 hodin, ale nezastavujeme se, protože si říkáme, že je ještě brzo na jídlo a že se zde zastavíme na cestě zpátky.

Od ubytovny (horského útulku) vede naše cesta po svahu Maly Kościelec a stále po modré turistické trase. Trasa není náročná, vede po větších kamenech a mezi jemnou horskou borovicí. Poprvé mi to zde začíná připomínat slovenské Tatry

Před dvanáctou je před námi ledovcové jezero Czarny Staw Gąsienicowy (1624 m.), které je čtvrté největší pleso v polských Tatrách a šesté včetně slovenské části.

Czarny Staw Gąsienicowy - je největší ledovcové jezero v údolí Gąsienicowa, kde se budeme dneska pohybovat
Název je odvozen od tmavě modrého až černého odstínu vody spojeného se stínem vod s nedalekým vrcholem Kościelec. Také je to jedno z mála tatranských jezer, kde žijí ryby - pstruhy, které zde byly ale uměle zavedeny v roce 1881.
Jezero má oválný tvar, průhlednou vodu, rozměry jsou 665 m x 425 m (18 ha) a maximální hloubka 51 metrů (třetí nejhlubší v Tatrách), přičemž je průhledná až do 12 metrů.

Zatímco hladina plesa leží 1 624 metrů nad mořem, vrcholky okolních štítů přesahují 2100-2200 metrů

Od jezera začínáme ostře stoupat po černé tur. trase na hřeben Maly Kościelec a nedá nám se ohlídnout ještě zpátky k jezeru.

Před jednou jsme na vrcholu Maly Kościelec (1863 m.), po jehož úzkém hřebeni začínáme scházet do sedla Karb. Hřbet hory odděluje údolí Czarna Gąsienicowa od údolí Zielona Gąsienicowa, kde nyní míříme.

Ještě pohled zpátky ze sedla na hřeben, ale také na ledovcové jezera, kde budeme scházet.

Horské sedlo Karb (1853 m.) je rozcestím s modrou turistickou trasou, po které budeme scházet na západní stranu hřebene. Černá tur. trasa pokračuje dále po jednosměrné trase na vrchol Kościelec (2155 m.). Zespodu to vypadá na hodně náročnou trasu, ale lidí tam jde opravdu hodně.

Ze sedla Karb pak slézáme po kamenných schodech na opačnou stranu Gąsienicowej doliny, kde je nejpočetnější skupina jezer v jednom údolí v polských Tatrách.

Trasa vede po kamenech mezi horskými borovicemi a kolem dalších, ale už menších ledovcových jezer.

Největší z těchto jezer je Zielony Staw Gąsienicowy, u kterého se na chvíli zastavujeme. Jezero už leží na černé tur. trase, která vystřídala modrou.

Jezero je hluboké až 15 m a průhledné do 10 m

Trasa vede dál lehce z kopce, procházíme také pod lyžařským vlekem.

V 14:45 jsme nedaleko ubytovny PTTK Murowaniec, ale protože naše černá tur. trasa ji obchází, tak pokračujeme dál za chatu, kde černou střídá modrá tur. trasa.

V průsmyku Przełęcz mezi Kopami (1501 m.) měníme modrou za žlutou turistickou trasu a oproti ranní trase, tentokrát jdeme údolím Jaworzynka.

Trasa začíná dále strměji klesat údolím.

Po čtvrté hodině jsme zpátky v místě našeho začátku v Zakopane-Kuźnice, do našeho ubytování ale jdeme jako včera pěšky. Také se opět zastavujeme na večeři, tentokrát do Gospoda Polska Kolibecka a opět si nemůžeme stěžovat.

Po večeři se jdeme ještě podívat ke skokanskému můstku.

INFO
Vzdálenost: 22,5 km
Nastoupáno: 1049 m.
Sestoupáno: 1161 m.
Čas pohybu: 5:20 hodin
Čas: 8:53 hodin
Celkový čas: 11:37

VÝŠKOVÝ PROFIL
Barvy znamenají barvy turistických tras