ZE SKŘÍTKU NA RABŠTEJN PŘES BÍLÉ A ČERNÉ KAMENY

Dnešním cílem našeho výletu bylo mé oblíbené místo Rabštejn, který se nachází v Jeseníkách mezi města Rýmařov a Šumperk. Naše cesta vedla ze sedla Skřítek po neznačené trase přes Černé a Bílé kameny na Rabštejn, kde jsme navštívili zříceninu hradu a lezecké skály.

Když se ráno s přítelkyní díváme z okna, říkáme si, že snad to dnešní počasí bude lepší než slibovaná předpověď.

V sedm hodin sedáme na vlak a míříme do Bruntálu, kde přesedáme na autobus. Za Bruntálem je ale už taková mlha, že nejde nic vidět. Naštěstí při stoupání na sedlo Skřítek (876 m.) mlha padá.

Na Skřítku obcházíme motorest a po modré a zelené turistické značce se vydáváme směr Rabštejn.

Na rozcestí "pod Bílým kamenem" opouštíme zelenou turistickou trasu a po cca 350 metrech na menším rozcestí odbočujeme doprava a opouštíme také modrou turistickou trasu. Další naše kroky povedou dále po hřebeni mimo vyznačenou trasu.
Po chvíli je po našem levoboku skalní útvar Bílý kámen na který musíme trochu vylézt. Využíváme, že se obloha roztáhla a díváme se na pěkný výhled s inverzí.

U bílých skal je cca 40 m. hluboká propast - Štola pod Bílým kamenem, kde se v 18. stol. těžilo stříbro, na tu ale nenarážíme a tak pokračujeme dále po hřebeni.

Další na řadě je skalní útvar Černé kameny (954 m.), kde cesta končí u hromady kamenů.

Pohled ještě z boku, kde je vidět na části hradby balvanů, která je docela dlouhá.

Z vrcholů Černých kamenů je pěkný výhled do více stran.

Bohužel od jihu se začíná zase opět zvedat oblačnost a tak zde již není co vidět.

Za Černými kameny už opět vykračujeme po lesní cestičce.

Další na naší cestě jsou Bílé kameny, což je takové menší skalisko dobře viděné z naší cesty po levé ruce. Skály vypadají nedostupně a díky zhoršujícímu se počasí se o výstup na sklály ani nepokoušíme.

Nahlížíme jen z boční strany, ale díky počasí není prakticky co vidět

U Bílých kamenů scházíme omylem z cesty a protože se nám už nechce vracet, scházíme prudší cestou, necestou na lesní cestu.

Prakticky celou cestu od Skřítku přes hřeben až na Rabštejn si vychutnáváme naprostý klid, protože nepotkáváme jediného člověka.

Po cca 5 km od Bílých kamenů jsme u horské chaty Rabštejn (715 m.), která má celoroční provoz a je zde hospůdka s výbornou kuchyní. Zdejší oblast je oblíbeným cílem výletů jak z Rýmařova, tak z cca 7 km vzdáleného horského sedla Skřítek, odkud jsme přišli i my.

U chaty se nezdržíme, protože nejdříve míříme na zříceninu hradu a lezecké skály. Cesta je zde pouze pro pěší, nehodí se kvůli svému terénu pro kočárek ani pro kolo.

Na začátku narážíme na cedulky upozorňující, že je zde vstup na vlastní nebezpečí, nebezpečí uklouznutí, nevstupovat mimo značenou stezku (nebezpečí úrazu), nebezpečí padajících kamenů. Kvůli zdejšímu zhoršujícímu se stavu je zde cesta podél skal zahrazena s cedulkou "Trasa přeložena".

Proto se vydáváme na zříceninu druhou stranou, která je delší a místo 500 m. jsme u zříceniny až po kilometru.
Rabštejn je kopec v Hanušovické vrchovině, který leží nad obcí Bedřichovem (dnes součást Oskavy) v nadmořské výšce 805 m. na svahu horského hřbetu, svažujícího se do údolí říčky Oskavy.

Místo hradu jsou zde hlavně vidět rozeklané skály dvou skalních bloků, na nichž stával právě hrad, který byl postavený ve 2. pol. 13. stol.. V 15. stol. byl poničený a poté byl využívám už jen jako vězení. Opuštěný byl od poloviny 17. stol.

Po prudším, ale pevném (novém) žebříku se dostáváme nahoru na skály.

Na skále si i přes horší počasí si užíváme výhledu.

Zpátky už se vracíme kolem horolezeckých skal.

Skály na Rabštejně jsou největší lezeckou oblastí na severní Moravě a jsou velmi oblíbené. Skála je pevná, bohatě členěná. Horolezecké terény tvoří dva shluky skal. Přední skály (výška 15–20 m) a Zadní skály (masív s troskami hradu výška až 37 m.).

Chvíli se u skal zdržíme, ale poté již scházíme na horskou chatu, kde si dáváme jídlo. Je vidět, že je to zde hlavně ráj lezců, protože jejich mluva jde slyšet všude :)

Od chaty již po modré turistické trase spěcháme na autobus na sedlo Skřítek

INFO

Vzdálenost 18,5 km
Naloupáno: 457 m.
Celkový čas: 6:19:08 hod.

Fotogalerie

DALŠÍ TURISTICKÉ VÝLETY

www.petruvblog.cz

TRASA
- https://www.strava.com/activities/2800474171
https://www.gpsies.com/... (plánovaná trasa)

DOPRAVA
Krnov - Bruntál            - vlak: 7:05 - 7:31 hod.
Bruntál - sedlo Skřítek  - bus:  7:56 - 8:45 hod.

sedlo Skřítek - Bruntál - bus:  15:10 - 15:58 hod. / 16:15 - 17:00 hod.
Bruntál - Krnov           - vlak: 16:26 - 16:51 hod. / 17:08 - 17:38 hod.