ČERVENOHORSKÉ SEDLO - KAMENNÉ OKO - TOČNÍK - VOZKA - KEPRNÍK - VŘESOVÁ STUDÁNKA - ČERVENOHORSKÉ SEDLO

Na konci října využíváme poslední dny krásného slunečního počasí a vyrážíme s přáteli do Jeseníků, kde se z Červenohorského sedla vydáme na Kamenné oko, Točník, Vozka, Keprník a Vřesovou studánku.
Po asi 1,5 hodině jsme autem na Červenohorském sedlu (1013 m.), které je jedno z nejvýznamnějších turistických, lyžařských a rekreačních středisek v oblasti Hrubého Jeseníku. Díky své poloze je tak známou křižovatkou zimních, ale i letních turistických cest.

Zdejším horským hotelem a restaurací s ubytováním také přímo prochází zemská hranice Moravy a Slezska.

Hned na začátku nás čeká stoupání po štěrkové cestě kolem památníku obětem hor...
...kolem rozcestníku "Bílý sloup" (1227 m.). Ten je zde jako symbol původního turistického značení, kterým byl dřevěný bílý orientační sloup. Na tomto místě je i pár laviček a tak si zde lze i odpočinout.
Pár metrů za tímto rozcestím už odbočujeme z této cesty doprava a vydáváme se po žlutých turistických značkách. V zimním období jsou zde časté laviny a zřejmě i hodně sněhu na což upozorňuje i výstražná tabulka.
Pod Červenou horou (1337 m.) se nám otevírají krásné výhledy.
U skalní vyhlídky "Nad Vřesovou studánkou" (1313 m.) po cca 3,5 km naše stoupání od sedla končí a my máme před sebou opět nádherné výhledy na Jesenické hory.
Např. zde údolí říčky Bělé...
...nebo město Jeseník.
Po asi 400 metrech jsme u dalšího zajímavého skalního útvaru (brány) Kamenné oko (1278 m.), který zde dle jesenické pohádky postavil samotný Praděd.

Ti zdatnější si mohou vylézt nahoru a tak jak u předešlé vyhlídky mohou obdivovat krásy Jesenicka a údolí NPR Sněžné kotliny, která je je jedním z několika mála lavinových polí v Jeseníkách.

My pokračujeme dále k cca 300 metrů vzdálenému rozcestí "U Kamenného oka" (1278 m.).
Na rozcestí si děláme první odbočku. Opouštíme žlutou turistickou trasu a klesáme úzkou pěšinkou po zelené turistické trase na kilometr vzdálený Točník.
Po kilometru scházíme k rozcestí "Točník" (1143 m.), ale žádné zajímavé místo nespatřujeme a proto ještě pokračujeme kousek dál, kde je dřevěná cedulka ukazující, že vyhlídka je ještě vzdálená 200 m.. Po prudším sestupu po zelené tur.trase přicházíme ke skaliskům (1110 m.), odkud je další pěkný výhled na Jeseník a okolí.
Co jsme si sešli, teď musíme vyšlapat zpátky. Čeká nás 200 m. převýšení zpět na rozcestí "U Kamenného oka" (1278 m.).

Na rozcestí "Pod Vřesovkou" (1205 m.) je celkem velký provoz, taky se tu křižuje více tras. My se vydáváme po zelené na Vozku.
Přicházíme k říčce Hučivá Desná (1186 m.).
Od Hučivé Desné se cesta opět zvedá a čeká nás cca 180 m. převýšení, které je hlavně na začátku prudší.
Po asi 10 km a cca 4,5 hodinách přicházíme k pěknému skalnímu útvaru Vozka (1377 m.), který je součástí přírodní rezervace Šerák - Keprník - Vozka.

Ke vzniku vrcholové skály, připomínající svým tvarem vůz s vozkou, se váže spousta pověstí. Podle nejznámější z nich zde zkameněl vozka s povozem za trest. Za hladomoru zde totiž na radu ďábla podkládal v měkkém terénu kola vozu bochníky chleba. Po jeho nehodném činu se strhla se ohromná bouře a vozka i s koňmi a povozem se proměnil v kámen.

Skalisek je tu více a je na ně i snadný přístup. Na hlavní sedm metrů vysokou skálu proto vylézáme také. Ze skal je opravdu parádní kruhový rozhled a tak se tu chvíli zdržíme.

Vozka bohužel není tak navštěvovaný skalnatý vrchol v této oblasti, přičemž by si to určitě zasloužil. Leží totiž trochu stranou od hlavního hřebene z Šeráku přes Keprník, směr Červenohorské sedlo.

Od rozcestí "U Vozky" opouštíme žlutou trasu a vydáváme se po zelené. Kousek od naší trasy se rozkládá nejvýše položené vrchoviště (vrchovištní rašeliniště) v Hrubém Jeseníku (1310 – 1340 m n. m.).
Na rozcestí "Trojmezí" (1316 m.) se napojujeme na hlavní červenou turistickou trasu a začínáme stoupat na asi kilometr vzdálený Keprník.
Poslední část, která už je nad hranicí lesa je už nejprudší.
Na Keprníku (1423 m.), čtvrtý nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku přicházíme po necelých 13 km v 14:45 hodin.
Keprník je skalní výběžek odkud je kruhový výhled do Polských nížin, k Otmuchovskému a Nyskému jezeru, okolí Pradědu, Kralický Sněžník a za dobré viditelnosti lze vidět Krkonoše se Sněžkou a Beskydy.

Z Keprníku už je to sice kousek na Šerák, ale my už nemáme moc času a po hlavní jesenické hřebenovce začínáme scházet směr Červenohorské sedlo.

Sice spěcháme, ale umíme i pomoci zraněným :).
Cestou se otáčíme a díváme se na vzdálený Keprník a Vozku a říkáme si, že jsme teda už ušli kus cesty (na horizontu vpravo a vlevo).
Poslední dnešní zastávkou je Vřesová studánka (1313 m.), kde nabíráme "léčivou vodu".
Užíváme si ještě posledních pár podvečerních výhledů...
...a v pět hodin jsme zpátky na Červenohorským sedle.
Dáme si ještě něco teplého do žaludku a míříme spokojeni s dnešním vydařeným dnem domů.
INFO:
Vzdálenost: 20,4 km
Nastoupáno: 957 m.
Čas: 7:40 hod. (čas pohybu 4:47 hod.)

- Fotogalerie

DALŠÍ TURISTICKÉ VÝLETY
- https://petmikeska.com/...
TRASA
- https://www.strava.com/activities/2818476362
- https://mapy.cz/s/pabojekaku
- https://www.gpsies.com/... (plánovaná trasa)