3/5 ISCHGL - SAMNAUN (ŠVÝCARSKO) A ZPĚT

Další den našeho zájezdu jsme přes lyžařský komplex (areál) Silvretta arénu, ležící na rakouské i švýcarské straně východních Alp, navštívili švýcarské střediska Samnau, který je tak trochu odříznuté od zbytku Švýcarska a kde se nachází bezcelní zóna, kde lze nakoupit v 50 obchodech. Cesta přes středisko Idalp vedla pěti lanovkami.
ITINERÁŘ
1) Mondsee - bavorské jezero Chiemsee - Ischgl
2) Jezero Silvrettasee (2030 m.) - Bartholomäberg - Sankt Anton am Arlberg - Ischgl
> 3) ISCHGL - SAMNAU (Švýcarsko) A ZPĚT
4) Arlberský tunel - Lünersee - Bludenz (Milka) - Bregenz (Bodamské jezero) - Silvrettastraße - Ischgl (+ visutý most Kitzloch)
5) Innsbruck - Mondsee

► 3/5 Z ISCHGLU DO BEZCELNÍ ZÓNY SAMNAUN (ŠVÝCARSKO)

Předpověď počasí na dnešní den nebyla zrovna ideální, nakonec hrozba deště byla posunutá až na odpolední hodiny.

Můžeme tak vyrazit do Silvretta Areny, na Rakousko - Švýcarské hranici, kde se dá v zimě lyžovat na 239 kilometrech sjezdovek. Zdejší oblast je jedna z nejlepších a nejmodernějších lyžařských středisek v Evropě a je tak neuvěřitelně oblíbená u rekreačních hostů z celého světa a to i mezi celebritami.

Interaktivní mapa: https://winter.intermaps.com/silvretta_arena

V devět hodin jsme vyrazili ke stanici lanovky, ke kterému jsme projeli po jezdící plošině "Dorftunelem", z roku 1998, který spojuje centrum obce se stanicí lanovky (Fimbabahnem).V tunelu se nachází fotky slavných umělců, kteří v Ischglu vystupovali v posledních letech.

První, krytou lanovkou Silvrettabahn (A1) stoupáme z Ischglu (1360 m. - 2321 m., vzdálenost 3938 m., převýšení  961 m.) k mezistanici (1630 m.), kde je možnost si vystoupit.

Z mezistanice lanovky je možné si vyzkoušet za 39 Eur Ischgl SKYFLY. Na trase jsou dvě dvě paralelně vedoucí lana, takže cestou dolů si můžete zavřískat s přáteli, partnerkou...
SKYFLY je dvoukilometrový lanový sjezd na střešní terasu dolní stanice lanovky. Při cca tříminutovém letu, 50 m nad zemím, s dvěma mezipřistáními překonáte 307 výškových metrů, s maximální rychlostí až 85 km/hod. Skyfly využívají i lyžaři v zimě, a je přístupný i dětem od osmi let s minimální výškou od 120 centimetrů.
Více: https://www.ischgl.com/de/Active/Action-in-Ischgl/Ischgl-Skyfly

První přestup, tentokrát na sedačkovou lanovku máme v horském středisku Idalp (2320 m.). V létě je možné si udělat odtud několik zajímavých turistických výletů.
Z Idalpu pokračujeme vysokorychlostní osmisedačkovou lanovkou Flimjoch (B2) (2298 m - 2752 m., vzdálenost 1797 m., převýšení  454 m.na dnešní nejvyšší bod Viderjoch. V zimě dokáže lanovka každou hodinu přepravit až 3200 lidí.

Na konci stanici lanovky Flimjochbahn (B2) se ocitáme na Rakousko-švýcarském pomezí a dnešním nejvyšším bodě Viderjoch (2757 m.). Počasí přeje, takže výhledy jsou zde nádherné.

Na vrcholu se chvíli zdržíme, nenecháme si ujít ani letní koulovačku...

..ale také si od místních bajkerů půjčuji kolo a udělám si pěknou fotku :). Další naše cesta pak vede již dolů po švýcarském území.

Třetí vysokorychlostní čtyřsedačkovou lanovkou Flimsattelbahn (N1) (2754 m - 2265 m., vzdálenost 2695 m., převýšení  489 m.následně sjíždíme do další mezipřestupní stanice.

Na mezistanici se moc dlouho nezdržujeme a nasedáme do další již dnešní čtvrté šestisedačkové lanovky Alp Trider Sattelbahn (N6) (2276 m - 2505 m., vzdálenost 1024 m., převýšení 229 m.)

Na posledním čtvrtém přestupu na stanici Alp Trider Sattel jsme se těšili, že se svezeme první patrovou lanovkou na světě, která ale bohužel nebyla v provozu a tak jsme museli využít poslední pátou vedlejší krytou lanovku Luftseilbahn (L2) (z 2510 m - 1790 m, vzdálenost 2297 m., převýšení 720 m.).

Z dolní stanice lanovky jezdí do nedaleké obce Samnaun autobusy, ale my se vydáváme podél říčky Schergenbach pěšky.
Zatímco Ischgl je vyhlášenou „pařírnou“ Rakouska, švýcarský Samnaun je o poznání klidnější klidná horská vesnička s hotely převážně vyšší kategorie a hlavně je zde bezcelní zóna. Pravděpodobně v nejvýše položeném nákupním centru v Evropě tak můžete nakupovat bez cla
- Přehled obchodů
- Celní předpisy

Hlavní přístupová cesta do Samnaun šplhá serpentinami od rakouského Pfundsu v údolí Inntal, naopak úzká silnička s mnoha těsnými tunely ze švýcarské Martiny je obtížněji průjezdná a také lavinově ohroženější. Právě chybějící přístup ze Švýcarska byl důvodem, proč má Samnaun statut bezcelní zóny s levnými pohonnými hmotami, tvrdým alkoholem, tabákem či kosmetikou. Více...

Na zpáteční cestě nás zastihuje po druhé hodině slibovaný déšť. Dokonce kvůli bleskům se naše lanovka zastavuje a my tak stojíme ve výšce 2750 metrů a do našich nohou buší kroupy (viz video níže), naštěstí aspoň nad koleny jsme chráněni.

Video z lanovky (je jako první ze tří videí)
PŘEHLED LANOVEK (Více ZDE...)
► 1) Krytá lanovka Silvrettabahn (A1) z Ischglu: 1360 m. - 2321 m., vzdálenost 3938 m., převýšení 961 m. (mezistanice 1630 m.)
► 2) Osmisedačková lanovká Flimjochnahn (B2) z Idalp na Viderjoch: 2298 m - 2752 m., vzdálenost 1797 m., převýšení 454 m.
► 3) Čtyřsedačková lanovká Flimsattelbahn (N1) z Viderjoch: 2754 m - 2265 m., vzdálenost 2695 m., převýšení 489 m.
► 4) Šestisedačková lanovka Alp Trider Sattelbahn (N6): 2276 m - 2505 m., vzdálenost 1024 m., převýšení 229 m.
► 5) Krytá lanovka Luftseilbahn (L2) do Samnaun 2510 m - 1790 m, vzdálenost 2297 m., převýšení 720 m.

Původní plán jít z dolní mezistanice pěšky a projít se přes visuté mosty kvůli počasí padl (na ten jsme se dostali následující den), tak jako touha využít let SKYFLY.

Trochu promrzlí z lanovky jdeme do Wellness našeho hotelu se vyhřát do sauny a trochu si zaplavat.

Tak jako vždy je výborná i dnešní večeře.