PUSTEVNY - STEZKA VALAŠSKA - RADHOŠŤ

Poslední pátek v červenci se vydáváme do Trojanovic, odkud máme naplánovaný výšlap na Radhošťskou pahorkatinu. Naše cesta povede z Ráztoky po modré turistické trase na Pustevny, kde si zajdeme na nedalekou Stezku Valašska a pak již po naučné stezce Radegast povedou naše kroky na vrchol Radhošť. Po zelené turistické trase se pak vrátíme zpátky do Ráztoky.

Z Krnova vyrážím s přítelkyní Yvett a dvěma kamarádkami již brzo ráno a na takřka prázdné parkoviště do Trojanovice - Ráztoka tak přijíždíme již po osmé hodině.

První naše kroky vedou z parkoviště kolem stanice lanovky Ráztoka (620 m.), kde se naše skupina na chvíli rozděluje. Iren s Duškou využívají lanovku, zatímco já s Yvett pokračujeme po modré turistické trase na Pustevny.

Po asfaltu vedou nejdříve naše kroky kolem necelé dva kilometry vzdálené chatě (od parkoviště).

Poté již začíná náročnější prudší stoupání po kamenech a lesem.

Po necelých třech kilometrech procházíme kolem nějaké staré chaty, za kterou jsme již takřka na Pustevnách.

Za lesem, pod vrcholem, nejdříve procházíme kolem prvních dřevěných postaviček zábavně-naučné stezky "Pustevenská ZOO"

Na 1,5 km dlouhé stezce se mohou návštěvníci dozvědět zajímavosti o daném zvířeti. Děti si mohou porovnat velikost své ruky se stopami zvířat, které jsou na cedulích vyznačeny ve skutečné velikosti.

Na Pustevnách jsme s Yvett od stanice lanovky po cca padesáti minutách. Iren s Duškou, které na nás čekají na horní stanici lanovky, ještě nemají ani dopitou kávu a jsou překvapeni, že jsme tu zde tak brzy. Prý oni přijeli lanovkou teprve před cca 15 minutami :).

Na Pustevnách vedou první naše kroky kolem rekonstruující se chaty Libušín po červené turistické trase k cca 400 metrů vzdálené "Stezky Valašska"

"Stezka Valašska" je již jedna z mnoha stezek v korunách stromů, navíc je bezbariérová, takže se zde dostanete např. i s kočárkem.
Je dlouhá cca 620 metrů, přičemž lesní úsek po věž je dlouhý cca 400 metrů.

Jako první atrakci na stezce využíváme "Himalájský chodník", který je nejdelší závěsný Himalajský chodník u nás (135 m.). Je zavěšen na čtyřech ocelových lanách. Trochu se sice trochu houpá, ale dá se to v pohodě přejít.

Na konci chodníku jsme u 22 m. vysoké vyhlídkové věže, s délkou chodníku 220 m. a v nadmořské výšce 1099 m. v nejvyšším bodě.

Počasí nám dnes relativně přeje a tak se můžeme těšit i pohledy do okolí. Při dobrém počasí lze vidět do Česka, Slovenska i Polska, např. Lysou hora nebo haldy v Prudniku, Jeseníky s Pradědem (ty jsme ale neviděli).

Největší lákadlo této stezky na nás čeká na vrcholu vyhlídkové věže, sedm metrů dlouhý "SkyWalk", což je nejdelší skleněný skywalk do prostoru bez ocelového zábradlí v Evropě, který je celý ze skla (webkamera).

Na stezce si také můžete odpočinout, pobavit se na zrcadlech nebo si koupit zmrzlinu.

Pro děti je zde nejvýše položené trampolínové hřiště v Česku s devíti trampolínami, které jsou ve výšce 12 m. nad zemí.

Návštěvníci Pusteven tuto stavbu nejspíše uvítají, místní už ale tolik nadšení nejsou. Poslední stavební zásahy, navíc v CHKO (chráněná oblast), zde podle nich nepatří (vedle stezky, např. skleněná budova horní stanice lanovky). Pustevny jsou také již moc přelidněné a bohužel tak nejsou co kdysi bývali.

Od stezky scházíme do "centra" Pusteven, odkud po zastávce na borůvkové knedlíky pokračujeme po modré turistické trase (naučná stezka Radegast) na cca 4 km vzdálený Radhošť.

Na začátku nás čeká strmější výstup kolem vyhlídkového altánku Cyrilka, odkud je pěkný pohled na Pustevny. Do okolí Pusteven se lze ale i podívat z pár výhledů po trase.

Po nezbytném focení u sochy Radegasta, pohanského boha pohostinnosti, plodnosti a úrody, pokračujeme dále po hřebenu na vrchol Radhošť (1 129 m), kde se nachází kostel sv. Cyrila a Metoděje a před ním sochy těchto dvou věrozvěstů.

Z kostela je také z vyhlídkové věže je pěkný pohled do okolí na Beskydy, Valašsko, Jeseníky (Praděd), Malou a Velkou Fatru (za dobré viditelnosti, což dnes úplně tak není).

Z Radhoště se vrací kousek zpátky kolem horského hotelu Radegast, kde si dáváme malé občerstvení, ale také vyzkoušíme zdejší "bosý chodníček".

Na nedalekém rozcestí Radhošť (hřeben) opouštíme hřeben a po zelené turistické trase, která není sice tak prudká jak naše modrá při cestě na Pustevny, (ale i tak je třeba si zde dávat pozor), se vracíme do 4 km vzdálené Ráztoky, kde jsme po třetí hodině.

INFO (dle GPS):
Vzdálenost: 17 km (12,5 dle mapy.cz)
Čas pohybu: 4:24 hodin
Průměrné tempo pohybu: 15:32 minut/kilometr
Celkový čas: 6:55 hodin
Kalorie: 1510 kcal
Nastoupáno: 700 metrů
Nejvyšší bod: 1129 metrů (Radhošť)