LABSKÁ CYKLOTRASA: 6/7: OD DESSAU, PŘES LUTHERSTADT, TORGAU K RIEASA

Páteční den byl o cca 7 stupňů chladnější jak ty předešlé, což ale po těch vedrech přišlo vhod. Za Dessau jsme projeli pěkným lesním parkem, v další obci jsme ale museli čekat hodinu na první ze dvou dnešní přívozů přes Labe. Pestrá krajina Labe pokračovala i na druhé straně Labe, na které jsme navštívili dvě pěkné historické města Lutherstadt Wittenberg a Torgau. Přes všechno jsme dnes zvládli 150 km.
6/7: DESSAU - LUTHERSTADT - TORGAU - K RIESA ⤵
6/7: DESSAU - LUTHERSTADT - TORGAU - K RIESA
Pátý den ráno cítím zimu a jak čtu, hlásí dnes ochlazení o 7 °C.  Pro nás je to ale dobře, protože předešlé dva dny se teplota zvyšovala a po poledni bývalo přes 30 °C.

Hned ráno projíždíme parkem Sieglitzeruprostřed mokřadů, který sloužil knížatům k lovu. Tento park je součástí zahrady království Dessau-Wörlitz z  druhé polovině 18. století. Druhá větší část leží o kousek dál u obce Wörlitz, kde ale již není možné se dostat na kole a tak projíždíme jen jejím okrajem.
V této zahradě se nachází šest zámků, sedm historických zahrad a parků a přes 100 malých architektonických skvostů (asi jak u nás Lednicko-Valtický areál).
Ráno jsme vyjeli opět kolem půl sedmé, ale nějak jsme se dobře nevyspali a cítím dnes první den únavu. K našemu prvnímu přístavu v Coswig se dostáváme v osm hodin. Oproti jiným, které jsme při naší cestě použili, je otevřen až od devíti hodin a musíme tak hodinu počkat.
Naše cesta dále pokračuje po cyklostezkách různým povrchem.
Do centra Lutherova města Lutherstadt Wittenberg (Sasko-Anhaltsko), protestantského poutního místa, které je považováno za kolébku reformace a které leží již cca 150 km od našich hranic, přijíždíme po desáté hodině.

Nejdříve projíždíme kolem evangelického zámeckého kostela kde Martin Luther dne 31. října 1517 na dveře přibyl svých 95 tezí, kterými povzbuzoval křesťanství, ukončil katolickou nadvládu a reformoval církev což vedlo také ke zrodu protestantské evangelické církve. Zde pak byl také pochován.
Náměstí Markplatz vévodí radnice z roku 1540, před kterou se nachází fontána a bronzové sochy Martina Luthera a jeho souputníka Philippa Melanchthona.
Na náměstí je několik budov zapsáno na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
360° Foto náměstí
Nakonec ještě navštěvujeme Lutherův dům. Luther byl německý reformátor a zásadní postava protestantské církve.
Před Lutherovým domem se nachází památník jeho ženy Katharina von Bora.
Z města opět šlapeme do pedálů po cyklostezkách, ale cesta od Elster vlastně až do Torgau ale není moc záživná, až na výjimky není co vidět.
K našemu dalšímu přístavu do Pretzsch přijíždíme v jednu hodinu a právě včas, protože loď právě připlula. Přesouváme se na západní část Labe.
Z přístavu si kousek zajedeme podívat do zámku, jinak v obci nenacházíme nic zajímavého a tak pokračujeme dál v naší cestě. Počasí se začíná trochu lepšit a s tím i zmenšovat moje únava.
Z Pretzsch se cyklotrasa klikatí do Torgau. Když vidíme, že cesta po silnici je do Torgau kratší (22 km oproti 34 km), pokračujeme dále po silnice, kde provoz je minimální. Ten se zvýší až za Dommitzsch, ale pořád to není nic hrozného
O půl čtvrté dojíždíme do dalšího místa, které stojí za delší návštěvu Torgau (Sasko), kde se během druhé světové války setkala vojska USA a Sovětského svazu ve společném útoku na Německo dne 25. dubna 1945. Torgau je také nejlépe dochovaným renesančním městem Německa.
Nejdříve zajíždíme na pěkný zámek Hartenfels z ranné doby renesance, jejíž stopy jsou tu patrné a kde také spatřujeme medvěda.
Poté co vstoupíme do nádvoří zámku, který vysvětil Martin Luther, nelze si nevšimnout velkých točitých schodů.
360° FOTO
Ze zámku pokračujeme do centru města kterému dominuje renesanční budova radnice s unikátním kulatým arkýřem na náměstí Marktplatz.
Po necelé hodině opouštíme město a pokračujeme v naší další cestě, oproti dopoledne se už otepluje a je čím dál tím lépe.
Jak jsem si všiml už dříve v určité oblasti (asi Sasko) Labská stezka je sice vyznačena na rozcestnících, ale na tabulích od Torgau není ani znak cyklotrasy (viz foto), jen šipka. V obci Wessnig projíždíme kolem cyklokostela, ale má zavřeno a tak pokračujeme dále.

Krátkou zastávku s návštěvou obchodu si uděláme v obci s pěknou radnicí Belgern-Schildau. Trochu krkolomněji sjíždíme, teda scházíme k řece, podél které pokračujeme dále.
I dále je cesta rozmanitá a tak se nenudíme a šlapeme...
V obci Strehla jen nakoukneme k místnímu zámku a pokračujeme na kraj obce Riesa, kde nacházíme po osmé hodině pěkné místo na stanování.
INFO:
Vzdálenost: 149 km
Nastoupáno: 421 m.
Nadmořská výška: 70 - 132 m
Čas: 8:58 hod. hod. (celkový 13:40 hod.)
Prům. rychlost 16,4 km/hod.