Přeskočit na hlavní obsah

LABSKÁ CYKLOTRASA: 5/7: OD TANGERMUNDE PŘES MAGDEBURG DO DESSAU

Čtvrtý den jsme třikrát přepluli řeku na lodi a jednou (do Magdeburgu) po mostě. Dvakrát to byl přívoz tažený na laně (1,5 Eur) a jednou motorový (2 Eur). Projeli jsme kolem mimoúrovňového křížení vodních toků, které spojuje Labe a Havola (Havel), navštívili zajímavé a historické místa v Magdeburgu, z kterého jsme pokračovali po alternativní, západní straně Labe, díky čemuž jsme zavítali do německého Stonehenge. Za Magdeburgem jsme opustili biosferickou rezervaci UNESCO „Říční polabská krajina“, po které jsme jeli už od Hamburgu.
5/7 TANGERMUNDE - MAGDERBURG - DESSAU ⤵
7/7: Riesa - Míšeň - Drážďany - Děčín

5/7 TANGERMUNDE - MAGDERBURG - DESSAU
Po včerejším teplém dni byla i dnešní noc velmi teplá a my opět se balíme později než dřívější dny. Na začátku mě překvapí špatné cyklostezky, které jsou hrbolaté díky spodním kořenům stromů. V Sandfurthu projíždíme kolem zajímavého kamene, kde je znázorněn tok řeky Labe. Kolem stezky je už také více odpočívadel, protože zatím jich na trase moc nebylo.
Rogätz (Sasko-Anhaltsko) přijíždíme do přístavu, kdy loď je ještě na druhém břehu a tak vcházíme do zdejšího obchůdku, kde si kupujeme něco sladkého. 
Naše cesta vede dále po východní straně Labe, občas si něco uždibneme z okolních stromů až dojedeme ke spojnici kanálů Labe-Havola (Elbe-Havel).
Za chvíli jsme u unikátní mimoúrovňové vodní křižovatky spojující řeky Havola a Labe, kde mohou plavidla vystoupat nebo přestupovat díky komor Hohenwarthe a Rothensee.
Nejdelší vodní most na světě, který se sestává z příhradové části dlouhé 228 m, která se klene nad Labem, z ocelového žlabu 690 m dlouhého na 16 betonových pilířích směrem k Magdeburgu, a směrem k Berlínu končí vjezdovým polem v tělese násypu.
Za kanálem už přijíždíme k Magdeburgu, kde projíždíme parky a později přes dva mosty do vnitřní části města. Po cestě si všimneme i cca 60 m. vysoké dřevěné věže.
Magdeburg je hlavní město spolkové země Sasko-Anhaltsko (dříve součást NDR) a jedno z nejstarších měst Německa. Městem prochází souběžně s Labem dvě hlavní ulice (Otto von Guericke Strasse a Breiter Weg) a napříč Ritter Allee a kolem nich se nachází také většina památek.
Za mostem už míříme k prvním nejzajímavějším místům města

Místní trh (Alter Markt).
Z trhu opět projíždíme kolem dalších historických a zajímavých míst.
A také na jedno z míst na které jsem se těšil, Zelená citadela podle projektu excentrického rakouského architekta Hunderwassera. Jak ale vidíte, má růžovou barvu. Zelená se jmenuje proto, že střecha je zarostlá trávou a stromy.
Exteriér i interiér se skládá z prvků, které přitom není svou velikostí, tvarem či barvou shodný s jiným. 
Nakonec se stáčíme zpátky na trasu k řece Labi, kolem Magdeburské katedrály, zbytkům bývalé pevnosti a zajímavé malůvce toku Labe.
U řeky projíždíme kolem tzv. balkónu Labe, který byl postaven ke konci roku 2010. Dříve byla možnost se zde vyfotit díky fotoaparátu na blízké budově a pak si fotky prohlédnout na internetu. Dnes už to díky novým zákonům nejde, jedině pokud jim zavoláte či napíšete.
Ještě na chvíli se vzdalujeme od vody, protože jdeme hledat obchod, který by tu měl někde být. A než najdeme obchod všímáme si, že místní řeznictví Delikata má ve svém obchodě kromě nabídky uzenin i malou jídelnu. Já si dávám rybu s opékanými bramborami (5 Eur).
Z Magdeburgu nepokračujeme na východní stranu Labe, ale zůstáváme na západní, alternativní trase, která mi přišla zajímavější.
Cesta z Magdeburgu vede dále po štěrkových i asfaltových cyklostezkách.

Na konci města doplňujeme ještě zásoby v Lidlu a pokračujeme dále.
Dalším pěkným průjezdním městem je Schönebeck s historickou radnicí.
Jedním z důvodů proč jsem si vybral tuto alternativní trasu byla i návštěva německého Stonehenge (Ringheiligtum Pömmelte), které je ale ze dřeva a ke kterému jsme museli kousek odbočit od trasy. Historické vykopávky z doby kamenné se zde datují do období světoznámých Stonehenge, proto ten název.
Archeologové zde rekonstruovali více než 4000 let starou svatyni. Pravděpodobně to bylo rituální centrum, bez trvalého osídlení a kde byly pohřbeny spousty lidí v tajemných obřadech.
Má podobnou architektonickou strukturu jak slavnější anglického rozložení Stonehenge. Stavba v Pömmelte však nebyla vyrobena z velkých kamenů, ale z 1200 kmenů stromů a má vnější průměr 115 metrů.. Při archelogickém nálezu zde byli nalezeny lidské ostatky pocházejí z roku 2300 př. n. l.

Po návratu na cyklotrasu, jsme narazili na jednu z uzavírek, kterých jsme během cesty potkali více a kvůli které jsme na Barby pokračovali po silnici. K tomu ještě Mirek dostal defekt.
V Barby opět dokoupíme zásoby a pokračujeme do přístavu.
V Barby končí alternativní trasa a přejíždíme dnes podruhé, tentokrát na východní stranu Labe.
Na druhé straně řeky ve Walternienburg zajíždíme na místní hrad, kde je také informační centrum, ale i když je teprve šest hodin, zavírají, zřejmě kvůli nějaké oslavě. Zajíždíme tedy kousek dál do obce na jedno malé občerstvení.
Přes obec Stecky vede naše cesta do Steutz a našemu již třetímu dnešnímu přeplutí řeky Labe a když k tomu připočítám most v Magdeburgu, tak čtvrté překročení řeky.
Přeplouváme opět pomocí provazů do obce Aken, kde opět nakupujeme a poté pokračujeme dále v naší cestě.
Dalším větším městem ke kterému pak směřujeme je Dessau, které bylo kdysi centrem německého osvícenství. Hlavním světovým impuls přišel z Bauhausu v oblasti umění, architektury, techniky a designu.
Tabule u cesty nám ukazuje možnost cesty do centra Dessau nebo jen po jeho okraji. Ve městě jsem ale nezaregistroval při plánování nic zajímavého a tak se držíme plánované trasy po okraji obce. O něco dál za pěkným loveckým mostem přes říčku Mulda už hledáme dnešní místo na spaní.
INFO
Vzdálenost: 134 km
Nastoupáno: 245 m.
Nadmořská výška: 24 - 69 m
Čas: 8:39 hod. hod. (celkový 14:40 hod.) 
Prům. rychlost 15,5 km/hod.
FOTO (i s místem pořízení)
https://photos.app.goo.gl/8tGp7VNJuwJQzjYj7 

VIDEO z celé trasy

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Když se snažíme dosáhnout svých sportovních cílů, chceme se cítit odměněni za své úsilí. Odznaky Garmin Connect přinášejí rychlý a snadný způsob, jak sledovat svůj pokrok, získávat body a uznání za své aktivity. Díky bodům můžete soutěžit se svými známými, stoupat v žebříčku a dosahovat vyšších úrovní. Čím více aktivit dokončíte, tím více bodů získáte.  Úrovně odznaků se pohybují od 1 do 10.

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE, ODPOJUJE SE BLUETOOTH, HODINKY NEJDOU SPÁROVAT

Jedním z největších problému Garmin je, že doplácí na to, že každý výrobce telefonu, někdy i model má jiné nastavení. Např. některé nastavení automaticky uspávají Connect (a jiné aplikace) a tím pak vaše zařízení, např. hodinky nedostávají potřebné informace z telefonu.

ROZDÍLY MEZI: GARMIN FENIX 8 & EPIX 2 PRO & FENIX E. JAKÉ AMOLED HODINKY VYBRAT ?

⌚ Hlavní vlajkovou lodí Garmin je nyní Fenix 8 Amoled, který postupně více a více poráží verze s MIP ( transflektivním)  displejem. Fenix 8 Amoled, není nejlevnější, přesto si najde mnoho příznivců. Pro ty, kteří hledají jinou variantu s Amoled displejem, se pokusím přijít s menším srovnáním.