Přeskočit na hlavní obsah

ELBERADWEG 2018 - LABSKÁ CYKLOTRASA S VĚTREM V ZÁDECH

Plán vydat se na Labskou cyklotrasu vznikl už loni kdy se mě kamarád po mé cestě okolo Balatonu a podél Neziderského jezera zeptal jestli bych nejel právě tuto cyklotrasu. Nakonec kamarád kvůli zdraví nemohl a tak zůstala ta naše loňská trojka. 
Elberadweg (Elbe Cycle Route, Labská cyklotrasa) je už několikátým rokem nejoblíbenější dálková cyklotrasa v Německu, kde se její délka udává cca 850 km. 

Tato rozmanitá cyklotrasa vedoucí prakticky po rovině podél druhé největší řeky v Německu (za Rýnem), se stále proměňuje, v každé části potkáte něco jiného, od přímořské severní oblasti u Hamburgu, přes biosférickou rezervaci "říční polabská krajina" až po vypínající se skály Labských pískovcových hor za Drážďany. Mezitím trasa prochází historickými městy a pěknými vesničkami. Mezi lety 1945 a 1990 bylo Labe na hranici téměř 100 kilometrů mezi Spolkovou republikou a NDR. 

ITINERÁŘ 
0/7 Poznatky a shrnutí cesty
Čtěte zde níže...

- 1/7: Večerní příjezd do Cuxhaven
Tento den patřil celodenní cestě vlakem z Opavy do německého Cuxhaven u Severního moře, kde jsme dorazili před osmou hodinou večerní a ujeli prvních pár kilometrů se zapadajícím sluncem. Více...


- 2/7: Od Ottendorfu za Hamburg
První celý den nás kromě čerstvého mořského vzduchu doprovázelo mohutné Labe, protipovodňové hráze, velké lodě, ovocné sady a pěkné městečka jako krásné starobylé město Stade, kde jsme zajeli více od pobřeží do centra. Po cestě jsme měli smůlu na dva zvedací mosty, které otevírali později a my jsme tak museli zvolit objízdné trasy. U domů byli na prodej kromě ovoce také vajíčka. Oproti předcházejícímu dni se vítr kolem poledne naštěstí obrátil a tak naše další cesta vedla s větrem v zádech :). Také tu bylo nezvyklé oproti Česku že je tu cyklostezka skoro u každé silnice. Více...


- 3/7: Od Hamburku přes Lauenberg, Boizenburg, Domitz a Lezen 
Od druhého dne vedla trasa biosferickou rezervaci UNESCO „Říční polabská krajina“ V této části většinou běží cyklotrasa po hrázích a přes malé okouzlující venkovské obce. Poprvé jsme stoupali po lesní cestě která slibovala výhledy, které jsme neviděli, pokračovali návštěvou námořního městečka Lauenburg se sochou námořníka, historického Boizenburg, Dömitz a Lenzen. Více...


- 4/7: Od Lanz přes Havelberg a za Tangermünde
Třetí den jsme většinou jeli po hrázích řek Labe a Havola (Havel), pokračovali přes Wittenberg do Havelbergu se starým centrem na ostrově. V Sandau jsme se poprvé svezli přívozem na druhou stranu Labe (pokud nepočítám loď do Hamburgu), kde vedla cesta ze začátku po prázdných silnicí, poté již po cyklostezkách. Zastavili jsme se zde v Arneburgu a na večer dojeli do historického města Tangermünde s dochovaným městským opevněním. Tento den jsme najeli jen 123 km což bylo z celého putování podél Labe nejméně, ale také bylo přes 30°C. Více...


- 5/7: Od Tangermünde přes Magdeburg do Dessau
Čtvrtý den jsme třikrát řeku přepluli na lodi a jednou (do Magdeburgu) po mostě. Projeli jsme kolem mimoúrovňového křížení vodních toků Labe a Havola (Havel), navštívili zajímavé a historické místa v Magdeburgu, z kterého jsme pokračovali po alternativní, západní straně Labe, díky čemuž jsme zavítali do německého Stonehenge. Více...


- 6/7: Od Dessau, přes Lutherstadt, Torgau k Riesa
Pátý den byl o hodně chladnější jak ty předešlé, což ale po těch vedrech přišlo i vhod. Za Dessau jsme projeli pěkným lesním parkem, v další obci jsme ale museli čekat hodinu na první ze dvou dnešní přívozů přes Labe. Pestrá krajina Labe pokračovala i na druhé straně Labe, na které jsme navštívili dvě pěkné historické města Lutherstadt Wittenberg a Torgau a i přesto jsme dnes zvládli 150 km. Více...


- 7/7: Riesa - Míšeň - Drážďany - Děčín
Poslední šestá etapa putování po německé části Labské cyklotrasy (Elberadweg) přinesla návštěvu dvou krásných měst Míšně a Drážďan. Od předchozí etapy jsme také pozorovali více stánků s občerstvení, nabídky ovoce a zeleniny před zahrádkami a od Míšně také větší provoz cyklistů i když jsme zde jeli po alternativní trase. Cesta už také nebyla tak plochá jako na začátku, ale stále to byli jen občasná mírná krátká stoupání. Zato vypínající se skály byli čím dál blíže k hranicím větší a větší. Více...


VIDEO 
Cuxhaven - Děčín

MAPA TRASY (s přívozy přes Labe)

Udává se, že kolem 87 % vede v Německu po samostatných cyklotrasách. Ze zkušenosti můžu říct že opravdu na silnici se zde dostanete jen při průjezdu městečky, u alternativních tras či tam, kde je minimální provoz.

Na začátku jsme plánovali jet od nás až k moři, ale nakonec jsme se rozhodli pro opačný směr. Vydali jsme se proti proudu Labe od Severního moře z Cuxhavenu do Děčína. Jednak z důvodu dopravy, to jsme nevěděli kdy by jsme jeli zpátečním vlakem. A také hlavně proto, že většinou vane severozápadní vítr od moře a budeme mít tak cestou vítr v zádech, což se také od druhé dne stalo.
Kromě Cuxhavenu je možné zvolit za výchozí bod obec Brunsbüttel na druhém břehu Labe.

Celkem jsme ujeli od neděle 19:50 hodin až do soboty 19:50 hod., tedy za šest dnů 865 km (moji spolucestovatelé měli klasické tachometry a jim to ukázalo o cca 15 km více než mě.

Musím říct, že díky výbornému povrchu, prakticky žádnému převýšení a právě větru v zádech, by jsme ani tolik kilometrů denně neujeli.

POZNATKY Z CESTY
A) Cesta vlakem
B) Stravování, pitný režim
C) Cyklotrasa
D) Přívozy na Labi
E) Ubytování
A) A) CESTA VLAKEM
Vlak z Prahy do Hamburgu bral jen šest kol a proto jsme šli kupovat místenku co nejdřív to šlo. Paní nám řekla že bude rezervace spuštěna 29.4. (chtěli jsme jet v sobotu 30.6.) a tak jsme byli na nádraží hned v 8:00 hod. na nádraží, ale ve vlacích už nebylo místo pro všechny naše tři kola na sobotu a na neděli jsme sehnali až na druhý spoj. Máme podezření že s tou rezervací to bylo trochu jinak.

Z Prahy jsme vyjeli v 10:33 hodin a s dvojím přestupem v Hamburgu a Hamburg-Harburg jsme dorazili do Cuxhaven v 19:50 hodin. Jízdenka stála 1272 Kč (ceny jízdenek se mohou lišit podle času nákupu, ale i času odjezdu).

I když byl vlak z Prahy do Hamburgu jen pro šest kol, tak jich nakonec vezl více, protože došlo k nějaké chybě mezi německým a českým systémem.

Z Hamburgu už jsme jeli vlakem kde bylo spoustu místa pro kola. Také zde už nikdo nekontroloval lístky, ty si lidi museli koupit na nádraží nebo v automatu.

V Německu to má cyklista daleko lepší, vůbec jsem kolo nemusel tahat do schodů, protože se kolo vlezlo do výtahu. U nás jsou výtahy malé, takže se tam kolo nedostane a navíc na schodech není ani žádná hladká část po které by se dalo vytlačit. Tahat plně naložené kolo se stanem, karimatkou, spacákem a dalšími věcmi tedy není žádný med...
B) STRAVOVÁNÍ, PITNÝ REŽIM 
Překvapením bylo málo odpočívadel a občerstvovacích míst u trasy, což se postupně zlepšuje až za druhou polovinou od Tangermünde, hlavně od Míšně. Také zde nejsou např. pumpy na vody, takže jsme vodu museli kupovat v obchodech.

První dny jsme měli ještě vlastní zásoby, ale potom jsme nakupovali v obchodech nebo na bufety, na které jsme cestou narazili. Ve městech najdete různé prodejny kebabu, ale my jsme chtěli spíše ochutnat místní kuchyň. Na kraji Havelbergu jsme našli pojízdnou kuchyni, kde měli velkou porci dobré hrachové polévky s klobásou (3,5 Eur). V Magdeburgu jsme také náhodou narazili v jednom řeznictví na malý bufet, kde jsem si dal rybu s opékanými brambory (5 Eur) a ve Vídni jsme si dali u stánku zase klobásku.

Také jsme si kupovali např. jogurty, ryby či pečivo v obchodech nebo pekárnách a nechyběl i zákusek. I zde platí, že v menších obchodech nebo pekárnách je zboží dražší jak ve větších prodejnách. V menších obcích, které jsme projížděli ale obchody prakticky nebyli, takže jsme nakupovali jen ve větších městech.
Na naší trase jsme nenalezli takřka žádné pumpy na vodu jak např. loni v Maďarsku a Rakousku a tak jsme si vodu kupovali a protože bylo teplo tak jsme byli v obchodech vícekrát za den. Několikrát jsme si dali i Radlera či kávový nápoj.
Zpětně musím uznat, že dát si do GPSky obchody byl velmi dobrý nápad, protože většina obchodů nebyla u trasy ale třeba na kraji města. Takže jsme je nemuseli dlouho hledat. Nejvíce bylo po trase obchodů Netto a Edeka, ale byli jsme i v Lidlu a Aldi.

Po prvním dnu jsme zjistili, že se tu zálohují plastové láhve a plechovky (0,25 Eur - 6,50 Kč), které se většinou vraceli do automatů. V obchodech jsou jen 3-4 pokladny, ale nikdo se zde nerozčiloval ve frontě. Na co jsme také nebyl zvyklý, je že lístky od nákupu si tu skoro nikdo nebral, prodavačka mi ho také ani občas nedala, ale většinou se zeptala jestli chci lístek.


Ceny: (přepočet 1 Eur = 26 Kč)
Voda: 1,5 l - 0,19 Eur (4,94 Kč)
Grep. voda: 1,5 l - 0,59 Eur (15,34 Kč)
Ledová káva v kelímku většinou 0,49 Eur (12,74 Kč), ale měl jsem i za 0,59 Eur (15,34 Kč) a 0,65 Eur (16,90 Kč)
Radler 0,5 l: 0,50 - 0,59 Eur (13 - 15,34 Kč), ale i za 0,27 Eur (7,02 Kč)
Pivo s Guaranou: 0,79 Eur (20,54 Kč) a ISO nápoj 0,79 Eur (20,54 Kč)
Pivo: 4 Euro pšeničné (104 Kč), 3,5 Eur klasické (91 Kč)
Pečivo (různé housky, preclíky): 0,25 - 0,66 Eur (6,50 - 17,16), v pekárně ale i 1 Euro (26 Kč). 3 koblihy 2,20 Eur (57,20 Kč)
Obyčejná houska: 0,14 Eur (3,64 Kč)
Chleba: 0,99 (malý v obchodě), ale i 3,80 v pekárně (98,80)
Jogurt (v akci): 0,25 - 0,29 Eur (6,50 - 7,54 Kč)
Nanuk - 1,5 - 2 Eur (39 - 52 Kč)
Kopeček zmrzliny - 1 - 1,2 Eur (26 Kč - 31,20 Kč)
Čokoláda (Ritter Sport v akci) - 0,69 - 0,79 Eur (17,94 - 20,54 Kč) , jinak 1,05 Eur (27,30 Kč)
Prodej u cesty
Na začátku naší cesty před Hamburgem je ovocnářská oblast, takže tu bylo i více prodeje u cest, většinou u zboží nikdo nestál, byla tu jen cedulka s cenou, kterou máte hodit do kasičky. S dalšími stánkami jsme se setkali až od oblasti u Míšně na Drážďany (pokud nepočítám velký trh v Magdeburgu). Kromě ovoce se občas objevil prodej zeleniny, vícekrát jsme se setkali s prodejem vajec (1,5 - 2,5 Eur).
Restaurace, stánky, bufety u trasy
Překvapilo mě že hlavně v první 3/4 trasy bylo hodně málo občerstvovacích míst u cyklotrasy. Restaurací, bufetů, stánků bylo opravdu hodně hodně poskrovnu. Také díky málo pumpám s vodou jsme se proto občerstvovali zbožím z obchodů.
C) CYKLOTRASA 
Cyklotrasa to byla velice rozmanitá, díky postupně se proměňujícímu prostředí nudná určitě nebyla, ale samozřejmě pár takových úseků se vždy našlo. Určitě mě nezklamala a jsem rád, že jsem ji absolvoval.

Na oficiálních stránkách je napsáno, že cyklotrasa vede většinou po obou březích Labe, ale nerozlišují, která je hlavní a která alternativní. My jsme vybrali trasu podle zajímavých míst a podle toho jsme přejížděli z jednoho břehu na druhý.

Značení
Značení bylo vesměs dobré, ale přeci jenom ne dokonalé, hlavně na začátku a ve městech. Pochválím rozcestníky (foto 1), jen se musí sledovat, na kterém ukazateli je symbol Labské cyklotrasy (těch symbolů tras je tam někdy více). V Hamburgu byli značky červené (foto 2) jinak všude zelené.
S ukazateli (foto 3 a 4) to bylo trochu horší, někdy nenesli značku cyklotrasy (v Sasku) a na pár místech i chyběli, ale byli to spíše vyjímky.
GPSka se tu nakonec přeci jenom hodila a to nejen kvůli kontrole plánované trasy, ale také kvůli obchodům, které nebyli vždy u trasy.

Před absolvováním Labské cyklotrasy je třeba také vědět aktuální informace o uzavírkách, které najdete na německých stránkách cyklotrasy: www.elberadweg.de/... nebo na Facebooku: www.facebook.com/elberadweg.de (na českých jsou jen informace o české části).
Značení těchto objížděk (foto 5) je tu značeno tabulemi (ale není to úplně dokonalé).
Cyklotrasa vede většinou mimo silnice. Překvapilo mě, že cyklostezky vedou i kolem menších cest, takže cyklista se tu na silnici moc nedostane. A když už jsme se ocitli na silnici, tak to bylo v místech, kde provoz takřka nebyl, nebo když jsme si zkracovali trasu.
Povrch byl většinou asfaltový, občas betonový, ale nebylo to žádné pražce jak u nás, ale perfektně srovnané, bez nerovností, prostě se jelo jak po asfaltu. Občas se objevila lesní cesta, u vody kostky či štěrk, ale cesty rovné, bez děr.

Provoz na cyklotrase v první 3/4 trasy byl velmi malý, ale zde vede cyklotrasa mimo větší města a více v přírodě, také byl všední den a Němci na začátku července ještě neměli prázdniny. Až od Míšně a hlavně kolem Drážďan (byla sobota) už byl provoz daleko větší. Po cestě jsme také potkávali řadu elektrokol, které se tu objevují už řadu let.

D) PŘÍVOZY - PŘEPRAVA PŘES LABE 
Co jsme věděli dopředu bylo že je na Labi velmi málo mostů, které jsou zde prakticky jen u velkých měst. Využívají se zde tedy hlavně přívozy, které jsou převážně uchycené na laně (ale je třeba se podívat na jejich provozní dobu).

Celkem jsme použili jednu loď, sedm přívozů (1 kvůli objížďce) a čtyři mosty.

Jako první jsme se setkali před Hamburgem se sklápěcími mosty, které se ale otevírali až v deset hodin a jelikož jsme u nich byli dříve volili jsme objízdné trasy.

Přívozy otevírali již před šestou hodinou, ale u jednoho se nám stalo, že otevíral až v 9 hodin a my museli hodinu čekat.
Kvůli volbě trasy po východním břehu jsme setkali jsme se s přívozem, pokud nepočítám převoz lodí do Hamburgu, až za Havelbregem, kde se řeka stáčí na jih, ale odtud jich už bylo na Torgau několik (3/4 trasy). Lístek s kolem stál 1,5 Eur u lodí jištěnými lany a jednou jsme jeli motorovým přívozem, kde lístek stál 2 Eur.
Cena převozu lodě do Hamburgu byl 1,6 Eur. Ze tří tras - krátká, střední, dlouhá jsem zvolil krátkou (jeli jsme jen jednu zastávku na druhý břeh) a neplatil jsem za kolo, to jsem v automatu nenašel (ale mělo by to být zadarmo).

E) UBYTOVÁNÍ 
Podél cyklotrasy je několik možností ubytování, ať už v soukromí, partnerských (podobné jako u nás Cyklisté vítáni) s označením Bett + Bike nebo Radfreundlich am Elberadweg, v kempech. Nejdražší je ubytování mezi Cuxhaven - Hamburg (2 lidi, bez snídaně kolem 65 Euro), to se už vyplatí rezervovat např. přes portál booking.com. V další části se už dá sehnat pod 50 Euro, nám nabízeli ubytování přímo v jedné obci. Kempy pak stojí do 12 Euro.

ITINERÁŘ
- 1/7: Večerní příjezd do Cuxhaven
- 2/7: Od Ottendorfu za Hamburg
- 3/7: Od Hamburgu přes Lauenburg, Boizenburg, Domitz a Lezen
- 4/7: Od Lanz přes Havelberg za Tangermünde
- 5/7: Od Tangermünde přes Magdeburg do Dessau
- 6/7: Od Dessau, přes Lutherstadt, Torgau k Riesa
- 7/7: Riesa - Míšeň - Drážďany - Děčín

ODKAZY
www.labska-stezka.cz - webový portál labské cyklostezky v češtině
www.labska-stezka.cz/... - tipy na cestu
www.labska-stezka.cz/... - přívozy
- www.elberadweg.de - webový portál labské cyklostezky v němčině (více informací)
www.facebook.com/elberadweg.de - Facebook (němčina)
- www.elberadweg.de/... - Interaktivní mapa cyklotrasy
www.elberadweg-service.de - Informace o trase
www.nakole.cz/... - Info o cyklotrase

Labská cyklostezka vede sedmi spolkovými zeměmi, čtyřmi v bývalém východním Německu a třemi v západním: Niedersachsen (Dolní Sasko), Hamburg, Schleswig – Holstein (Šlesvicko-Holštýnsko), Mecklenburg-Vorpommern (Meklenbursko-Přední Pomořansko), Sachsen-Anhalt (Sasko-Anhaltsko), Brandenburg (Braniborsko), Sachsen Sasko.

- www.reiseland-niedersachsen.de/... - Dolní Sasko
- www.hamburg.de/... - Hamburg
www.sh-tourismus.de/... - Šlesvicko-Holštýnsko
www.auf-nach-mv.de/elbe-radweg - Meklenbursko-Přední Pomořansko
www.mecklenburg-schwerin.de/... - Meklenbursko-Přední Pomořansko
www.reiseland-brandenburg.de/... - Braniborsko
www.sachsen-anhalt-tourismus.de/... - Sasko-Anhaltsko
www.entdecke-sachsen.de/... - Sasko (mapa)
www.saechsische-schweiz.de/... - Saské Švýcarsko

Další cestopisy
http://bicykl.us/blog/labska-cyklostezka
http://www.alena.ilcik.cz/1207-labe.php

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Oblíbené Garmin Odznáčky najdete jak na webovém Garmin Connect tak v mobilní aplikaci Connect.  Můžete je dostat např. za nějakou uběhnutou či ujetou vzdálenost, za 8 hodin spánku, dechové cvičení, aktivitu pod nulou, aktivita před sedmou nebo po desáté hodině, vytvoření tréninku, cíle, novou výbavu a mnoho dalšího.

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE NA HODINKY, ODPOJUJE SE BLUETOOTH

U telefonů, které si samy optimalizují baterii např. Huawei, Honor, Xaomi jsou problémy, že se hodně lidem na hodinkách nezobrazují notifikace (SMS, upozornění na volání, zprávy ze sociálních sítí,...), případně se jim odpojuje Bluetooth.

MUSÍ CYKLISTA POUŽÍT CYKLOSTEZKU ?

OD 1.1.2022 PLATÍ NOVELA ZÁKONA O PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH. DOŠLO TAK K ZRUŠENÍ DVOJSMYSLNÉHO VYSVĚTLOVÁNÍ PŘEDCHOZÍ VERZE ZÁKONA. Aktualizováno 26.12.23 Nejvyšší správní soud   potvrdil , že z  § 57 odst. 1 zákona o silničním provozu nevyplývá povinnost cyklisty užít stezku pro chodce a cyklisty . Cyklista je totiž účastníkem silničního provozu ve smyslu § 2 zákona o silničním provozu a náleží mu veškerá práva a povinnosti z toho vyplývající. Není-li pozemní komunikace označena dopravní značkou „Zákaz vjezdu jízdních kol“, může ji cyklista využít i za situace, kdy se v blízkosti nachází stezka pro chodce a cyklisty. Článek na Novinky.cz  / Rozsudek Nejvyššího správního soudu a  tisková zpráva .