LABSKÁ CYKLOTRASA: 3/7: OD HAMBURKU PŘES LAUENBURG, BOIZENBURG, DOMITZ A LEZEN

Od druhého dne vedla trasa biosferickou rezervaci UNESCO „Říční polabská krajina“ V této části většinou běží cyklotrasa po hrázích a přes malé okouzlující venkovské obce s cihlovými domky. Na trase jsme měli jedno stoupání po lesní cestě která slibovala výhledy, které jsme ale přes větve stromů neviděli. Za pozornost stála návštěva námořního městečka Lauenburg se sochou námořníka, historického Boizenburg, Dömitz s pevností a Lenzen.
ITINERÁŘ
6/7: Dessau - Lutherstadt - Torgau - k Riesa
7/7: Riesa - Míšeň - Drážďany - Děčín

3/7 HAMBURG - LAUENBURG - BOIZENBURG - DOMITZ - LEZEN

Ráno stáváme opět kolem páté hodiny a venku pozorujeme chvíli pěknou ranní mlhu.

Po šesté pak vyrážíme po cyklostezkách (foto 1  - po bývalé železniční trati) ukrytí mezi stromy, kolem dalšího z větrných mlýnů holandského typu k přírodní rezervaci Borghorster Elblandschaft.

Ještě předtím se ale posilníme v pojízdném stánku pekárny. Podle jednoho zdroje je Labe až po Geesthacht ovlivňované přílivy Severního moře.

Když jsem plánoval trasu tak lesní cesta mezi Geesthachtem a Lauenburgem lákala na vyhlídku Vysoký břeh s překrásnými výhledy. Bohužel jsme se zde spíše zdrželi. Lesní cesta s převýšením moc výhledů díky stromům prakticky nepřinesla. Pokud se někdo bude chtít této cestě může jet po silnici (asi je tam cyklostezka vedle cesty, ale to nevím určitě)

V Lauenburgu začíná biosferická rezervace UNESCO Říční krajina Labe s rozlehlým, téměř neobydleným územím s obdivuhodným světem zvířat.

V malebném Lauenburg/Elbe (Šlesvicko-Hoštýnsko), nejjižnější městě spolkové zemi Šlesvicka-Holštýnska zajíždíme kolem hrázděných domů z 16. a 17. století k náměstíčku, kde si dáváme pauzu u sochy volajícího námořníka a pěknou vyhlídkou na Labe. Bronzová 185 cm vysoká socha z roku 1959 je pokrytá zelenou patinou (Lauenburger Rufer) a je symbolem více jak 800 let starého námořního městečka.

Další naším cílem je historické město Boizenburg, které se nachází na hranici Dolního Saska a Šlesvicku-Holštýnska

Z obce se chvíli vracíme jakoby zpátky, což může někomu připadat divné, naštěstí my máme trasu naplánovanou a tak víme že cesta musí objet kanál a po něm se zase vrací zpátky na náš směr jízdy. Po cyklostezkách, kolem rozhledny pak pokračujeme dále v blízkosti pobřeží.

V Stieplese se na chvíli zastavujeme a dáváme si na občerstvení výborné pšeničné pivo.

Další naše cesta pak vede po různých cyklostezkách až k obci Rüterberg. pro tuto část trasy jsou obvyklé cihlové domy a i zde mají ještě některé doškovou střechu.

Na Dömitz vede naše cesta nejdřív přes les a poté opět po cyklostezkách

Dömitz leží na Labi a je nejjižnější obcí spolkové země Meklenbursko-Přední Pomořansko, kde se nachází blízko trojmezí s Dolním Saskem a Braniborskem.

V Dömitz nejdříve zde zajedeme k jedné z nejlépe dochovaných pevností severní Evropy z let 1559-1565, který má tvar pěticípé hvězdy. Poté se poohlédneme po městě a po nákupu v obchodě a krátké pauze pokračujeme dále.

Za Dömitz jsme měli odbočit na cyklostezku, ale žádnou odbočku jsme neviděli a tak jsme pokračovalo po prázdné silnici do Lenzen.

Lenzen (Braniborsko) tvořilo součást nechvalně známé železné opony, hranici mezi západním a východním Německem, což připomínají i zdejší tabule.
My se zde po obci trochu porozhlédneme a na informační tabuli zjišťujeme kudy jsme měli správně jet. Ale vypadá to že je to nezpevněná cesta a tak pokračujeme ještě po prázdné silnici za Lenzen hledat ubytování, které se nám podaří objevit až po několikátém pokusu po deváté hodině.

INFO:
Vzdálenost: 149 km
Nastoupáno: 321 m.
Nadmořská výška: 6 - 58 m
Čas: 9:25 hod. hod. (celkový 15:07 hod.)
Prům. rychlost 15,9 km/hod.

FOTO (i s místem pořízení)