Z RÝMAŘOVA PŘES NOVOU VES, ČERTOVU HORU, KARLOVU STUDÁNKU, ROLANDŮV KÁMEN, KARLOVICE DO KRNOVA

Po minulém týdnu, kdy jsem se vydal po severní straně Jeseníků, přišla na řadu jihovýchodní strana Jeseníků - Rýmařov, rozhledna v Nové Vsi, Čertův kopec, Karlova Studánka, Rolandův kámen,...
Z Krnova do Rýmařova je to jen 40 km, ale cesta vlakem zde trvá 1:20 hod. s 10 minutovou zastávkou v Bruntále. Do Rýmařova přijíždím s prvním vlakem v 9:42 hod. a poté vede moje cesta nejdříve na náměstí.

Z Rýmařova jedu do nedalekých Janovic, kde projíždím zahradou renesančního zámku, bohužel ne v nejlepším stavu.

Dnešní tvář získal Janovický zámek v letech 1827 až 1850. V 19. a ve 20. století proběhly vnitřní úpravy a poslední vnější úpravy pochází z roku 1901. Restituční nároky nebyli uznány a tak zámek dále postrádá majitele. Současný správce Ministerstvo vnitra ČR nemá pro zámek využití a tak není nikdo, kdo by mohl účinně zabránit jeho dalšímu chátrání. Užívána je pouze obřadní místnost v bývalém Cínovém sále se zachovanými renesančními klenbami v přední části zámku.

Ve Staré Vsi křížím silnici, odbočuji doprava a začínám stoupat podél Staroveského potoku.

Za posledním barákem pak vjíždím kolem závory do lesa.

Asfaltová cesta se mění na šotolinovou, občas je ale toho kamení více a jsem rád, že jsem si nevzal dneska trekové, ale MTB kolo.

Po cca 4 kilometrech jsem na rozcestí, kde jsem to chtěl vzít zkratkou k rozhledně, ale jak se tak dívám na cestu, tak moc dobře nevypadá, vyjeté koleje, někde ještě zůstala i voda.

S vědomím, že zkratku nevyužiji, pokračuji dále po lesní šotolinové cestě, když o kousek dále vidím další stopu. Tentokrát to už risknu, ale cesta není moc dobrá, občas hluboké koleje, bahno,....

Naštěstí o kousek dále najíždím na pěknou stopu, po které se dostávám na původní plánovanou zkratku.

Cesta lesem je zde už bezproblémová a já už o chvíli vidím rozhlednu.

K rozhledně v Nové Vsi, dnešnímu prvnímu bodu VKJ (Vrchařské koruny Jesenicka) přijíždím asi patnáct minut před 11 hodinou, kdy se otevírá.

Šestipatrová rozhledna byla otevřena v květnu 2014. Výška vyhlídkové plošiny je 24,5 m. a lze z ní spatřit hlavní hřeben Hrubého Jeseníku, Rýmařovsko,
Bruntálsko, Slezskou Hartu, Velký a Malý Roudný,...

V přízemí se nachází muzeum, dětský koutek, úschovna kol a lyží, sociální zařízení a informační centrum.

Paní je tu včas a dokonce mi pohlídá i moje kolo. Po nezbytném focení sjíždím po mé ještě neprobádané lesní asfaltové cestě k Malé Morávce.

Na kraji Malé Morávky hned odbočuji a stoupám do Nové Rudné, kde po kamenité cestě pokračuji ve stoupání k vysílači na Čertově hoře, dalšímu bodu VKJ.

Po sjezdu zpátky pokračuji z Nové Rudné po cyklotrase č. 6076. Po kamenité cestě se nejede moc dobře.

V Podlesí projíždím kolem několika pár baráčků po asfaltové cestě...

...,ale za osadou asfalt mizí a nastupuje šotolinová cesta po které se dostávám až na asfaltovou silnici.

Další 4 km stoupám směrem k sedlu Hvězda, přes které ale už sjíždím do Karlové Studánky, malebné lázeňské obci pod Pradědem.

Po doplnění tekutiny ze zdejšího minerálního pramene pokračuji do kopce ve směru na Vidly. Projíždím kolem špacíru zaparkovaných aut, který snad ani nemá konce. Lidé odtud se vydávají údolím Bílé Opavy na Ovčárnu, nebo se nechají vyvézt autobusem ze sedla Hvězda na Ovčárnu, odkud je to již kousek na nejvyšší moravskou horu Praděd.

Já v jedné ze zatáčce odbočuji a vydávám se hledat Rolandův kámen. Podle navigace odbočuji z asfaltové cesty a po lesní cestě mezi stromy jsem o chvíli už u něj.

Na Skalnatém vrchu leží uprostřed lesů Rolandův kámen (937 m.), známý také pod názvem Křížek.

Jedná se o cca 35 metrů vysokou rulovou skálu, která byla v roce 1833 upravená tak, aby se vrchol dostali poutníci a návštěvníci. V roce 1924 dal zde velmistr Řádu německých rytířů Norbert Kleine postavit 3 m. vysoký dřevěný kříž.

Na vrcholové plošině je vybudovaná vyhlídka, která dostala nyní nové zábradlí, z které se dá dohlédnout nejdále směrem k jihozápadu, kdy se otevírá kotlina řeky Morávky, ale také na vysílač na Pradědu. Jinak v dalekých rozhledech brání okolní kopce. Skála bývá využívána i jako cvičná skála horolezců

Od Rolandového kamene (dnes třetí vrchol VKJ) se vracím na nedalekou cestu po které sjíždím do Ludvíkova.

Z Ludvíkova pokračuji dále z kopce do Karlovic, kde si fotím místní muzeum,...

... a o kousek dále odbočuji ze silnice na lesní asfaltovou cestu. Kratší, ale místy dost prudké stoupání dává zabrat,...

ale poté mě už čeká víceméně jen sjezd do Krnova.

INFO:
Vzdálenost: 76,3 km
Nastoupané metry: 1181 m. (Cykloserver 1383 m.)