VÍKEND PO JESENICKÝCH KOPCÍCH 2016 - RÝMAŘOV - SEDLO SKŘÍTEK - VELKÉ LOSINY - TŘI KAMENY - KOUTY N.D.

Koncem července vyrážím s Petrem Mazúrem a Vladimírem "Puritem" Kněžíkem na plánovaný víkend po jesenických kopcích za vrcholy Vrchařské koruny Jesenicka.
1 DEN: RÝMAŘOV - SEDLO SKŘÍTEK - VELKÉ LOSINY - TŘI KAMENY - KOUTY N.D. ⤵
2 DEN: Kouty n.D. - Dlouhé Stráně - Červenohorské sedlo - Praděd - Karlova Studánka - Krnov

1 DEN: RÝMAŘOV - SEDLO SKŘÍTEK - VELKÉ LOSINY - TŘI KAMENY - KOUTY N.D.
První den vyrážíme vlakem do Rýmařova, odkud přes náměstí pokračujeme do obce Janovice k místnímu zámku.
Dnešní tvář získal Janovický zámek v letech 1827 až 1850. V 19. a ve 20. století proběhly vnitřní úpravy a poslední vnější úpravy pochází z roku 1901. Restituční nároky nebyli uznány a tak zámek dále postrádá majitele. Současný správce Ministerstvo vnitra ČR nemá pro zámek využití a tak není nikdo, kdo by mohl účinně zabránit jeho dalšímu chátrání. Užívána je pouze obřadní místnost v bývalém Cínovém sále se zachovanými renesančními klenbami v přední části zámku.

Ve Staré Vsi odbočujeme doprava a stoupáme po asfaltové stezce podél Podolského potoku kolem nedaleké chaty Orientka s velkou lezeckou stěnou a poté po cyklotrase č. 6143.

Poté co opouštíme Podolský potok přijíždíme již po šotolině k rozcestí "Žlutý potok", kde odbočujeme doleva do kratšího, ale prudkého kopce (max. 18%). Místy je na cestě kamení, místy kořeny.

Po prvním cca 9 km stoupání od Staré Vsi sjíždíme asfaltovou cestou na sedlo Skřítek, kde dáváme krátkou zastávku na občerstvení

Po parádním 15 km sjezdě do Petrova nad Desnou pokračujeme až do Velkých Losin, místu známé svou lázeňskou tradicí či řadou kulturních památek.

Nejdříve se zastavujeme u místního zámku. Po vnějším focení nás nechají si i udělat fotku i vnitřního prostoru.
Zámek stojí na dolním okraji obce Velké Losiny a je obklopen rozlehlým francouzským parkem.
Stojí na místě někdejší středověké tvrze, která byla být roku 1531 přestavována na renesanční zámek, který za mnoho staletí prošel četnými stavebními úpravami a je jednou z nejkrásnějších ukázek moravské renesanční architektury. Temnou stránkou zámku je, že v 17. století neblaze proslul čarodějnickými procesy.
Dnes známou podobu zámku tvoří trojkřídlý areál „vysokého zámku“ s trojpodlažními arkádami, na který navazují tři křídla „nízkého zámku“ a dvě rizality – přístavby: empírový dům a o objekt salla terrena. Osmiboká šestipodlažní věž se zámeckými hodinami je zdaleka viditelná dominanta Losinkého zámku.

Po návštěvě zámku zajíždíme ještě do nedaleké papírny.

Ruční papírna Velké Losiny je podnik vzniklý koncem 16. století. Firma je tak nejstarší papírenskou manufakturou na území střední Evropy, která navíc stále papír produkuje. V areálu sídlí také Muzeum papíru, které dokumentuje výrobu ručního papíru včetně její historie. Od roku 2001 národní kulturní památkou ČR.

Z Velkých Losin nám začíná druhé naše 14,5 km dlouhé stoupání s prům. 5% sklonem a nastoupanými 500 metry po silnici přes obec Žárová k rozcestí "Pod Žárovcem".

Zde odbočujeme a o chvíli opět stoupáme (cyklotrasa č.6155) již lesem po opravené asfaltové lesní cestě.

Po kratším sjezdu po ještě zřejmě neopravené cestě přijíždíme k rozcestí "Tři kameny - útulna", odkud ještě míříme až pod samotné "Tři kameny".

Pod kameny necháváme kola a po pár metrech nás cestička přivádí až ke kamenným útvarům. Cyklistické tretry mi nedovolují moc pohybu po kamenech a tak raději zůstávám u toho prvního.
Tři kameny jsou tři rulové útvary ve výšce 925 m., které se tyčící 30 metrů nad terénem.

Od východu jsou v dáli vidět Dlouhé Stráně, Praděd, masiv Hrubého Jeseníku nad Přemyslovským sedlem až po Kralický Sněžník na západě.
Na konec nás čeká sjezd kolem lyžařského areálu v Přemyslově až do Kout nad Desnou, kde zajíždíme k penzionu Sokolka.