VÍKEND PO JESENICKÝCH KOPCÍCH 2016 - SKŘÍTEK, DLOUHÉ STRÁNĚ, ČERVENOHORSKÉ SEDLO, PRADĚD, TŘI KAMENY

Druhý den vyrážíme z Kout n.D. nejdříve k dolní nádrži Dlouhých Stráních, bohužel Petr Mazúr se dnes necítil a tak s Vláďou Kněžíkem pokračujeme sami.
1 DEN: Rýmařov - sedlo Skřítek - Velké Losiny - tři kameny - Kouty n.D.
2 DEN: KOUTY N.D. - DLOUHÉ STRÁNĚ - ČERVENOHORSKÉ SEDLO - PRADĚD - KARLOVA STUDÁNKA - KRNOV

Prvních 4,5 km s 5% sklonem k dolní nádrži se nám jede ještě dobře.

Podél nádrže se cesta na kilometr na chvíli narovnává,...

...ale dalších 5,5 km k odpočívadlu u rozcestí s 6,3 % sklonem už cítíme.

Přeci jenom máme za sebou 11 km stoupání a čeká nás ještě závěrečných 3,3 km s 6,7 % sklonem.

Na začátku má cesta 8 % k cestě která vede dokola pod horní nádrží. Nezajíždíme k bufetu, ale objíždíme nádrž a pokračujeme po cestě až nahoru k horní nádrži. Výhledy jsou tu nádherné do všech stran.

Horní nádrž PVE Dlouhé stráně je člověkem vytvořené jezero obdélníkového tvaru, které leží na seříznutém vrcholu hory Dlouhé stráně v nadmořské výšce 1350 m. ve vyhloubené jámě se stěnami vysokými až 60 m. Má rozlohu 15,4 ha. a dosahuje maximální hloubky 26 m.Je nejvýše položenou vodní plochou v České republice. Je to zároveň elektrárna s největším spádem v České republice a největším výkonem, její součástí je také největší reverzní vodní turbína v Evropě. Ve světě je to třetí největší přečerpávací vodní elektrárna.

Nahoře objíždíme (ať se to nezdá) 1,75 km dlouhé kolečko kolem Horní nádrže Dlouhých Stráních a poté už pádíme dolů zpátky k dolní nádrži.

Kousek před dolní nádrží u turistického ukazatele odbočujeme doprava. Nejdříve nás čeká kamenitější krátké, ale prudší stoupání, za kterým máme dolní nádrž a poté silnici do Kout již pod sebou.

Po šotolinové cestě pak přijíždíme do zatáčky asfaltové silnice, po které chvíli stoupáme k rozcestí "Petrovka".

Dále pokračujeme po kamenitější cestě, které o něco dále se naštěstí mění na příjemnou šotolinovou cestu. Podél cesty zrovna zrají borůvky a tak se na chvíli zastavujeme na menší ochutnávku.

Od rozcestí "Petrovka" jsme asi po 5 km na Červenohorském sedle. To je uzavřené ze strany od Kout n.D. z důvodu opravy silnice. Než se dostanu k chatám naproti silnice mám kolo za chvíli bílé od prachu. Na sedle si dávám borůvkové knedlíky a pak rychle mizíme zpátky.
Cesta vede mírně do kopce (3%), ale po sjezdu na rozcestí "Petrovka" nám začíná nepříjemné 7 km stoupání s 7 % sklonem na Praděd.

Pohled zpátky na Dlouhé stráně nám značí, že jsme si dnes pěkné mákli, ale ještě nejsme u konce.

Na cestě jsou prudší úseky a také cesta je místy hodně kamenitá.

U chaty Švýcárna se povrch rapidně lepší...
 ...a od rozcestí Praděd už to je jen kilometr po asfaltové silnici k vysílači.
Praděd (německy Altvater; polsky Pradziad) je 1491,3 m vysoká hora v Hrubém Jeseníku. Vrchol hory leží ve Slezsku, pod ním probíhá historická zemská hranice Moravy a Slezska, v současnosti tudy prochází i hranice krajů Moravskoslezského a Olomouckého.
Celkově jde o pátou nejvyšší horu Česka, také druhou nejprominentnější a třetí nejizolovanější. Je zde nejdrsnější podnebí, průměrná roční teplota nepřevyšuje 1 °C. Na vrcholu stojí 146,5 metrů vysoký televizní vysílač s rozhlednou, jehož horní plošina je nejvyšším (byť umělým) bodem v ČR.

Z Pradědu už následuje parádní sjezd přes Ovčárnu, sedlo Hvězda do Karlové Studánky. V krásné lázeňské obci načepuji minerálku ve zdejším pitném pavilonu...

...a poté pokračujeme ve sjezdu až do Vrbna p.P. Do Krnova pak už to máme jen zlehka z kopce.

INFO:
Vzdálenost: 105,2 km (70 km do Vrbna p.P.)
Nastoupáno: 1739 m (2472 m. podle Cykloserver)