CB 2016 2/3: OŠČADNICA - NOVÁ BYSTRICA - KOLEM V.N. NOVÁ BYSTRICA - STARÁ BYSTRICA - OŠČADNICA

Druhý den nás čeká společná trasa všech účastníku setkání Cyklobandy ve slovenské Oščadnici kolem vodní nádrže Nová Bystrica.
1 den: Havířov-Suchá - Český Těšín - Třinec - Jablunkov - Čadca - Oščadnica
2. den: OŠČADNICA - NOVÁ BYSTRICA - KOLEM V.N. NOVÁ BYSTRICA - STARÁ BYSTRICA - OŠČADNICA ⤵
3. den: Oščadnica - Mosty u Jablunkova - Těrlicko - Havířov

Po snídani míříme do obce Krásno nad Kysucou, kde hned na kraji za řekou Bystrica odbočujeme směr východ na Novou Bystrici.

V Krásnu n.K. (384 m.) za mostem najíždíme na Bystrickou cyklomagistrálu (od 10/2012), která vede po tělese bývalé lesní souvraťové železnice, která jezdila od první poloviny minulého století z Nové Bystřice až po Oščadnici.

Zatímco silnice a obce se nacházejí na levé straně řeky, asfaltová cyklostezka vede bez přerušení po pravé straně řeky.

Po našich 19 km cyklostezka končí na konci obce Nová Bystrica (725 m.) nedaleko soutoku řek Bystrice a Vychýlovka.

Naše cesta ještě kousek pokračuje směr Vychylovka, aby jsme po chvíli zabočili na cyklotrasu č. 2434 kolem vodní nádrže Stará Bystrica.

Po cca 2 km stoupání z které vidíme hráz přehrady přijíždíme na cestu, která vede již v blízkosti vodní nádrže.

Severní strana vede po šotolinové cestě, místy po deštích bahnitější s několika výhledy na vodní nádrž.

Cesta jak je zvyklé kolem přehrad vede stále nahoru a dolů.

Po sjezdu k cestě z Oravské Lesné ...

...se cesta podél severního ramene nádrže lepší a z cesty lze vidět v dáli hráz nádrže i část obce Nová Bystrica.

V další části po východní straně nádrže nám výhledy na nádrž mizí, ale zato se můžeme kochat pohledy na Malou Fatru s vrcholy jako Velký Rozsutec či Stoh.

Cesta se začíná směrem na jih opět zhoršovat a po sjezdu do bývalé obce Riečnica zastavujeme u bývalého kostela narození Panny Marie.

Sjezd po západní straně nádrže vede po nejhorším úseku dnešního dne. Kamenitá, podemletá cesta nám dává zabrat, ale nakonec ji všichni přežíváme bez újmy.

Po zastávce u přehradní hráze přijíždíme do Nové Bystrice.

V Nové Bystrici si někteří z nás kupují slovenské sýry a jiní už spěchají na něco teplého do restaurace.

Z Nové Bystrice je to již jen kousek do Staré Bystrice...
...kde zastavujeme na rínku (návsi) sv. Michala Archanjela se zbojnickou baštou, budovu obecního úřadu, sochou sv. Michala Archanjela či samotným slovenským orlojem.

Slovenský orloj je největší dřevěná socha na Slovensku. Celková kompozice představuje sedící Madonu, Sedmibolestnou Pannu Marii, patronku Slovenska. Ve výklencích orloje jsou umístěny šest bronzových plastik historických osobností Slovenska a na orloji najdete také sedm soch Slovenských apoštolů.
Tvarování díla v šindelové konstrukci bylo možné díky 80 dřevěným ramenům, které tvoří kostru orloje. Srdcem orloje je tzv. astroláb, tedy ciferník s astronomickými údaji. Právě astroláb dělá ze Slovenského orloje ve Staré Bystrici jediný a první orloj na Slovensku. Ve věžičce orloje jsou umístěny dva zvony. Jeden zvon odbíjí čas, druhý zvon vytváří zvukovou kulisu během promenády apoštolů.

Za Starou Bystricou vjíždíme na cyklostezku, z které sjedeme až před obcí Krásno n.K. Za malou chvíli jsme pak zpátky v našem penzionu, kde nám na naše přání paní domácí přípraví halušky s bryndzou a jedno překvapení na konec našeho pobytu v penzionu a restauraci Drevorubač.

INFO:
Vzdálenost: 74,8 km
Nastoupáno: 760 m. (1404 m. podle Cykloserver.cz)