NOVÝ PŘEROV - LEDNICKO-VALTICKÝ AREÁL - BŘECLAV

Poté co jsme po cyklotrase Greenway doputovali z polského Cieszyna do Nového Přerova na jihu Moravy, jsme se jako bonus projeli po Lednicko-Valtickém areálu.
ITINERÁŘ
1. DEN: 1/3 - CIESZYN - NOVÝ JIČÍN / 78,9 KM
2. DEN: 2/3 - NOVÝ JIČÍN - OLOMOUC - PLUMLOV / 113,6 km
3. DEN: 3/3 - PLUMLOV - BRNO - NOVÝ PŘEROV / 131,20 km
4. DEN: NOVÝ PŘEROV - LEDNICKO-VALTICKÝ AREÁL - BŘECLAV

4. DEN: NOVÝ PŘEROV - LEDNICKO-VALTICKÝ AREÁL - BŘECLAV / 53,1 km
Po třídenní cestě po moravské části cyklotrasy Krakov - Morava - Vídeň nastal čas vrátit se domů. Poslední etapa vedla přes překrásný Lednicko-valtický areál (LV) na vlak do Břeclavi.

Vyjíždíme opět časně ráno s naším dalším kamarádem Honzou Cicálkem, který nás přijel doprovodit na část dnešní trasy.

Naše cesta vede v blízkosti hranic s Rakouskem, kolem památníku železné opony na Mikulov

Mikulov s jeho svatým kopečkem ale míjíme jižněji a kolem vinic a bývalé celnice se za chvíli dostáváme k prvnímu klenotu L-V areálu kolonádě na Reistně zdobená postavami z antické mytologie nyní funguje jako vyhlídka, ale my máme smůlu a tak aspoň od kolonády pohlížíme dolů na Valtice.

Ve Valticích projíždíme na náměstí kolem kostela Nanebevzetí Panny Marie a ...

...nesmíme samozřejmě vynechat nedaleký státní zámek Valtice.

Z Valtic naše cesta pokračuje po zpevněné cestě Ladenskou alejí k Rendez-vous (též Dianin chrám). Chrám, zasvěcený samotné bohyni lovu, Dianě.
Empírový zámeček je poměrně mohutný a má tři poschodí. V patře se nachází sál, který dříve sloužil jako shromaždiště panstva, které se chystalo na lov.

O kousek dál jsme již u nejmladší stavby L-V areálu kaple sv. Huberta.
V této trojboké, třemi gotickými oblouky prolomené kapli, zaklenutou síťovou žebrovou klenbou se konávaly děkovné bohoslužby na ukončení honů. Uprostřed kaple se nachází socha sv. Huberta.

Po pískovité cestě přijíždíme k zadní části chrámu Tří Grácií. projíždíme na přední stranu, kde se nachází socha trojice antických nahatých bohyň - Athénu, Afroditu a Artemis. Dokola pak sousoší obtáčí půlkruhová klasicistní stavba.

Další stavbou, která se nachází
na návrší u břehu Mlýnského rybníka je Apollónův chrám. Střecha zámečku slouží jako vyhlídka, jde odsud vidět třpytící se hladiny rybníků.

Kolem autocampu Apollo pokračujeme dále po Lednické kolonádě, na jejímž kraji je malá vyhlídková věž. Bohužel přes kolonádu je zákaz vjezdu cyklistům.
V Lednici samozřejmě míříme k nádhernému, velmi bohatě novogoticky zdobenému zámku s rozlehlou zahradou, který se řadí k nejvýznamnějším projevům vrcholného romantismu na území Česka a patří mezi nejkrásnější komplexy v Česku. Zámek, který byl v roce 1996 zapsán na Seznam světového kulturního bohatství UNESCO, sloužil Lichtenštejnům jako „rekreační chata“. Nyní je ve vlastnictví státu (správu zajišťuje Národní památkový ústav) a je přístupný veřejnosti.

Z Lednice ještě pokračujeme kolem Loveckého zámečku, což je dvoupodlažní budova, nyní v soukromých rukou.

Poslední stavbou, kterou navštěvujeme je Janův hrad (Janohrad) což je pseudogotická napodobenina hradní zříceniny, postavená roku 1801–1808 pro knížete Jana I. z Lichtenštejna (po něm název "Janův hrad"). V Janohradu se ale normálně fungovalo – v době lovů a štvanic tu panstvo pořádalo hostiny. Stavba se nachází uprostřed lužních lesů, na místě obtékaném ze tří stran řekou Dyjí.

Další naše cesta už ale vede do Břeclavi, kde projíždíme kolem
původně renesanční zámecké stavby. Značně zchátralý objekt v současnosti prochází rozsáhlou rekonstrukcí.

Po obědě v Pizzeria Grosseto už to máme kousek na nádraží. Bohužel místa na kola jsou ve vlaku již obsazené a musíme tak počkat na další spoj.
Končí tak naše naše putování po cyklotrase Greenway zakončené cestou přes Lednicko-valtický areál