GREENWAY MORAVA - 1/3 - CIESZYN - NOVÝ JIČÍN

Greenway Krakov–Morava–Vídeň spojuje dvě významné středoevropské metropole Krakov a Vídeň.
Naše cesta vedla ale jen po české straně této stezky, která prochází severní, střední a jižní Moravou.
Stezka prochází rozmanitým terénem, který nabízí několik přírodních, kulturních zajímavostí a atraktivních cílů.
ITINERÁŘ
1. DEN: 1/3 - CIESZYN - NOVÝ JIČÍN / 78,9 KM ⤵

2. DEN: 2/3 - NOVÝ JIČÍN - OLOMOUC - PLUMLOV / 113,6 km
3. DEN: 3/3 - PLUMLOV - BRNO - NOVÝ PŘEROV / 131,20 km
4. DEN: NOVÝ PŘEROV - LEDNICKO-VALTICKÝ AREÁL - BŘECLAV

Ve zkratce charakteristika naší trasy:
Na území severní Moravy trasa prochází Greenway podhůřím Beskyd, přes Chráněnou krajinnou oblast Poodří. Příroda Moravské brány a úrodné Hané pak nadchne při projížďkách střední Moravou. Na jižní Moravu přichází stezka přes oblast Drahanské vrchoviny a pokračuje přes Moravský kras - oblastí Sloupsko-Šošůvských jeskyní (známé propasti Macocha spolu s Punkevní jeskyní a krásným okolím), brněnskou aglomerací a regionem proslulým vínem, vinicemi a vinařskou kulturou směrem na Dolní Rakousy.
Na jižní Moravě vede trasa po jedné z nejlépe vybavených stezek v České republice – po Cyklistické stezce Brno-Vídeň.
Milovníci atraktivit světového významu jistě přivítají návštěvu Lednicko-Valtického areálu - tzv. Zahrady Evropy - zařazeného na listinu památek UNESCO.

1. DEN: CIESZYN - NOVÝ JIČÍN / 78,9 KM / NAST. 978 M.
Ranním vlakem přijíždím s Petrem Mazúrem do Českého Těšína, kde nás již čekají naší spolupoutníci po moravské části cyklotrasy Krakow - Morava - Wein (Vídeň) Lenka Eliášová a Vladimír "Purito" Kněžík.

Nejdříve si odskočíme přes řeku Olši do polského Cieszyna (PL), kde kousek za hranicemi se nachází zámek. Po obhlídce zahrady zámku, kde nachází např. rotunda św. Mikołaja nebo věž Piastowska již pokračujeme zpátky do České republiky, směr Žermanická přehrada.
Za Žermanickou přehradou, kterou vidíme jen z dálky, začínáme stoupat. Projíždíme kolem továrny Hyundai až pod kopec Malá Prašivá, kde dnešní největší stoupání končí.

Kousek pod vrcholem v restauraci Kohutka máme dnešní první občerstvovací zastávku. U restaurace se nachází i informační tabule Greenways.

Po sjezdu pokračujeme přes jez na řece Morávka a jak celý dnešní den vede naše cesta po cestách nižších kategorií jižně od Frýdku-Místku přes Pržno, Palkovice.

Za Palkovicemi opět kousek stoupáme do obce Myslík. Před Kozlovicemi odbočujeme směrem Hukvaldy. Nejdříve ale po dnešních 53 km zastavujeme na oběd v krásném areálu Na mlýně. Citlivě zrekonstruovaný mlýn s plně funkčním mlýnským kolem, jehož součástí je také stálá expozice dobových artefaktů ze statků našich dědečků a kuchyní našich babiček.

Po chutném obědě a nezbytném focení areálu pokračujeme do prudšího kopce kolem památníku Leoše Janáčka do Hukvald. Po opět krátkém stoupání pak sjíždíme do Kopřivnice. Původně vedla trasa do Kopřivnice přes Příbor, ale podle nových informací bohužel město Příbor vynechává, což je myslím škoda.
Kopřivnici projíždíme mimo silnice a o chvíli projíždíme již pod Štramberskou trúbou.

Bohužel na ni dneska není čas a my po cyklostezce vjíždíme do Nového Jičína. Město k krásným náměstím je dnes naším cílem. Přesněji penzion Gól nedaleko fotbalového stadiónu a také centra, kde také míříme ještě na večeři.

Bohužel značení první části stezky je velice střídmé, objevuje se jen na pár místech a bez navigace by jsme byli ztraceni. My jsme jeli podle zelených tabulek, kterou jsou navíc často zaměnitelné s vybledlou modrou alternativní trasou.

- Google foto
- Zonerama foto

VIDEO
MAPA:
Mapa na cykloserver.cz

360°FOTO

Odkazy:

Co jsou Greenways?
Jde o jeden z projektů Nadace Partnerství, nejvýznamnější české nadace podporující ekologické projekty v ČR. Cílem Greenways je vytvoření sítě cyklotras, na které jsou navázány služby pro turisty. Do projektu se zapojují nejenom obce a města, ale také podnikatelé a další subjekty. Greenways nejsou jen tak obyčejné cyklotrasy. Známku Zelená stezka – Greenway může dostat jenom takový projekt, který splňuje určitá pravidla.