VYSOKÉ TATRY - VÝSTUP NA RYSY

Po roce jsme s kamarády zavítali do obce Nová Lesná, odkud jsme se první den vydali přes Popradské pleso k rozc. pri Zabom potoku, odkud jsme přes Žabie pleso stoupali na chatu pod Rysmi. Od chaty jsem pak ještě pokračoval přes sedlo Váha na vrchol Rysy (2499,6 m.).
VYSOKÉ TATRY 2023
1) VÝSTUP NA RYSY ⤵

Z obce Nová Lesná, kde jsme ubytovaní, se brzo ráno přesouváme
vlakem na Popradské Pleso žel. stanice (1250 m.). Hodinky mi ukazují 6:15 hodin a podle ukazatele by jsme měli být na Rysech za 4:20 hodin (resp. v 10:35 hod.).
Po modré tur. značce přicházíme na rozcestí u Popradského plesa (7:15 hod.). Je začátek sezóny a právě dnes se otevírají stezky, které byli přes zimu zavřené.
Od rozcestí pri Žabom potoku, pokračuje naše trasa po červené tur. značce.
 Po kamenech stoupáme Mengusovskou dolinou.
Ještě na začátku překračujeme Žabí potok. Z dřívějších výstupů vím, že pokud je zde více vody, přechod potoku je náročnější. Dnes ale tolik vody zde není.
Sníh se ještě drží i v nižší nadmořské výšce.
Cesta stoupá dál kosodřevinou, vidíme i první nosiče, které vynášejí zásoby na chatu pod Rysmi, která se dnes po zimě otevírá.
O půl deváté přicházíme k většímu ze Žabích ples (1921 m.).
V dáli je vidět kaskáda potoka, stékající směrem od Chaty pod Rysmi, k Žabím plesům.
Po klidnější pasáži v kotlině Žabích ples, začíná cesta opět strměji stoupat a čeká nás nejprudší část výstupu. Cesta začíná trochu šněrovat, v jednom úseku cestu zajišťují fixními řetězy a lana. Není to ale nic hrozného. V tomto úseku je možné jednou cestou jít nahoru a druhou zase dolů.
Před našim výstupem, nás pan domácí upozorňoval, že oproti předcházejícím rokům, je nahoře ještě dost sněhu a že by jsme měli mít raději sebou nesmeky. Ty jsme si ale bohužel z domu nepřivezli a jak jsme nahoře poznali, velice by se nám zde hodili.
O půl desáté jsem u chaty pod Rysmi (2250 m.). Je to nejvýše položená chata ve Vysokých Tatrách, otevřená jen v letním období (květen-říjen).
Kolem chaty jen procházím a vydávám se přímo na Rysy. Nesmeky by se zde hodili ještě více. Cesta nahoru je bez nich celkem nebezpečná, hrozí zde pád do kotliny.
Nahoře už tolik sněhu není. Střídají se ledovější sněhová pole s kamenitými cestami. Přicházím na horské sedlo Váha (2340 m). To leží v hlavním hřebeni Vysokých Tatera a odděluje Dolinu Žabích ples v Mengusovské dolině na západě a Ťažkou dolinu v Bielovodské dolině na východě.
Poslední metry stoupání jsou prudší a také zde kameny nejsou tak dobře poskládané, takže je cesta obtížnější. Bohužel se nahoře začalo rychle zatahovat a já jsem tak na Rysech (2499,6 m.) neměl nic z výhledu do širokého okolí. Nahoře jsem byl v 10:15 hodin, cesta nahoru mi tak trvala od žel.stanice na Popradském plesu čtyři hodiny. Oproti ukazateli jsem byl tak nahoře o 20 minut dříve. V sezóně vás ale budou zdržovat lidé nebo se budete chtít na chvíli zastavit. Počítejte tak raději s nějakou rezervou. Samozřejmě fyzicky vyspělejší lidé zde zase budou i tak o něco dříve, než jsem byl například já.
Rysy mají tři vrcholy. Vrchol prostřední je považován za hlavní, dále vrchol jihovýchodní, který je nejnižší a posledním vrcholem je vrchol vyhlídkový, z jehož názvu plyne, že si své jméno zasloužil díky překrásnému scenerickému výhledu z jeho vrcholu. Rysy jsou díky tomuto výhledu hned po Lomnickém štítu nejnavštěvovanějším vyhlídkovým místem Vysokých Tater.

Pro představu jedna fotky z dřívějšího výstupu. Na Rysy se můžete také vydat z Polska nebo také zde sestoupit k plesu Czarny staw pod Rysami.
Cesta zpátky byla také zahalena v mlze, takže bylo těžké dodržet správný směr, protože rozcestníky nebyli moc dobře vidět. Poslední část sestupu na chatu byla opět celkem náročná.
Okolo jedenácté jsem zpátky na chatě pod Rysmi.
Okolo chaty bylo dost sněhu. Kvůli prudšímu srázu jsme museli sestupovat velmi opatrně, jak by se ty nesmeky hodili :).
Stejnou cestou jak nahoru, pokračujeme kolem Žabích ples.
Mengusovská dolina.
Při sestupu dolinou se díváme na klikatící se cestu, po které nás čeká zítřejší výstup na sedlo pod Ostrvou (1966 m.).
INFO
Vzdálenost: 18,8 Km
Nastoupáno: 1294 m.
Celkový čas: 8:30 hodin
Čas pohybu: 5:44 hodin
Čas na vrchol Rysy:
Žel.st. Popradské pleso 6:15 hod., vrchol Rysy 10:15 hod. Celkový čas výstupu 4 hodiny (ukazatel udával 4:20 hodin).
Trasa je na označovaná jako těžká, s dobou chůze 6-7 hodin.
- Fotky Album
MÉ STARŠÍ CESTOPISY Z RYSŮ
- Vysoké Tatry 2010 (k chatě pod Rysmi)
- Vysoké Tatry 2011 (na Rysy)
TRASA
Popradské pleso žel.st. - Popradské pleso - rozsc pri Zabom potoku - Žabie pleso - chata pod Rysmi - Rysy, sedlo Váha - Rysy vrchol.
(Alternativou je začátek na Šrbském plesu, od Popradského plesa je pak trasa již stejná).