VYSOKÉ TATRY 2011

Koncem září jsme se již tradičně vydali na cestu do Vysokých Tater. Letos jsme se ubytovali v Tatranské Lomnice. Oproti loňsku se počasí obrátilo a tak jsme si mohli vychutnávat i výhledy do okolí.

V den příjezdu jsme se stihli ubytovat ve Vila Helena nedaleko nádraží a zajít ještě na večeři do jedné z restaurací.

1) NA TÉRYHO A ZBOJNICKOU CHATU

První den našeho pobytu v Tatrách vstáváme brzo ráno, protože nás čeká dlouhá cesta. Kolem půl osmě se již vydáváme do Starého Smokovce, odkud v 7:55 hod. pokračujeme podél dráhy zubačky na Hrebienok

Obloha je bez mráčků a tak jde krásně vidět i Lomnický štít. Pokračujeme kolem Bilíkově chaty k vodopádům Studeného potoka. Oproti loňsku je zde ale o hodně méně vody.

Od vodopádů míříme k Zámkovského chatě, kde se ale dlouho nezdržujeme a stoupáme dále údolím k Téryho chatě.

Za chatou se nám do cesty staví "Žltá stěna".

Údolí před ní končí a my tak musíme překonat tuto stěnu za níž lze již spatřit první cíl naší cesty. Na vrcholu Žluté stěny se pak nabízí nádherný pohled zpět do údolí.

Na Téryho chatě jsme v 11:50 a čekáme na další členy naší výpravy a já se mezitím můžu podívat po okolí chaty, které mi bylo loni zapovězeno kvůli velké oblačnosti.

Po krátké zastávce pokračujeme za chatou kolem 5 Spišských ples k rozcestníku "Rozcestie pod Sedielkom" (2040 m.n.m.).

Od něj míříme na Priečne sedlo, k němuž se dostáváme před druhou hodinou odpolední. Překonání tohoto sedla nepatří mezi ty lehčí výstupy.

Asi za dvacet minut v 14:20 hod. je naše první část již v druhém údolí. Po dvaceti minutách pak přichází zbytek naší skupiny. Dále naše kroky vedou druhým údolím na Zbojnickou chatu. Nezdá se to, ale cesta k chatě je ještě dlouhá, nakonec k Zbojnické chatě docházíme v 16:20 hod.

Po odpočinku na chatě nám ukazatel sděluje, že dolů na Hrebienok to máme ještě 2:15 hod., Cesta dolů údolím nám nejrychlejším ale nakonec trvala asi jen 1:45 hod. a na Hrebienok dorážíme v 18:05 hod.

Zde počkáme i na ostatní a poté již sestupujeme při stmívání do Starého Smokovce, kde dorážíme kolem sedmé hodiny.

Trasa

2) VÝSTUP NA RYSY

Druhý den míříme do Popradského Plesa, odkud v 9:45 hod. míříme po asfaltové cestě k Zámeckého chatě u Popradského plesaPo hodině přicházíme k plesu, kde nám ukazatel sděluje, že na Rysy to máme ještě 3:20 hod. Na cestu se vydáváme v 11:15 hod., pokračujeme údolím a ve výšce 1921 m. pak procházíme kolem Žabích ples (Mengusovských).

Za plesami překonáváme jeden lehčí úsek s řetězy, aby jsme asi za dvacet minut vstoupili do Slobodného Království Rysy jak praví tabulka, která nás zde vítá.

O malý kousek dál již přicházíme k chatě pod Rysmi 2250 m.n.m., u které jsme v 13:00 hodin.

Někteří zůstávají na chatě, já ale pokračuji dál k vrcholu.

Počasí dnes opravdu přeje a tak si můžu vychutnávat i přes menší opar úchvatné výhledy.
Nejdříve se mi nabízí výhledy na českou stranu. Pode mnou lze vidět i Žabie plesa, jako kdyby byli jen kousek pode mnou. Poslední metry stoupání jsou prudší a také zde kameny nejsou tak dobře poskládané. I přesto, že je po sezóně a k tomu je pondělí je na horách dost lidí. Po chvíli čekání se i pro mě uvolnilo místo na vrcholů Rysů 2499 m.n.m, kde jsem v 13:40 hod., tedy o hodinu dříve oproti ukazateli.

Po české straně se mi nabízí i pohled na polskou část Tater. Kromě krásných hor, lze spatřit dole pode mnou dvě ledovcová jezera Morskie oko a Czarny Staw (Mořské oko a Černé jezero), ke kterým vede turistická cesta.

Já sestupuji zpět na Chatu pod Rysmi, kde po obědě a menší přestávce se vydáváme v 14:45 hod. na zpáteční cestu. Po půl hodině procházíme kolem Žabích ples aby jsme údolím sestoupili až zpět k Popradskému plesu, kde přicházíme v 16:25 hod. Po přestávce sestupujeme zpět do Popradského Plesa.

A protože jsme doma relativně brzo, vydáváme se ještě do Popradu zrelaxovat do místního Aquacentra.

Rysy jsou trojvrcholovým štítem. Nejvyšší je prostřední (2503 m.), turistická značka vede na severozápadní (2499,6 m.) a třetím vrcholem je jihovýchodní.

Trasa:

Další den ráno nás čekal odjezd zpátky domů. Sice jsme uvažovali, že by jsme jeli lanovkou na Lomnický štít (cena cca 1000 Kč), ale neměli jsme tolik času a stejně po dvou dnech bez mráčků se Lomnický štít skryl do mraků.

Pohled z Rysů 2499 m.

Výhled zpod Rysů na českou stranu

Výhled do údolí zpod Téryho chaty