CYKLISTICKÝ RADAR GARMIN VARIA RTL515 A RVR315

V letošním roce představil Garmin nové Varia radary - radar se zadním světlem RTL515 a samostatný radar RVR315.

----------------------------------
Další mé články, informace, recenze přístrojů značky GARMIN: https://petmikeska.blogspot.com/...
------------------------------------

 MENU
  1) Úvod
  2) Varianta RTL515
  3) Varianta RVR315
  4) Zobrazení provozu za vámi
  5) Světelné funkce
  6) Podpora zařízení a aplikací třetích stran
  7) Uchycení radaru/světla
  8) Co bych změnil
  9) Závěr
10) Parametry

Test byl připraven ve spolupráci s Václavem Tylečkem

► 1) Úvod

Radar je vhodný hlavně pro cyklisty, kteří jezdí častěji a pohybují se především mimo město, kde jsou průjezdy automobilů menší než ve městě, kde to nemusí být ideální pokud je velký provoz. Varia pak neustále posílá zprávy, což je kontraproduktivní a rušivé. Jediné, co pak zbývá, je vypnutí systému. Pokud ale jezdíte brzo ráno nebo večer, kdy je provoz menší, můžete ho použít např. i na cesty do práce. Pro MTB jezdce, kteří se pohybují hlavně v lese je to samozřejmě zbytečná investice.

Jedná se již o třetí verzi radaru, který díky optickým a zvukovým varováním upozorňují cyklisty na všechna rychle se blížící vozidla (na spárovaném zařízení).

Varia má oproti běžným světlům sice větší rozměry (cca 10 cm), ale ne hmotnost (71 g.). Konstrukce radaru je pevná a světlo je vodotěsné. Před nečistotami je dobře chráněný i nabíjecí konektor micro-USB.

I přes vyšší cenu si Varia radary najdou své příznivce a jistě mezi nimi budou i ti co je zpočátku odmítali. Ceny (10/2020): RTL515 - 5 390 Kč, RVR315 - 3 990 Kč

Údaje můžete sledovat jak na hodinkách, mobilu, ale nejoptimálnější je použití na cyklopřístroji Edge, kde můžete použít i ty levnější modely.

Někdo může říct, že mu stačí zpětné zrcátko, ale radar Garmin Varia poskytuje rychlejší a podrobnější informace, které vám pomohou lépe se rozhodovat v reálném čase.

► 2) Varianta RTL515 

Varianta RTL515 obsahuje oproti variantě RVR315 také světlo, které upozorní řidiče, že jste na silnici. Radar je možné spárovat s většinou cyklocomputerů a sportovních hodinek.

Oproti starší verzi RTL510
- Baterie vydrží o hodinu déle.
- Propojení s telefonem přes Bluetooth, díky čemuž můžete vidět radarové informace na vašem telefonu, ale také podporuje zařízení a aplikace třetích stran.
- Režim Peleton, kde je snížený jas světla, aby neoslňoval vaše spolujezdce pokud jedete ve skupině.


► 3) Varianta RVR315 


Varianta RVR315 oproti RTL515 nabízí stejnou funkčnost radaru, ale neobsahuje světlo, což může některým lidem stačit, pokud jsou spokojeni se svým zadním světlem. Nevýhoda je že baterie vydrží jen 7 hodin.

Dalším důvodem proč by si lidé koupil jen model RVR31 bez světla, je že tyto radary jsou poněkud drahé, ale na druhé straně lidský život stojí mnohem více. Určitě se vám stalo, že kolem vás těsně projelo auto nebo jiná nepříjemnost. Jen proto škoda, že model RVR31 není přeci jenom levnější, tak aby se lidi začali o tyto radary více zajímat.

4) Zobrazení provozu za vámi

Radar podporuje jednak aktivní bezpečnost – upozorní řidiče, že jste na silnici, ale i bezpečnosti pasívní – jezdci dá vědět, že se blíží auto.

Spárované zařízení vydává jednak zvukový signál a to v momentě, když zaregistruje auto. Pokud už jedno zaregistrované a zaregistruje za ním další, tak už to je bez zvuku. Jde vybrat dvě varianty zvukového upozornění. 
Poznámka: Pro Edge vyšla beta verze 6.22 a v ní lze nastavit zvukové upozornění i na situaci, když vás předjede poslední auto a za vámi už nic není.

U optického upozornění v okamžiku, kdy se k vám přiblíží auto nebo jiný rychle se pohybující předmět (např. motorka, elektrokolo, ale i cyklista), objeví se vám na boku displeje pohybující se bod nebo body. Každý bod označuje samostatné auto. Na displeji se vám může zobrazit až osm teček znárodňující auta. Pokud je však velký provoz, může se za jeden bod schovat více aut.

Když bod zmizí, tak auto buď odbočilo nebo zpomalilo natolik, ze jede stejnou rychlosti jako vy. To však může být nebezpečné, protože se může stát že auto zabrzdilo a čeká na vhodný okamžik k předjetí (auto přitom zmizí z radaru). Ale i v tomto případě radar následně na auto upozorní. Pokud odbočujete doleva je proto bezpečnější se podívat za sebe. to je samozřejmě bez diskuze, nelze se spoléhat na radar, VŽDY JE TŘEBA SE OHLÉDNOUT!

Z polohy bodů se dá odhadnout zbývající vzdálenost k vám a barevný efekt naznačí rychlost vozidla:
- Oranžová: auto se k vám přibližuje standartní rychlostí.
- Červená: auto se k vám blíží vysokou rychlostí a měli by jste se tak pro vaši bezpečnost co nejrychleji přesunout na kraj silnice.
- Zelená: Poté co projede kolem vás poslední auto, obrazovka na chvíli zezelená, což znamená, že za vámi již není žádný další provoz. Pokud auto odbočí ze silnice, udělá to samé
.

Ukázka zobrazení na hodinkách.

Video z cyklopřístroje Edge

Nepodařilo se mi zjistit na jakém principu je změna barvy založena, myslel jsem, že ti závisí pouze na rychlosti přibližujícího se vozidla, ale tak to není. Není to založeno ani na rozdílu rychlosti cyklisty a vozidla. Podle mě tam hraje roli i boční odstup vozidla, protože když jsem jel po boční silnici vedle dálnice, tak radar detekoval i auta na dálnici, ukazoval jejich rychlost 130-140 ale barevné upozornění bylo pouze oranžové.

Radar vás upozorní na rovinatější silnici až na vzdálenost 140 metrů, jen v ostřejších zatáčkách zmizí z radaru. Senzor ho znovu zachytí až když jedete rovně. Díky této vzdálenosti vás tak radar upozorní dříve než auto zaregistrujete. To se hodí hlavně při horších podmínkách např. pokud vítr více fouká. 
Pokud auto zmizí z radaru v zatáčce, senzor ho znovu zachytí, když jede rovně.

Radar detekuje a upozorňuje naprosto bez problémů, nikdy se mi nestalo, že bych nebyl upozorněný na auto, které mě nakonec předjelo. 
Díky čemuž se můžu cítit bezpečněji a více se soustředit na křižovatky, ostré zatáčky a jiné překážky před sebou.

V nastavení si můžete zvolit tón oznámení, vybrat stranu pro sloupec s body znázorňující přijíždějící auta, barevné překrytí.


► 5) Světelné funkce


U verze 
RTL515
 se zadním červeným světlem, pokud se k vám přiblíží auto, tak se světlo zintenzivní a upozorní tak řidiče na vás, nejen za snížené viditelnosti ale i během slunečného dne. 
Garmin udává viditelnost více jak 1 kilometr. Já mám ověřené že za normálního jasného dne bylo světlo z blikačky vidět až na 800 metrů.

Světelné funkce si můžete zvolit podle vlastních preferencí (včetně intenzity a blikání), v nabídce jsou tyto režimy:
- Nízký (Svítí)
- Peleton (Menší intenzita)
- Denní svícení (Bliká)
- Noční svícení
- Vypnuto

Režim

Intenzita

Blikání

Blikání při blížícím se vozidle

Výdrž baterie

Nízký

Vysoká

20 lm

Žádné

Světlo bliká

až 6 hod.

Peleton

Střední

8 lm

Žádné

Světlo bliká pomalu

až 8 hod.

Denní svícení

Maximální

65 lm

Občas

Světlo bliká rychle

až 16 hod.

Noční svícení

Vysoká

29 lm

Pomalé

Světlo bliká rychle

až 6 hod.


Asi nejlepším režimem je blikající denní světlo (Denní svícení), což je nejlepší kompromis mezi viditelností a výdrží baterie. Za úplné tmy je světlo opravdu velice intenzivní. 

Mezi jednotlivými režimy můžete přepínat stisknutím tlačítka na radaru, přes vestavěný doplněk a nebo přímo přes nastavení. 
Ovládání přes vestavěný doplněk je příjemně jednoduché, ale jsou zde k dispozici pouze volby Svítí - Bliká - Peleton - Vypnuto, pro více možností je třeba jít přímo do nastavení, kam se z doplňku dostanete jedním kliknutím.

V módu Peleton světlo svítí o poznání méně, ale i tak podle ohlasů jezdců ve skupině by intenzita mohla být ještě o něco nižší. Světlo má navíc i boční diody a jezdec je tak vidět v rozsahu 220°.

Světlo jde také vypnout, přičemž radar stále detekuje, akorát když zaregistruje auto, už se nerozbliká, pošle pouze upozornění do zařízení. Světlo se dá vypnout přes nastavení v Edge nebo přímo pomocí tlačítka (musí být připojený jako síť světel, pokud není, samotné světlo vypnout nejde)

Výdrž baterky jsem testoval v módu nočního svícení, vydrželi nakonec 6 hodin a 40 minut, přičemž tabulkové hodnoty udávají 6 hodin, čili si dovolím tvrdit, že výdrž bude odpovídat tabulkám i v jiných módech. Zhruba hodinu před úplným vybitím se na displeji zobrazí upozornění na slabou baterii. Lze napájet i z externího zdroje, funkčnost zůstává zachována, pouze nabíjecí konektor nebude plně chráněn před vodou.

Video - světelné varianty

V zařízení se po prvotním spárování objeví jednak položka radar a i světla (viz foto).
Na radaru můžete ještě vidět v pravém horním rohu malou ikonu vypadající jako wifi, ta ukazuje je-li radar připojen nebo ne. 
Když se radar odpojí a je v nastavení zapnuto jeho vyhledávání, tak bliká červeně. Pokud se vyhledávání vypne, ikonka zmizí. 
(Po ukončení aktivity se světlo automaticky vypne, opět se zapne až při další aktivitě, nemusíte se tak o nic starat).

Datové pole baterie světla je vestavěné, ukazuje úroveň nabití, pokud zbývá maximálně hodina provozu, zobrazí se upozornění na slabou baterii.

Ukázky nastavení

U Datových polí si můžete zobrazit - Režim světla, Baterie světla, Připojené světla, Úhel paprsku (dole na fotce). 
Pokud si stáhnete z Connect IQ datové pole My Bike Radar Traffic (viz níže) můžete ho zobrazit jak na celé obrazovce, tak v jednotlivých polích.

► 6) Podpora zařízení a aplikací třetích stran


Při použití s ​​kompatibilním telefonem jsou nyní radary Varia, díky novému připojení přes Bluetooth, také schopné integrace s telefony iOS a Android a jinými aplikacemi díky aplikaci (displeji) Varia.

První aplikací (z Connect IQ), která tak učinila je Ride with GPS, kterou můžete připojit k radarům RVR315 a RTL515 a přijímat oznámení v aplikaci o blížících se vozidlech v reálném čase. Pokud se k vám přiblíží vozidlo, tak na boku mapy se šedá barva změní v zelenou, pokud se vozidlo přibližuje vyšší rychlostí tak se okraj mapy zbarví do červena. Škoda jen, že barevně to neladí se zařízeními od Garmin.

Pokud si stáhnete z Connect IQ datové pole My Bike Radar Trafficnajdete zde tyto údaje:
VC - počet vozidel, které mě předjelo
Rel - relativní rychlost vozidla (rychlost vozidla minus rychlost cyklisty)
Abs - absolutní rychlost vozidla
Volitelně lze ještě přidat údaj o vozidlech, které mě předjely v aktuálním kole

V Connect  můžete vidět tento graf s údaji z datového pole Bike Traffic.
Najdete zde počet aut, které vás předjelo, jak počet aut narůstal, graf rozdílové rychlosti a jejich 
jejich absolutní (relativní rychlost).

Zpětně se můžete podívat na web mybiketraffic.com, kde na mapovém podkladu vidíte v kterých místech a jak rychle vás auta předjížděla atd.

Díky otevřeného standardu ANT+ mohou také implantovat radar do svých cyklocomputerů, hodinek (nebo cokoli jiného) také společnosti třetích stran, např Wahoo, Karoo, Hammerhead.

Na jeden radar se může připojit více zařízení např. současně s Edge 530, 830, Fenix ​​6 a stejně tak s Wahoo ROAM a Hammerhead Karoo, stačí být jen v dosahu Bluetooth.
Například, když pojedete se ženou a jen jeden z vás bude mít radar, tak po spárování budete mít oba na svých přístrojích (např. Edge, Fenix) přehled o vozidlech jedoucí za vámi.

7) Uchycení radaru/světla


Součástí balení je i sada která obsahuje tři sady úchytů pro různé typy sedlovek, tvar V, klasická kulatá a tvar D.
Držák na sedlovce drží jenom na gumičce, není to úplně napevno, ale drží.
Na druhou stranu, pokud ho budete chtít přehodit na jiné kolo, tak je to rychlé a bez problémů.


Pokud někdo nebude spokojený s tímto uchycením může si na Garmin objednat držák na sedlovku, pevný držák na sedlovku (do průměru 31,8 mm).
Nebo od výrobců třetích stran, např. zde na Amazon.com....

► 8) Co bych změnil


Co mi trochu vadí, tak je nízký stisk ovládacího tlačítka, v rukavicích nemám moc jistotu, jestli jsem ho zmáčknul nebo ne.

Přivítal bych, kdyby Garmin dokázal přidat funkci brzdového světla, tak jak to má např. blikačka od Sigmy 
a pro zvýšení výdrže baterky by se mi líbila funkce, kdy se ve dne světlo rozsvítí jenom při detekci, pak by to za mě bylo naprosto dokonalé. 

 9) Závěr


↑ Plusy
- Identifikuje blížící se vozy ze vzdálenosti až 140 metrů
- Integrované zadní světlo (u RTL515)
- Snadná instalace na sedlovku
- Bezproblémové propojení se zařízeními Garmin a jinými výrobci (např. Wahoo), stejně jako s novými Varia aplikacemi.
- Slušná výdrž baterie
- Voděodolnost

↓ Mínusy
- Trochu dražší
- Nabíjení stále přes starší Micro-USB, místo USB-C

Komentáře

  1. Pěkně sepsáno +1.
    Vozím na silničce cca 1,5roku (starší verzi 510) a jediný co bych dodal je to, že je to hrozně návykový. Pokud si pamatuji, od namontování jsem nejel ani jeden výlet bez radaru.

    OdpovědětVymazat
  2. Zvláštní, že při vyšším svitu denního svícení má nejdelší výdrž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Denní svícení = blikání, ostatní režimy souvisle svítí plus případně občas probliknou, tzn. že denní režim i při vyšší intenzitě světla má větší výdrž.

      Vymazat
  3. Jj, silně návykové. Už se vyloženě těším na kolo.

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravim, ukazuje radar aj ciselne vyjadrenu rychlost priblizujuceho sa vozidla? Dakujem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, pokud si stáhnete z Connect IQ datové pole My Bike Radar Traffic (viz foto v článku), můžete ho zobrazit jak na celé obrazovce, tak v jednotlivých polích. Najdete zde počet aut, které vás předjelo a to celově i v aktuálním kole. Dále rychlost přibližujícího se vozidla a také rozdíl rychlosti mezi vámi a vozidlem.

      Vymazat

Okomentovat