NEZNÁMÉ JESENÍKY - SOKOLÍ SKÁLA

Kdysi jsem slyšel o místu, kde moc lidí nechodí a přitom je to jedno z nejkrásnějších míst v Jeseníkách, místu o kterém lidé raději moc nemluví ať sem nepřilákají davy neukázněných turistů, kteří by mohli tuto ještě panenskou část Jeseníků zničit.

Sokolích skal máme v Jeseníkách několik, k té naši vyrážíme do obce Vidly, která leží nedaleko, ale přes kopec, známější Karlovy Studánky.

Naše první kroky vedou po modré turistické trase, podél říčky Střední Opava, která se zde nazývá "Pradědská cesta".

Po cca 1,5 km od křižovatky v obci Vidly se nám na najednou na levé straně rozevírá strmá stráň a my tak na první odbočce přecházíme doleva přes mostek a již po nezpevněné "Silionové" cestě pomalu stoupáme dále.

Po asi kilometru se dostáváme na rozcestí, kde vede jedna cesta rovně a druhá doprava. Ale ta naše je méně viditelná a nachází se mezi těmito dvěma cestami. Začínáme příkřeji stoupat po lesní nezpevněné cestě na vrchol Sokol (1187 m.)

Po cca 800 metrech přicházíme k první skále.

Hned první skála nás uchvátila, protože výhledy z ní jsou opravdu nádherné. Vidíme Praděd z jiné strany než jsme zvyklí a také náš dnešní cíl Sokolí skálu.

Od první skály spatříme cestičku, ale nevíme kde vede a raději se kousek vracíme na původní cestu, po které ještě kousek stoupáme k vrcholu Sokol (1187 m.)

Z vrcholu je pěkný výhled směrem na náš výchozí bod Vidly nebo na Praděd.

Sokolí skála je ale kousek pod námi ale chvíli nám trvá než najdeme pěšinku, která nás k ní zavede. U skály zjišťujeme, že ta neznámá trasa od první skály vede právě pod Sokolí skálu.

Sokolí skála, resp. pás skal, je pěkné vyhlídkové skalisko dosahující výšky okolo 20 metrů. Velikostí přesahuje známější Petrovy kameny či Ztracené kameny.

Malá známost těchto krásných skal je dána tím, že touto oblastí neprochází žádná značená turistická trasa a tak zde chodí většinou jen znalci Jeseníků, kteří i o víkendu zde najdou klid a mohou tak načerpat nové síly.

Sokolí skála je masiv, z něhož máte téměř celé Jeseníky na dosah ruky, na jedné straně jde vidět vysílač s rozhlednou na Pradědu.

Na druhé straně se nabízejí další pěkné výhledy na Medvědskou hornatinu s Orlíkem (1 204 m) nebo stejně tak na málo známý hřeben s vrchy Lyra (1 092 m), Žárový vrch (1 094 m)

Pokračujeme i na další skály a opět se nemůžeme nabažit zdejší atmosféry

Na skalách se zdržujeme 1,5 hodiny, protože zde bylo opravdu se na co koukat.

Pár metrů scházíme, aby nás čekalo další delší stoupání.

Stoupání po chvíli začíná být prudší a i cesta se více klikatí zprava do leva.

Jakmile přicházíme na vegetační chodník, stoupání končí, protože dále je NPR Praděd a my tak pokračujeme podél hranice Národního parku po vrstevnici směrem Malý Děd.

Místy se otvírají také výhledy na Hrubý Jeseník, včetně naší cesty přes Sokolí skálu.

Na chodníku občas ještě nacházíme zbytky sněhu.

Naše cesta po vegetačním chodníku končí asi po 2,3 km, kdy na rozcestí se vydáváme doleva přes Malý Děd na Švýcárnu

Chvíli naše cesta vede nahoru.

U vrcholu cesty spatřujeme pěkný výhled na Praděd.

A po sestupu jsme u chaty Švýcárna, kde si děláme zastávku na jídlo.

Po občerstvení se musíme opět přehoupnout po modré turistické trase přes Malý děd.

Naše další kroky vedou po cestě podél Česnekového potoka. Neschází se nám lehce, protože jdeme po kořenech, úzké vymleté pěšince po kameních,...

U rozcestí "Černík" odbočujeme přes potůček po modré turistické trase doprava.

Od odbočky až k Silonově chatě vede cesta spíše po vrstevnici a není už tak prudká.

Na chvíli se nám u chaty i otevře pohled do okolí.

Od chaty už opět sestupujeme po prudší cestě, která je na cca 100 metrů přerušena "Silonovou trasou".

Od cesty nás čeká další prudký sestup lesem ke Královským vodopádům.

Bohužel nevíme kde přesně je a tak nám je tento druhý největší vodopád v Jeseníkách, který má cca 12 m. utajen. Pozn. Královský vodopád jsme zde objevili až na naší další cestě po Jeseníkách viz ZDE...

Od přítoku Střední Opavy se už cesta lepší i sklon se pomalu narovnává až k místu kde začíná řeka Střední Opava, odkud vedou další naše kroky po asfaltové cestě po "Pradědské cestě"

Řeka Střední Opava několikrát změní směr a tak jednou vede po pravé a po druhé po levé straně. Po cca 14 kilometrech se pak vracíme zpátky do Videl k našemu autu.

INFO
Vzdálenost: 14 km (GPS nám ale ukazovala trochu více)