PŘES JESENICKÉ VODOPÁDY - VYSOKÝ, STUDENÉHO POTOKA A KRÁLOVSKÝ

V Jeseníkách se nachází několik desítek vodopádů, řada z nich se ale nachází mimo turistické stezky, některé navíc v těžko přístupných lokalitách a jsou tak známá jen úzkému okruhu znalců těchto hor.

Známé jsou především ty větší vodopády. My si dnes vybrali Vysoký a Královský vodopád.

Nejkrásnější pohledy na vodopády bývají na jaře, když je hodně vody. Po letošních deštích ale i nyní na podzim zde bylo opravdu hodně vody a možná i více jak na jaře.
Po osmé hodině parkujeme na Videlském sedle (930 m.) v hřebeni Hrubého Jeseníku, které odděluje Medvědskou hornatinu od Pradědské hornatiny.

Na začátku začínáme pomalu stoupat po Miliónové cestě, která vede až na Červenohorské sedlo. Tato většinou asfaltová cesta je využívána jak v letním, tak v zimním období, kdy slouží především běžkařům.
Po 4,5 km jsme na rozcestí Pod Vysokým vodopádem, kde vede modrá turistická trasa. Na začátku je sestup trochu prudší, ale u Sokolí skály se již cesta narovnává.
Kousek dál přicházíme ke Studenému potoku na kterém leží Vysoký vodopád.
Ten není od modré turistické trasy moc vidět, protože leží trochu výše na potoce.
Musíme se tak trochu vydrápat něco výše, ať Vysoký vodopád vidíme v plné kráse.
Vysoký vodopád (1007 m.) na Studeném potoce patří k nejvyšším vodopádům v ČR a jedná se o nejvyšší vodopád v Jeseníkách.

Před rokem 1880 měl Vysoký vodopád výšku 45 metrů a voda stékala volným pádem. Při povodni však došlo k mohutnému sesuvu půdy, kdy byla rozrušena skalní stěna, která tvořila jeho podklad.

Nyní má vodopád dva stupně. Horní stupeň je vysoký 5 metrů, druhý stupeň (na fotkách) pak přibližně 20 metrů a jeho sklon je zhruba 75°. Celkový výška se nyní udává 28 metrů.
Výška: 28 metrů
Průtok: 15 l/s
Mohutnost: 420 m*l/s
Nadmořská výška: 990 - 1018m n. m.
Geologický podklad: fylonitizovaná rula
Genetický typ strukturně tektonický

Od Vysokého vodopádu se vracíme kousek zpátky k místu, kde přebírá Studený potok zprava přítok. Přibližně 200 metrů dále nad tímto soutokem je jeden z vodopádů Studeného potoka (pod Sokolí skálou), který je vysoký 3,5 metru. Ten ale z turistické cesty není vidět. Já ho už znám z minula, kdy jsem myslel, že je to právě Vysoký vodopád.
Výška: 3.5 metrů
Průtok: 10 l/s
Mohutnost: 35 m*l/s
Nadmořská výška: 1030 m n. m.
Geologický podklad: fylonitizovaná rula
Genetický typ strukturně tektonický

Vracíme se zpátky na rozcestí Pod Velkým vodopádem, odkud stoupáme dále po modré turistické trase na Švýcárnu.
Na Švýcárně (1304 m.) se zastavujeme na svačinu. Je zde sice otevřené výdejní okénko, ale domácí štrůdl to prostě nepřebije :)
Chata Švýcárna je jedna z nejstarších budov v oblasti Jeseníků. Byla postavena již v roce 1887, avšak její historie sahá ještě hlouběji. Švýcárna je ukázkovým příkladem přeměny pastevecké salaše na klasickou horskou chatu. Dnes se zde můžete jak najíst, tak ubytovat, díky čemuž je oblíbená v létě u turistů a přes zimu u běžkařů.
Ze Švýcárny stoupáme dál po společné žluté a modré turistické trase přes hřeben Malý Děd (severně od Pradědu). Na druhé straně hřebenu pak začíná náš poměrně prudší sestup.
Na rozcestí Černík (1200 m.) odbočujeme doprava a pokračujeme již jen po modré turistické trase. Na chvíli se zastavujeme u Silionové chaty, která se původně jmenovala Königsbaude (řeka Střední Opava se jmenovala dříve Königsbach)
Je zde jednak pěkný pohled na hřeben s vrcholem Sokol (1 187 m).
A také je zde neobvyklý pohled směrem na Praděd.
O něco dál přicházíme úzkou uličkou na Siliónovou trasu. Ujdeme po ní, ale jen pár kroků, protože naše modrá turistická trasa jí o kousek dále opouští a my pokračujeme v prudším sestupu, místy bahnitém v blízkosti jednoho z hučících pramenů řeky Střední Opavy.
O něco níže překračujeme náš přítok a tím i opouštíme modrou turistickou trasu. Vydáváme se podél dalšího přítoku, kde se o kousek dále nachází náš dnešní druhý cíl, Královský vodopád. Cesta k němu není vůbec náročná a zvládnou ji i děti.
Královský vodopád je jeden z nejkrásnějších a nejvyšších vodopádů v Jeseníkách. Protože Střední Opava se původně jmenovala Königsbach, dostal vodopád název Královský.

Skalní stěna, ze které padá, je více než 15 metrů vysoký a vodopád ve dvou skocích překonává kolmou výšku přibližně 12 metrů.
Výška: 12 metru
Průtok: 15 l/s
Mohutnost: 180 m*l/s
Nadmořská výška: 1010 m n. m.
Geologický podklad: metaarkóza
Genetický typ: strukturní

Od Královského vodopádu se vracíme na Silionovou trasu.
Po Silionové trase pak pokračujeme zpátky na Videlské sedlo.
Jak jsme byli první co na Videlském sedle zaparkovali, v době našeho návratu je zde již aut docela dost.