PŘES NEJHEZČÍ JESENICKÉ VODOPÁDY - VYSOKÝ A KRÁLOVSKÝ

V Jeseníkách se nachází několik desítek vodopádů, řada z nich se ale nachází mimo turistické stezky, některé navíc v těžko přístupných lokalitách. My jsme se vydali za těmi nejkrásnějšími v Jeseníkách a to k Vysokému a Královskému vodopádu. Cesta k Vysokému vodopádu byla náročnější, oproti Královskému, ke kterému dojdou i děti. K vodopádům se vyplatí chodit nejlépe na jaře, když taje sníh. My jsme šli sice na podzim, ale po nedávných deštích bylo vody také dost.
⛆ PŘES NEJHEZČÍ JESENICKÉ VODOPÁDY -  VYSOKÝ A KRÁLOVSKÝ
Po osmé hodině parkujeme na Videlském sedle (930 m.) v hřebeni Hrubého Jeseníku, které odděluje Medvědskou hornatinu od Pradědské hornatiny.

Na začátku začínáme pomalu stoupat po Miliónové cestě, která vede až na Červenohorské sedlo. Tato většinou asfaltová cesta je využívána jak v letním, tak v zimním období, kdy slouží především běžkařům.
Po 4,5 km jsme na rozcestí Nad Vysokým vodopádem, odkud sestupujeme prudší cestou po modré turistické trase. Od Sokolí skály klesáme již pozvolna.
Sokolí skály se tyčí nad pravostranným přítokem Studeného potoka, v části, kde se nachází 3,5 vysoký vodopád. Z této vyhlídky ho ale neuvidíte.
> BEZEJMENNÝ VODOPÁD NA PRAVOSTRANÉM PŘÍTOKU STUDENÉHO POTOKA
Tento vodopád (1025 m.) leží pod příkrým svahem na modré turistické trase, z které ale nejde moc vidět. Někteří si ho ale občas přesto spletou s Vysokým vodopádem. To z důvodu, že se nachází prakticky kousek od trasy, takže přístup není až tak složitý. Klamat může i jeho výška cca 3,5 metrů. Přes sezónu, kdy moc neprší zde vody ale moc není. Více si můžete přečíst na www.vodopady.info/...
VIDEO
O cca 100 metrů jsme u rozcestníku Vysoký vodopád
> VYSOKÝ VODOPÁD
Studený potok pramení cca 600 metrů od turistické chaty Švýcárna, pod Velkým Jezerníkem a než se vlije do řeky Bělá překonává rozdíl přes 650 metrů (1285 m. - 620 m.). Rozdíl překonává hlavně v horní části, kde se vodopád nachází.
Od modré turistické trasy není Vysoký vodopád moc vidět, protože leží trochu výše na Studeném potoce. Pokud lidé neznají kde přesně leží, mohou ho tak minout.
K Vysokému vodopádu (1030 m.) se vždy vydávám podél levé straně potoka. Cesta nahoru není pro každého, hlavně v horní části. Stoupáte zde mimo cestu po příkřejším svahu a také zde můžete uklouznou na mokrém kameni.
Vodopád na Studeném potoce patří k nejvyšším vodopádům v ČR a jedná se o nejvyšší vodopád v Jeseníkách.
Před rokem 1880 měl Vysoký vodopád výšku 45 metrů.
Nyní má vodopád dva stupně. Horní stupeň je vysoký 5 metrů, druhý stupeň (na fotkách) pak přibližně 28 metrů a jeho sklon je zhruba 75°.
Více si můžete přečíst na www.vodopady.info/...
VIDEO
Od vysokého vodopádu se vracíme na rozcestí Nad Vysokým vodopádem. Co jsme si sešli k vodopádům, musíme na zpáteční cestě od Sokolí skály zase vyjít. Prudší výstup ale není moc dlouhý.
Od rozcestí začínáme pomalu stoupat po modré turistické trase na Švýcárnu.
> CHATA ŠVÝCÁRNA
Na Švýcárně (1304 m.) se zastavujeme na svačinu. Je zde sice otevřené výdejní okénko, ale Yvettin domácí štrůdl to prostě nepřebije :).
Chata Švýcárna je jedna z nejstarších budov v oblasti Jeseníků. Byla postavena již v roce 1887, avšak její historie sahá ještě hlouběji. Švýcárna je ukázkovým příkladem přeměny pastevecké salaše na klasickou horskou chatu. Dnes se zde můžete jak najíst, tak ubytovat, díky čemuž je oblíbená v létě u turistů a přes zimu u běžkařů. Od Pradědu leží cca 2,5 km. Facebook chaty Švýcárna.
Kromě Pradědu, můžete od Švýcárny vidět také Dlouhé stráně.
Ze Švýcárny stoupáme dál po společné žluté a modré turistické trase přes hřeben Malý Děd
Na druhé straně hřebenu pak začíná náš poměrně prudší sestup ke Královskému vodopádu.
Na rozcestí Černík (1200 m.) odbočujeme doprava a pokračujeme již jen po modré turistické trase.
Na chvíli se zastavujeme u Silonově chaty ( chata Jiřího). Původně nesla jméno Königsbaude (řeka Střední Opava se jmenovala dříve Königsbach).
Od chaty je pěkný pohled na hřeben s vrcholem Sokol (1187 m) a Praděd (1491 m.).
Od Silonovy chaty nás vede modrá turistická trasa užší, prudší cestou a díky předešlých deštích také místy bahnitou cestou v blízkosti jednoho z hučících pramenů řeky Střední Opavy.
Scházíme na Silonovu trasu, ale po necelých 100 metrech ji opouštíme a začínáme opět klesat.
V druhé půlce klesání nás čeká prakticky to stejné. Prudší sestup po úzké pěšině. Když už jsme prakticky na konci našeho sestupu, odbočujeme doprava z modré turistické trasy k cca 100 metrů vzdálenému Královskému vodopádu. Pokud by jste šli z Videl po Pradědské cestě (modrá tur. trasa), cestu k vodopádu zvládnou i děti.
> KRÁLOVSKÝ VODOPÁD
Královský vodopád (1000 m.) je jeden z nejkrásnějších a nejvyšších vodopádů v Jeseníkách. Protože Střední Opava, na jehož jednomu z pramenů se nachází, se původně jmenovala Königsbach, dostal vodopád název Královský.
Skalní stěna, ze které padá, je více než 15 metrů vysoká a vodopád ve dvou skocích překonává kolmou výšku přibližně 12 metrů.
Více si můžete přečíst na www.vodopady.info/...
K vodopádům je jednodušší přístup z osady Vidly. My ale máme auto na sedle a proto od vodopádů prudce stoupáme zpátky na Silonovu trasu.
Po Silionové trase pak pomalu scházíme zpátky na Videlské sedlo.
Ráno jsme byli na Videlském sedle na parkovišti jako jedni z prvních. V době našeho návratu už zde ale bylo aut docela dost a museli už stát i podél cesty.
> INFO
> FOTOGALERIE
> TRASA
> MAPA
Kliknutím na ikonku fotoaparátu se zobrazí fotka daného místa.