CHORVATSKO 2017: VÝJEZD NA VOJAK (1396 m.) A PŘES BUZET, VIŽINADU ZPĚT DO POREČE

Třetí den naší návštěvy Istrie máme v plánu výjezd na Vojak (1396 m.)hlavní vrchol pohoří Učka a nejvyšší horu Istrijského poloostrova, který se nachází ve východní části Istrie
ITINERÁŘ
1.-2. DEN: Po Poreči
3. DEN: VÝJEZD NA VOJAK, PŘES BOZET A VIŽINADU ZPĚT DO POREČE ⤵
4. DEN: Přes Motovun, Makovci, Vižinadu zpět do Poreči
5. DEN: Po Poreči

3. DEN: VÝJEZD NA VOJAK, PŘES BOZET A VIŽINADU ZPĚT DO POREČE
Ve středu jsem už fit, počasí je také luxusní a my tak můžeme vyrazit na Vojak (1396 m.). Ale protože tento vrchol pohoří Učko se nachází na druhé, východní straně Istrie, necháváme se dovést do Boljunsko Pole.
Před stoupáním jsme se chtěli trochu rozjet, ale místo toho jsme začali pomalu hned stoupat.
Po přejezdu starých kolejí přijíždíme na cestu, odkud už prudce stoupáme až za obec Velka Učka. Cesta se zde občas klikatí a dvouciferné stoupání má místy až 18 %.
Mezi obcemi Velka Učka a Poklon odbočujeme u parkoviště doprava a po již horší silnici začínáme stoupat na hřeben. Naštěstí cesta už není tak prudká a většinou vede lesem a v blízkosti skal.
V horní části už les místy ustupuje a lze se tak porozhlédnout i po okolí.
O chvíli jsme již na konci asfaltové silnice, kde se nachází telekomunikační věž a vojenský radar pro řízení letového provozu.
Celkem mělo stoupání 12,3 m. s průměrným 8,7 % stoupáním a 1000 m. převýšením.
My ještě kousek popocházíme k nedaleké pět metrů vysoké vyhlídkové věži, v jejímž interiéru se nachází obchod se suvenýry přírodního parku "Učka".
Po 30 schodech jsem na vyhlídkové plošině, odkud je prý nejkrásnější výhled na Istrii.

Za jasného počasí se z rozhledny na vrcholku Vojaku otevírá nádherný výhled na západ na italské Dolomity, na severozápad na slovinské Julské Alpy, na sever na slovinské Kamnické Alpy, na jih na italské Gran Sasso. Na severovýchodě pak ohraničuje obzor modrá plocha Rijeckého zálivu (jižněji i Velebitského průlivu), Gorski kotar se Snježnikem a Risnjakem, na východě Bjelolasica a na jihovýchodě hradba Velebitu. (Zdroj: www.chorvatsko.cz)
Z vrcholu sjíždíme zpátky serpentinami a dále pokračujeme již rovinatější cestou na Lugoslav.(Pohled zpátky na Vojak)
Z Buzetu po parádní rovince pokračujeme podél řeky Mirna, kolem Motovunu až k odbočce na Vižinadu.
Po 5 km stoupání na Vižinadu, si zde dáváme občerstvovací zastávku, po které se vracíme do Poreči, do které přijíždíme podél moře.
Po kole ještě stihneme krátkou koupačku v moři a uzavíráme tak dnešní krásný, vydařený slunečný den.