Přeskočit na hlavní obsah

Z BRATISLAVY KOLEM BALATONU, PŘES MAĎARSKÉ TERMÁLNÍ LÁZNĚ, PODÉL NEZIDERSKÉHO JEZERA DO BŘECLAVI

Když se moji přátelé zmínili, že by chtěli jet kolem Balatonu a k Neziderskému jezeru, zbystřil jsem, protože to byla jedna z cest, která mě lákala. Z původního zájmu se nakonec stala realita a tak jsme na začátku července vyjeli na cestu kolem Balatonu a podél Neziderského jezera.
6 denního putování po Maďarsku, Rakousku a Slovensku

0/6 ► SHRNUTÍ ŠESTIDENNÍ CESTY
VE ZKRATCE:
Když se moji přátelé zmínili, že by chtěli jet kolem Balatonu a k Neziderskému jezeru, zbystřil jsem, protože to byla jedna z cest, která mě lákala. Z původního zájmu se nakonec stala realita a tak jsme na začátku července vyjeli na cestu kolem Balatonu a podél Neziderského jezera.

Naše cesta vedla nejdříve Maďarskem, kde naše pohodová jízda vedla většinou po dlouhých rovinách. Líbilo se nám v obci Pápa kde je pěkný zámek a v Tapolca s rybníkem Malom-Tó, které je takové centrum obce.


Kolem Balatonu vede také železniční trať, podél které vede také často cyklostezka, která na severní straně občas odbočuje po vedlejších komunikací od jezera po kopcovitějším severu, takže jsme měli i nějaké nastoupané metry.
Cyklostezky mají bohužel už svá nejlepší léta často za sebou. Jedná se hlavně o porušený povrch od kořenů stromů, s kterým jsme se setkali na více místech.


K Balatonu jsme přijeli od západu, ale na této severní straně byl přístup k vodě omezený, vedl jen přes placené pláže nebo kempy. Až na východnější straně jezera jsme se dostali v obci Révfülöp aspoň k molu, kde jsme si dali výborný langoš. V Maďarsku jsme také vyzkoušeli i místní guláš nebo výborné melouny. A nesmím zapomenout, že víno je tam opravdu hodně levné cca 40 - 60 Kč za 0,7 l. láhev.

Tu správnou atmosféru rekreačního místa jsme zažili až v Balatonfüred, významném lázeňském a rekreačním středisku. Na severní i jižní straně Balatonu platí že ty nejlepší střediska jsou na východě jezera.

Při zpáteční cestě po jižní straně jezera vedla cesta po naprosté rovině a bylo zde i více možností dostat se k vodě, kterou zde máte dlouho jen po kolena :) Zdejší známý vítr byl k nám celou dobu přívětivý ale tento den foukalo trochu více a tak jsme nezkusili vodu Balatonského jezera.

Při cestě od Balatonu jsme se stavili v Keszthely s pěkným zámkem a užili si termální koupaliště v Hevízu a Kapuváru (obě doporučuji) a také navštívili největší buddhistickou stúpu v Evropě.

Kromě maďarštiny se zde i hodně používá němčina např. na jídelních lístcích, v termálech. Němčinu ovládají i místní lidé, takže jsem se domluvil i se svou základní znalostí němčiny.

Přejetím hranic do Rakouska se stav silnic i cyklostezek rapidně zlepšil. Okolo Neziderského jezera vede široká asfaltová cesta, ale jeli jsme i kousek po štěrkové cestě. A právě po štěrkových cyklostezkách jsme pak od jezera často pokračovali zpátky na Slovensko.


Začátek cesty po Slovensku nepatřil k těm příjemným, cesta vedla po místy rozbité nezpevněné cestě, která je vedena jako cyklotrasa. I kvůli času jsme pak raději pokračovali po asfaltových silnicích, většinou s menším provozem.
Původní sedmidenní cestu jsme zvládli oproti plánu za šest dnů a místo ukončení v Bratislavě jsme si prodloužili cestu až do Břeclavi.

Celkem jsme ujeli 671 km a nastoupali 2104 m.


CENY 
V Maďarsku jsou v obchodech i restauracích srovnatelné, co je levnější je víno, které se tu dá koupit od 30 do 50 Kč, pokud nepočítám značkové vína (my jsme kupovali za 369 a 529 HUF - 33 a 47 Kč). Vína od stánků u jezera byli nepatrně dražší.
Kopeček točené zmrzliny stál od 180 po 250 HUF (16 - 22 Kč)
Čepované pivo zde stojí kolem 320 - 450 HUF (29 až 40 Kč), přímo u Balatonu přes 500 (45 Kč a výš). Co nás překvapilo bylo, že v menších městech v hospodách nemají točené ale jen láhvové pivo. Kupovali jsme si i ochucené pivo v plechovkách a zde je cena podobná jak u nás cca 19 Kč za plechovku, podobná cena byla i u normálního piva.
Dali jsme si bográcsgulyás což je kotlíkový guláš
Gulyás (guláš) ač má blízko k polévce, může být i hlavním jídlem a v maďarštině není výrazného rozdílu mezi gulyás (guláš) a gulyásleves (gulášová polévka).
Z jednoho kotlíku jsem měl dva talířky a opravdu to mělo blíž spíše k polévce. Cena byla 1000 HUF (89 Kč)
Termální lázně v Hevízu jsme stihli na poslední dvě hodiny (16:30 - 18:30 hod.) a tak jsme to měli trochu levnější - 2000 HUF (180 Kč), jinak dvě hodiny stojí 2800 HUF (250 Kč)

V Kapuváru jsme platili celodenní vstupné, i když jsme tam byli jen 3 hodiny. Cena je zde ale oproti jiným termálům menší - 1200 HUF (cca 110 Kč)
Za trajekt Zihany - Szántód, a plavba trvá 8 minut jsme zaplatili 700 HUF za osobu a 300 HUF za kolo (celkem cca 90 Kč).

Pečivo jsme kupovali v místních pekárnách, vodu jsme brali buď z minerálních pramenů nebo vodních pum, kterých tu bylo dostatek. 
Nesmím ještě zapomenout na místní výborné langoše, kde se místo naší tatarské omáčky dává zakysaná smetana a na místní melouny, které tu mají opravdu vynikající.
Kurz byl v době pobytu 8,89

V Rakousku jsou už ceny samozřejmě daleko vyšší

Na vlak jsem nejdřív kupoval lístky z Krnova do Zábřehu n.M. za 188 Kč (133 km) a za kolo 50 Kč.
Na druhý den jsme pak už jeli ve třech lidech. Nekupovali jsme si lístky ze Zábřehu n.M. až do Bratislavy, ale zvlášť ze Zábřehu do Břeclavi a zvlášť pak do Bratislavy. Důvod je jednoduchý, tato kombinace je levnější :) (info)
Za tři osoby jsme platili 594 Kč + 582 Kč (21,6 Eur) = 1176 Kč /Zábřeh  - Břeclav (190 km) a Břeclav - Bratislava/. Povinná rezervace i cena za kolo byla stejná 80 Kč za osobu.
Celkem tedy 392 Kč + 160 Kč = 552 Kč na jednu osobu.
Na zpáteční cestě nás vyšla jízdenka z Břeclavi do Olomouce (122 km) pro 3 osoby na 390 Kč (tj. 130 Kč na osobu), já pak jel ještě do Krnova (87 km) za 127 Kč. Za kolo jsme zaplatil z Břeclavi do Krnova 60 Kč

1 DEN: Z BRATISLAVY K BALATONU: Bratislava - Mosonmagyaróvár - Lébény - Takácsi
První den jsme se nejdříve přesunuli vlakem z České Třebové do Bratislavy.
Z Bratislavy jsme pokračovali po pravém břehu Dunaje po cyklotrase 001A do Maďarska. Zde nejdříve po cyklostezkách a poté po méně čí více frekventovaných cestách. V Lébény jsme byli svědky soutěže o nejlepší guláš, v lázeňském Mosonmagyaróváru nás zaujalo okolí hradu a zastavili jsme se i v centru. Cesta vedla po rovině s větrem v zádech, slunce bylo trochu pod mrakem a tak jsme v této etapě dosáhli nejlepší průměrnou rychlost z našeho 6 denního výletu. VÍCE...

2. DEN: PO SEVERNÍ STRANĚ BALATONU: Takácsi - Tapolca - Badacsonytomaj - Balatonfüred
Druhý den už byl o poznání zajímavější, a také jsme v této etapě nastoupali nejvíce metrů (567 m.). Zastavili jsme v pěkném parku v Tapolca a kolem druhé hodiny jsme byli již u Balatonu. . Na západní straně se nedalo k vodě podívat, protože přístup k vodě byl jen přes placené pláže a kempy. Dostali jsme se k ní až ve východní části v obci Révfülöp a večerní život pak zažili po osmé hodině v Balatonfüred. Západnější strana Balatonu je o poznání na tom hůře jak ta východní, však také jsme v té západní části viděli jen auta s maďarskými poznávacími značkami. VÍCE...


3 DEN: PO JIŽNÍ STRANĚ BALATONU A DO TERMÁLŮ V HEVÍZU: Tihany - Balatonföldvár - Balatonboglár - Keszthely - Hevíz
Třetí den patřil cestě po jižní straně jezera, kde už bylo více možnosti podívat se přímo k jezeru. Bohužel více foukalo a tak jsme ani nezkusili vodu Balatonského jezera. Opět se ale potvrdilo, že i na jižní straně je východní strana ta živější. Bohužel i na této straně byl povrch cyklostezek místy špatný. Na co si u Balatonu stěžovat nemůžu jsou řidiči, kteří nám zastavili když jsme jeli čekali s koly na přechodu. Na východní straně jsme pak ještě navštívili zajímavé město Kesztély a ukončili den v termálních lázních v Hevízu. VÍCE...
4 DEN: OD BALATONU K NEZIDERSKÉMU JEZERU: Hevíz - Buddhistická stupa v Zalaszántói - Sümeg - Celldömölk - Répcelak
Čtvrtý den patřil cestě od Balatonu směrem k Neziderskému jezeru. Na začátku jsme navštívili buddhistickou stúpu v Zalaszántói, zastavili se v městečku Sümeg s pěkným hradem tyčícím se nad městem, ale také ochutnali výborný maďarský meloun. V obci Celldömölk jsme si prohlídli město a na chvíli odpočinuli. VÍCE...

5. DEN: Z MAĎARSKA PO VÝCHODNÍ STRANĚ NEZIDERSKÉHO JEZERA: Répcelak - Kapuár - Podersdorf am See - Neusiedl am See
Pátý den patřil přesunu z Maďarska kolem lánů slunečnic do Rakouska. Nejdříve jsme se ale ještě rozloučili v Kapuváru s Maďarskem návštěvou termálů a nesměla také chybět ochutnávka guláše. V Rakousku jsme přes vesnice a vínová pole přijeli k Neziderskému jezeru, které jsme objeli po východní straně přes Podersdorf am See a Neusiedl am See. VÍCE...

Původně jsme měli cestu naplánovanou na týden se startem a cílem v Bratislavě, ale nakonec jsme trasu zvládli o den dřív a za cíl si určili vzdálenější Břeclav. Poslední etapu jsme začali cestou po rakouských cyklostezkách, ale nakonec jsme zjistili, že cíl je dál než jsme mysleli a tak jsme už pokračovali po silnicích. Bohužel nebylo už moc času na návštěvu zajímavostí podél trasy např. do obce Petronell-Carnuntum, kde výraznou pamětihodností v obci je zbytek římské pevnosti Carnuntum nebo zámku Schloss Hof. VÍCE...
MAPA

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Oblíbené Garmin Odznáčky najdete jak na webovém Garmin Connect tak v mobilní aplikaci Connect.  Můžete je dostat např. za nějakou uběhnutou či ujetou vzdálenost, za 8 hodin spánku, dechové cvičení, aktivitu pod nulou, aktivita před sedmou nebo po desáté hodině, vytvoření tréninku, cíle, novou výbavu a mnoho dalšího.

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE NA HODINKY, ODPOJUJE SE BLUETOOTH

U telefonů, které si samy optimalizují baterii např. Huawei, Honor, Xaomi jsou problémy, že se hodně lidem na hodinkách nezobrazují notifikace (SMS, upozornění na volání, zprávy ze sociálních sítí,...), případně se jim odpojuje Bluetooth.

MUSÍ CYKLISTA POUŽÍT CYKLOSTEZKU ?

OD 1.1.2022 PLATÍ NOVELA ZÁKONA O PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH. DOŠLO TAK K ZRUŠENÍ DVOJSMYSLNÉHO VYSVĚTLOVÁNÍ PŘEDCHOZÍ VERZE ZÁKONA. Aktualizováno 26.12.23 Nejvyšší správní soud   potvrdil , že z  § 57 odst. 1 zákona o silničním provozu nevyplývá povinnost cyklisty užít stezku pro chodce a cyklisty . Cyklista je totiž účastníkem silničního provozu ve smyslu § 2 zákona o silničním provozu a náleží mu veškerá práva a povinnosti z toho vyplývající. Není-li pozemní komunikace označena dopravní značkou „Zákaz vjezdu jízdních kol“, může ji cyklista využít i za situace, kdy se v blízkosti nachází stezka pro chodce a cyklisty. Článek na Novinky.cz  / Rozsudek Nejvyššího správního soudu a  tisková zpráva .