3/6: PO JIŽNÍ STRANĚ BALATONU A DO TERMÁLŮ V HEVÍZU: Tihany - Balatonföldvár - Balatonboglár - Keszthely - Hevíz

Třetí den patřil cestě po jižní straně jezera, kde už bylo více možnosti podívat se k jezeru. Bohužel více foukalo, tak jsme ani nezkusili vodu Balatonského jezera. Opět se ale potvrdilo, že i na jižní straně je východní strana ta živější. Bohužel i na této straně byl povrch cyklostezek místy špatný. Na co si u Balatonu stěžovat nemůžu jsou řidiči, kteří nám zastavili když jsme jeli čekali s koly na přechodu. Na východní straně jsme pak ještě navštívili zajímavé město Kesztély a ukončili den v termálních lázních v Hevízu.

ITINERÁŘ:

- 0/6 Shrnutí šestidenní cesty
- 1/6 Z Bratislavy k Balatonu: Bratislava - Mosonmagyaróvár - Lébény - Takácsi

- 2/6 Po severní straně Balatonu: Takácsi - Tapolca - Badacsonytomaj - Balatonfüred
- 3/6 ► PO JIŽNÍ STRANĚ BALATONU A DO TERMÁLU V HEVÍZU: Tihany - Balatonföldvár - Balatonboglár - Keszthely - Hevíz
- 4/6 Od Balatonu k Neziderskému jezeru: Hevíz - Buddhistická stupa v Zalaszántói - Sümeg - Celldömölk - Répcelak
- 5/6 Z Maďarska po východní straně Neziderského jezera: Répcelak - Kapuár - Podersdorf amSee - Neusiedl am See
- 6/6 Od Neziderského jezera přes Slovensko do Břeclavi: Neusiedl am See - Bad Deutsch-Altenburg - Devínská Nová Ves - Malacky - Lanžhot - Břeclav

V pondělí, třetí den otáčíme směr naší jízdy a míříme na západ. Dopoledne se trochu ochladilo k 18°C , ale vítr se naštěstí trochu otočil a tak nefouká přímo proti nám, i když je silnější jak v předešlých dnech.
Po sbalení stanu ráno míříme na trajekt do obce Tihány na poloostrově Balatonu, který zasahuje asi 4 km do jezera a skoro spojuje oba dva břehy.

Nejdříve ale vystoupáme k benediktinskému klášteru Tihány...

...odkud je krásný výhled na jezero.

Kousek od kláštera v uličce Batthyány Lajos jsou památkově chráněné domy z 18. století.

Od kláštera sjíždíme na druhou stranu poloostrova k molu...

... a poté již přijíždíme k trajaktu Zihany - Szántód, který nám vyjíždí v 8:30 a plavba trvá 8 minut. Lístek stojí (2017) 700 HUF za osobu a 300 HUF za kolo (cca 90 Kč)

Po vylodění v Szántód si jdeme na langoše a poté se poprvé setkáváme se značkou zákazu vjezdu cyklistů na silnici 1. třídy.
Z dalších předpisů co jsme slyšeli je používání reflexních vest za snížené viditelnosti (déšť, mlha,...) a zrušený limit na alkohol pro cyklisty. Pokud cyklista nezpůsobí nehodu a dokáže se udržet na kole nemůže být pokutován, to jsme ale nevyužili :).
Nakonec po malé objížďce se opět dostáváme k cestě u jezera, která jak u severní části vede občas v blízkosti železniční trati.

Na cyklotrase občas spatříme cykloservisy, na více místech u jezera si pak můžete načepovat pitnou vodu, což nám vícekrát přišlo vhod.
Za obcí Balatonszemes vede trasa doslova po oraništi, na asfaltový povrch najíždíme před Balatonlelle

Jak jsem už psal u severní strany, jižní strana se liší tím, že se dostanete přímo k jezeru. V Balatonlelle proto procházíme tržnicí až k molu.
Na odjezdy a příjezdy u plavby lodí se můžete podívat zde: http://en.balatonihajozas.hu

Cestou si kupujeme víno od místního vinaře, zastavujeme v Fonyód na místním náměstíčku a pokračujeme dále po cyklostezce na západ

Odpoledne se oteplilo na 23° C, což je stejně jak včera, ale pořád hodně fouká a tak na koupání to není. V obci Balatonfenyves zajíždíme na přestávku k jezeru. Místní langoš je nejhorší co jsem v Maďarsku ochutnal.

Jižní strana jezera se mi líbila více než ta na severo-západní části. Na Jižní straně je to živější, ale směrem na západ se mi líbilo také méně a méně. Cyklostezka vedla za poslední pláží dlouho kolem domků, což bylo dost jednotvárné.

Co stojí ale za návštěvu je město Keszthély na západním okraji jezera, které již v době Římské říše bylo obchodním centrem. Nejdříve zde zajíždíme k molu...

...odkud se po pěší zóně se dostáváme k baroknímu zámek Helikon se stovkou místností a neobarokní branou a věží patří mezi tři nejrozsáhlejší stavby v Maďarsku. Dnes je tato kulturní památka muzeem.

Poslední naše zastávka jsou termální lázně Hevíz jehož mírně radioaktivní voda obsahuje síru, alkálie, hydrogenuhličitany a zejména soli vápníku.
Přijíždíme zde o půl páté a k našemu překvapení jsou termály otevřené jen do půl sedmě. Ale i necelé dvě hodinky nám stačí (2000 HUF - 180 Kč, jinak je cena 2800 HUF), později se dozvídám, že se v ní nemá zůstávat déle než půl hodiny a pak se má stejnou dobu odpočívat. Také by se mělo omezit plavání, aby srdce nedostalo zabrat víc než je zdrávo.

Největší termální jezero v Evropě a druhé největší na světě, má velikost téměř pět hektarů a je hluboké od 1,5 až 36,5 metrů a proto také má řada návštěvníků u sebe pěnové tyče. Krytý areál je postaven přímo na jezeře.
Teplota vody v jezeře dosahuje v létě 33-35 °C a v zimě 24-26 °C, což umožňuje celoroční provoz lázní.
Léčit pomáhá hlavně nemoci pohybového ústrojí a svalů, revmatismus, poruchy endokrinních žláz, kožní nemoci spojené záněty kloubů (www.heviz.hu/cz)

Po léčební kůře zacházíme ještě do centra a pak už hledáme místo pro naše stany.

Další den - 4/6 Od Balatonu k Neziderskému jezeru: Hevíz - Buddhistická stupa v Zalaszántói - Sümeg - Celldömölk - Répcelak

INFO
Vzdálenost: 97,6 km
Nastoupáno: 461 m.
Čas: 7:02 hodin / 14:28 hod.