Přeskočit na hlavní obsah

3/6: PO JIŽNÍ STRANĚ BALATONU A DO TERMÁLŮ V HEVÍZU: Tihany - Balatonföldvár - Balatonboglár - Keszthely - Hevíz

Třetí den patřil cestě po jižní straně jezera, kde už bylo více možnosti podívat se k jezeru. Bohužel více foukalo, tak jsme ani nezkusili vodu Balatonského jezera. Opět se ale potvrdilo, že i na jižní straně je východní strana ta živější. Bohužel i na této straně byl povrch cyklostezek místy špatný. Na co si u Balatonu stěžovat nemůžu jsou řidiči, kteří nám zastavili když jsme jeli čekali s koly na přechodu. Na východní straně jsme pak ještě navštívili zajímavé město Kesztély a ukončili den v termálních lázních v Hevízu.


ITINERÁŘ:

- 0/6 Shrnutí šestidenní cesty
- 1/6 Z Bratislavy k Balatonu: Bratislava - Mosonmagyaróvár - Lébény - Takácsi

- 2/6 Po severní straně Balatonu: Takácsi - Tapolca - Badacsonytomaj - Balatonfüred
- 3/6 ► PO JIŽNÍ STRANĚ BALATONU A DO TERMÁLU V HEVÍZU: Tihany - Balatonföldvár - Balatonboglár - Keszthely - Hevíz
- 4/6 Od Balatonu k Neziderskému jezeru: Hevíz - Buddhistická stupa v Zalaszántói - Sümeg - Celldömölk - Répcelak
- 5/6 Z Maďarska po východní straně Neziderského jezera: Répcelak - Kapuár - Podersdorf amSee - Neusiedl am See
- 6/6 Od Neziderského jezera přes Slovensko do Břeclavi: Neusiedl am See - Bad Deutsch-Altenburg - Devínská Nová Ves - Malacky - Lanžhot - Břeclav





V pondělí, třetí den otáčíme směr naší jízdy a míříme na západ. Dopoledne se trochu ochladilo k 18°C , ale vítr se naštěstí trochu otočil a tak nefouká přímo proti nám, i když je silnější jak v předešlých dnech.
Po sbalení stanu ráno míříme na trajekt do obce Tihány na poloostrově Balatonu, který zasahuje asi 4 km do jezera a skoro spojuje oba dva břehy.



Nejdříve ale vystoupáme k benediktinskému klášteru Tihány...

...odkud je krásný výhled na jezero.



Kousek od kláštera v uličce Batthyány Lajos jsou památkově chráněné domy z 18. století.

Od kláštera sjíždíme na druhou stranu poloostrova k molu...



... a poté již přijíždíme k trajaktu Zihany - Szántód, který nám vyjíždí v 8:30 a plavba trvá 8 minut. Lístek stojí (2017) 700 HUF za osobu a 300 HUF za kolo (cca 90 Kč)



Po vylodění v Szántód si jdeme na langoše a poté se poprvé setkáváme se značkou zákazu vjezdu cyklistů na silnici 1. třídy.
Z dalších předpisů co jsme slyšeli je používání reflexních vest za snížené viditelnosti (déšť, mlha,...) a zrušený limit na alkohol pro cyklisty. Pokud cyklista nezpůsobí nehodu a dokáže se udržet na kole nemůže být pokutován, to jsme ale nevyužili :).
Nakonec po malé objížďce se opět dostáváme k cestě u jezera, která jak u severní části vede občas v blízkosti železniční trati.



Na cyklotrase občas spatříme cykloservisy, na více místech u jezera si pak můžete načepovat pitnou vodu, což nám vícekrát přišlo vhod.
Za obcí Balatonszemes vede trasa doslova po oraništi, na asfaltový povrch najíždíme před Balatonlelle

Jak jsem už psal u severní strany, jižní strana se liší tím, že se dostanete přímo k jezeru. V Balatonlelle proto procházíme tržnicí až k molu.
Na odjezdy a příjezdy u plavby lodí se můžete podívat zde: http://en.balatonihajozas.hu

Cestou si kupujeme víno od místního vinaře, zastavujeme v Fonyód na místním náměstíčku a pokračujeme dále po cyklostezce na západ



Odpoledne se oteplilo na 23° C, což je stejně jak včera, ale pořád hodně fouká a tak na koupání to není. V obci Balatonfenyves zajíždíme na přestávku k jezeru. Místní langoš je nejhorší co jsem v Maďarsku ochutnal.


Jižní strana jezera se mi líbila více než ta na severo-západní části. Na Jižní straně je to živější, ale směrem na západ se mi líbilo také méně a méně. Cyklostezka vedla za poslední pláží dlouho kolem domků, což bylo dost jednotvárné.


Co stojí ale za návštěvu je město Keszthély na západním okraji jezera, které již v době Římské říše bylo obchodním centrem. Nejdříve zde zajíždíme k molu...


...odkud se po pěší zóně se dostáváme k baroknímu zámek Helikon se stovkou místností a neobarokní branou a věží patří mezi tři nejrozsáhlejší stavby v Maďarsku. Dnes je tato kulturní památka muzeem.



Poslední naše zastávka jsou termální lázně Hevíz jehož mírně radioaktivní voda obsahuje síru, alkálie, hydrogenuhličitany a zejména soli vápníku.
Přijíždíme zde o půl páté a k našemu překvapení jsou termály otevřené jen do půl sedmě. Ale i necelé dvě hodinky nám stačí (2000 HUF - 180 Kč, jinak je cena 2800 HUF), později se dozvídám, že se v ní nemá zůstávat déle než půl hodiny a pak se má stejnou dobu odpočívat. Také by se mělo omezit plavání, aby srdce nedostalo zabrat víc než je zdrávo.

Největší termální jezero v Evropě a druhé největší na světě, má velikost téměř pět hektarů a je hluboké od 1,5 až 36,5 metrů a proto také má řada návštěvníků u sebe pěnové tyče. Krytý areál je postaven přímo na jezeře.
Teplota vody v jezeře dosahuje v létě 33-35 °C a v zimě 24-26 °C, což umožňuje celoroční provoz lázní.
Léčit pomáhá hlavně nemoci pohybového ústrojí a svalů, revmatismus, poruchy endokrinních žláz, kožní nemoci spojené záněty kloubů (www.heviz.hu/cz)


Po léčební kůře zacházíme ještě do centra a pak už hledáme místo pro naše stany.


Další den - 4/6 Od Balatonu k Neziderskému jezeru: Hevíz - Buddhistická stupa v Zalaszántói - Sümeg - Celldömölk - Répcelak

INFO
Vzdálenost: 97,6 km
Nastoupáno: 461 m.
Čas: 7:02 hodin / 14:28 hod.
Prům.rychlost: 13,9 km/hod.


FOTO
- Google foto

- Zonerama foto




VIDEO


MAPA
- Strava.com

- Garmin Connect
- Endomondo
- GPSies.com
- Cykloserver.cz



Všech 6 tras na jedné mapě: http://www.gpsies.com/viewTracks


360° FOTO


FOTO












Více fotek ZDE...


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Oblíbené Garmin Odznáčky najdete jak na webovém Garmin Connect tak v mobilní aplikaci Connect.  Můžete je dostat např. za nějakou uběhnutou či ujetou vzdálenost, za 8 hodin spánku, dechové cvičení, aktivitu pod nulou, aktivita před sedmou nebo po desáté hodině, vytvoření tréninku, cíle, novou výbavu a mnoho dalšího.

MUSÍ CYKLISTA POUŽÍT CYKLOSTEZKU ?

OD 1.1.2022 PLATÍ NOVELA ZÁKONA O PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH. DOŠLO TAK K ZRUŠENÍ DVOJSMYSLNÉHO VYSVĚTLOVÁNÍ PŘEDCHOZÍ VERZE ZÁKONA. Zde je novela tohoto zákona. Pod ní najdete článek se starou novelou. Novela zákona o  provozu na pozemních komunikacích.  č. 361/2000 Sb., platná  od 1. 1. 2022. ► Nyní platí n epovinné použití cyklistické infrastruktury (smíšené cyklostezky - značky C9a a C10a).  »   Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty (značka C8a), je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích. (§ 57 odst. 1 podle bodu 6 tisku 374/8 –   doplnění slov „v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích“ ). Tato změna je citována doslovně  v zákoně o bezpečném

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE NA HODINKY, ODPOJUJE SE BLUETOOTH

U telefonů, které si samy optimalizují baterii např. Huawei, Honor, Xaomi jsou problémy, že se hodně lidem na hodinkách nezobrazují notifikace (SMS, upozornění na volání, zprávy ze sociálních sítí,...), případně se jim odpojuje Bluetooth.