2. DEN: Z DOLNÍ MORAVY PŘES ROZHLEDNU VAL, SVATOU TROJICI, HANUŠOVICE, KOPŘIVNOU DO ŠUMPEKU

Víkendový pobyt v západní části Jeseníků jsem s Petrem Mazúrem věnovali cestou za vrcholy Vrchařské koruny Jesenicka.

1. den: Ramzová - Paprsek - Kladské sedlo - stezka v oblacích - Dolní Morava
2. den: DOLNÍ MORAVA - ROZHLEDNA VAL - KAPLE "SVATÁ TROJICE" - HANUŠOVICE - KOPŘIVNÁ (VYSÍLAČ NA SMRKU) - ŠUMPERK ⤵

2. den: DOLNÍ MORAVA - ROZHLEDNA VAL - KAPLE "SVATÁ TROJICE" - HANUŠOVICE - KOPŘIVNÁ (VYSÍLAČ NA SMRKU) - ŠUMPERK

Jak je zvykem na našich cestách s Petrem Mazúrem stáváme docela brzo :) a v šest ráno jsme již připraveni k odjezdu.

Nakonec ještě musíme chvíli počkat na paní domácí, ale potom už pomalu sjíždíme do Červeného Potoka, odkud začíná cesta stoupat na Dolní Hedeč, kterou projíždíme zkratkou po zpevněné cestě mezi domy.
Kousek za Dolní Hedečí na nás čeká další bod Vrchařské koruny Jesenicka (VKJ) rozhledna Val.
Rozhledna Val (též rozhledna na Dolní Hedeči) se nachází na vrcholu Val v Hanušovické vrchovině asi 2,5 km jihovýchodně od centra města Králíky.
Celková výška věže je 34,5 metrů. Na vyhlídkový ochoz, který je ve výšce 22 metrů nad zemí, vede 102 schodů. Druhý výše položený ochoz je osazen vysílači a pro veřejnost je uzavřený.
Z plošiny je výhled na celý masiv Králického Sněžníku, panorama Hrubého Jeseníku, Bukovohorskou pahorkatinu s vrcholem Suchý vrch, Orlické hory,...

Za rozhlednou na chvíli klesáme k cestě do Horní Orlice. Podle plánu se na ní nenapojujeme, ale pokračujeme rovně zkratkou po žluté lesní turistické cestě.
V jedné části, která vedla do kopce, ale bylo dost kořenů a tak jsem musel na chvíli z kola.

Po napojení na cestu jsme po ní již raději pokračovali až k serpentinám vedoucí k turistickému přístřešku a lesní kapli Svatá Trojice. Druhý bod dnešní VKJ.

Kamenná mariánská poutní kaple sv. Trojice z poloviny 18. století, kde se také každým rokem konají poutní slavnosti, leží na severovýchodním svahu Jeřábu v nadmořské výšce 862 m.

Od kaple sjíždíme po cestě serpentinami dolů až k řece Moravě, podél které pokračujeme do Hanušovic. Po 30 km cesty se zde konečně zastavujeme na snídani :) neboť jinde jsme na žádný obchod nenarazili.

Za Hanušovicemi cesta opět stoupá do Kopřivné.

V Kopřivné odbočujeme k vysílači na Smrku, třetímu dnešnímu vrcholu VKJ. Cesta vede sice po zpevněné cestě, ale v poslední části je dosti prudká (13,5 %).

Od vysílače 742 m. sjíždíme zpátky do Kopřivné...

...odkud ještě chvíli stoupáme. Naposledy se ještě ohlížíme za panoramaty Jeseníků...

...a poté již sjíždíme do Šumperku.

A protože máme ještě chvíli čas zajíždíme směrem do centra, kde si zajíždíme na oběd do restaurace Opera.