ZE STŘÍBRNICE NA KRÁLICKÝ SNĚŽNÍK A ZPĚT

K cestě na Králický Sněžník jsem se rozhodl až na poslední chvíli. Tento samotný geomorfologický celek leží v odlehlé oblasti a je poměrně hůře dostupnější. Nejdříve jsem se rozhodoval zda jít na Králický Sněžník od jihu (Králíky, Dolní, Horní Morava) nebo z východu (Staré Město, Stříbrnice). Nakonec vyhrála východní varianta, a tak jsme vyrazili na konec obce Stříbrnice, kde jsme zaparkovali na malém parkovišti.

Naše cesta nevede přímou cestou jak u jiných procházejících turistů. Od parkoviště se vracíme kousek ke kostelu (637 m.). Zde bohužel míjíme odbočku a tak se na modrou tur. trasu napojujeme o něco později. Na rozcestí modré a červené tur. trasy procházíme kolem opravené kaple Panny Marie a pokračujeme kolem Adéliného pramene až k rozcestí "Nad Adéliným pramenem", kde se napojujeme na přímou cestu ze Stříbrnice.

Dlouho se ale na této frekventované cestě nezdržujeme a hned v další zatáčce pokračujeme po málo frekventované zelené tur. trase horší cestou do prudšího kopce. Zelená tur. trasa kopíruje hranice mezi Českem a Polskem a vede většinou o něco níže pod červenou tur. trasou. V jeden moment se nám i otevírá pěkný pohled na polskou stranu.

Nedaleko rozcestí "Stříbrnická - sedlo" se zelená a červená tur. trasa na pár metrů spojují. My pokračujeme dále po zelené tur. trase, která dál kopíruje hranici. Cesta zde ale vede často po podmáčeném podloží, konec cesty vede strměji do kopce až na Králický Sněžník (1424 m., na polské straně je ukazatel 1426 m.).

Odměnou je na vrcholu jedinečný kruhový výhled na Hanušovickou vrchovinu, celý hřeben Hrubého Jeseníku, Kladskou rovinu v Polsku. Při velmi dobré viditelnosti je zde prý vidět i  Orlické hory, Krkonoše a Sněžku. Do roku 1973 zde na polské straně, stála kamenná rozhledna, po které zde zbyli jen zbytky kamenů. Udělám zde pár snímků a rychle mizíme z tohoto chladného místa.

Králický Sněžník (polsky Śnieżnik Kłodzki, německy Glatzer Schneeberg nebo Grulicher Schneeberg, zastarale také Spieglitzer Schneeberg nebo Grosser Schneeberg je nejvyšší vrchol (1 424 m) stejnojmenného třetího nejvyššího pohoří v České republice, nacházejícího se na státní hranici s Polskem. Území o rozloze 1 695 ha bylo vyhlášeno národní přírodní rezervací v roce 1990. Značná část pohoří se rozkládá na polském území, kde je jeho příroda chráněna v rámci rezervace Śnieżnicky Park Krajoobrazowy.

Masiv Králického Sněžníku tvoří přirozený předěl mezi Čechami, Moravou a Kladskem, ale také mezi úmořím Baltského, Severního a Černého moře. Na úbočí vrchu Klepý (polsky Trójmorski wierch, 1144 m n. m.) pramení přítoky tří řek, jejichž vody odtékají do tří moří – na polském území Kladská Nisa do Baltu, Lipkovský potok a posléze Tichá Orlice do Severního a řeka Morava do Černého moře.

Na jeho vrcholu panuje drsné podnebí, sněhová pokrývka se tu drží až 8 měsíců v roce! Drsné podnebí také odsoudilo k zániku téměř všechny objekty,
které tu byly vybudovány.

Z vrcholu sestupujeme ještě kousek na jih a o kousek dále zabočujeme do polského vnitrozemí k Schronisku na Śnieżniku (turistická chata). Po chvíli se ale obracíme a míříme do kopce zpátky na Králický Sněžník.

Zpáteční naše cesta vede po frekventovanější červené tur. trase. Kousek pod vrcholem procházíme kolem studánky, ze které pramení řeka Morava (1380 m.). O další kousek níže přicházíme k žulové plastice slona. Soška stojící poblíž základů bývalé Liechtensteinovy chaty se stala nepsaným symbolem Králického Sněžníku (více o vzniku této sošky).

Na rozcestí "Pod Ludmilou" (1160 m.) měníme původní plán a pokračujeme většinou lesem po žluté tur. trase. U rozcestí "Stará Sněžníková" (920 m.) pak scházíme po cestě k chatě Na Návrší (899 m.). Dlouho se tu ale nezdržujeme a lesem scházíme ke Stříbrnickému potoku, podél kterého se vracíme zpátky k našemu autu.