BESKYDY 2014

Letošní rok patří Beskydům a to platí i o dovolené, kterou jsem trávil na Gruňi, nedaleko v.n.Šance a Česko-slovenských hranic v oblasti Bílý kříž / Suľov.

Ve středu vyrážíme vlakem z Krnova do Frýdlantu n.O., odkud již na kole pokračujeme po cyklotrasách a cyklostezkách podél řeky Ostravice.

Po krátké zastávce na peřejích jsme za chvíli v obci Ostravice. Zde pokračujeme přes obec podél cesty na její konec, kde odbočujeme doleva po cyklotrase č. 461 a začínáme objíždět vodní nádrž Šance po její levé straně. Projíždíme Masarykovým údolím a pokračujeme dále na jih podél vodní nádrže. Na rozcestí Jamník prudce měníme směr a pokračujeme po cyklotrase č.6181 do prudšího kopce k horskému hotelu Charbulák. Po 2,2 km s převýšením 222 m. a průměrným 10% sklonem jsme na parkovišti u hotelu. Dále pokračujeme po užší cestě se zvlněným profilem a zastávkou na horské chatě Švarná Hanka na naší chatu na Gruňi.

Info: Vzdálenost: 27,8 km, nastoupáno 671 m., čas 3:06 hod. (čistý 1:44 hod.)

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/inga8ygKDVCBu5j37

Trasa na Cykloserver.cz, Strava.com, Garmin Connect

Video:

Ve čtvrtek po kamenité cestě míříme na Bílý kříž, odkud od horského hotelu Sulov u Česko-slovenských hranic začínáme klesat po lesní asfaltové cestě (cyklotrasa č.6181) až na rozcestí Staré Hamry - Černá. Za obcí Bílá odbočujeme doleva a po cyklotrase č.6176 začínáme stoupat kolem Loveckého zámečku, sirného pramene Smradlavá, údolím Velké Smradlavy, rozcestí Pod klínem k myslivně Salajka. Za myslivnou pokračujeme již po kamenité cestě. Před Bumbálkou se povrch trasy zhoršuje a také stoupání je prudší. Na bývalém hraničním přechodu si dáváme pauzu, ale já ještě pokračuji po turistické cestě k rozhledně Čarťák (Súkenická). Z 27 m. vysoké rozhledny je výhled na Beskydy a celý hřeben Javorníků, Malou a Velkou Fatru. Bohužel při mé návštěvě je rozhledna zavřená (klíčky se dají ale sehnat v nedalekém hotelu Sůkenická). Pokračuji zpátky na Bumbálku,
tentokrát část již po asfaltu, a vydávám se ještě na druhou stranu kolem Masarykovy chaty, za kterou je pěkný výhled na část Beskyd.
Z Bumbálky sjíždíme tentokrát po silnici přes Bílou na rozcestí Staré Hamry - Černá. Zde špatně trefujeme lesní cestu a místo toho pokračujeme po modré tur. trase. V první částí vede po makadamu, později po trávě do hodně prudkého kopce Příslop, takže musíme pešky. Dále je již sklon cesty přijatelný a po travnatých, kamenitých a lesních cestách přijíždíme k parkovišti u hotelu Charbulák odkud to máme tři kilometry zpátky k naší chatě.

Info: Vzdálenost: 46,7 km, nastoupáno 998 m., čas 5:22 hod. (čistý 2:47 hod.)

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/K4k6xvRq1WAcDJEY6

Video:

V pátek na nás čekala královská etapa na Lysou horu. Nejdříve se vydáváme po louce se sjezdem na lesní asfaltovou cestu, po které dále sjíždíme v blízkosti místních potůčků až k Těšinoky, které jsou rozcestí modré, zelené a žluté turistické značky v oblasti Masarykova údolí. Dále již naše cesta vedla již jen do kopce. Od rozcestí pokračujeme po zelené tur. značce k osadě Vyšní Mohelnice. Asfaltová cesta se zde mění v šotolinovou, později horší asfaltovou. Ta nás pak přivádí na cestu z Papežova na Lysou horu. Od rozcestí to je nahoru ještě 5,6 km s převýšením 496 m. a prům. sklonem 9,2 %. Celkem od rozcestí Těšinoky to bylo 7,8 km s převýšením 727 m a prům.sklonem 9,3 %.

Z Lysé hory později sjíždíme opět k rozcestí odkud jsme přijeli a o kousek dále pokračujeme po červené tur. trase po šotolinové cestě na rozcestí Ježánky v jižní části horské osady Visalaje. Na rozcestí věříme ukazateli, který nás posílá na Bílý kříž po žluté tur. trase. Cesta ale vede nejdříve z kopce a později do prudšího kopce. Jak se poté dozvídáme, lepší cesta by byla po modré tur. trase, ale to už jsme na rozcestí u Bílého kříže odkud to máme zpátky na chatu cca 2,5 km.

Info: Vzdálenost: 27,30 km, nastoupáno 1140 m., čas 3:58 hod. (čistý 2:11 hod.)

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/kqSDqb2ZTuiwZDSk6

Video:

Sobotní trasa vedla po kamenité cestě na Bílý kříž, kolem hotelu Suĺov, za kterým od rozcestí v Suľovu pokračovala po červené tur. trase po hřebenech Beskyd. V první polovině cesta vedla z kopce po kořenech stromů a byla obtížněji sjízdná, ale od osady Vjadačka již vedla sjízdná kamenitá cesta až chatě Doroťanka. Jak jsme se později dozvěděli, dá se tato první polovina objet po běžkařských trasách. V druhé polovině hřebenovky jsme museli od chaty nejdříve asi kilometr stoupat po lesní kamenité cestě. Další část vedla po sjízdných kamenitých či lesních cestách až
do obce Konečná. Přes bývalý přechod Bílá - Klokočov pak následoval 5 km dlouhý sjezd na křižovatku u obce Bílá. V Bílé jsme udělali zastávku a počkali na našeho kamaráda, který zde jel MTB závod. Zpáteční cesta vedla přes Staré Hamry, za kterým nás čekalo 3,3 km dlouhé stoupání s 295 m. převýšením a průměrným 9,1 % sklonem na parkoviště hotelu Charbulák. Na chatu to bylo pak ještě cca 3 km.

Info: Vzdálenost: 29,20 km, nastoupáno 707 m., čas 4:45 hod. (čistý 2:05 hod.)

Odpoledne se vydávám ještě pěšky na Bílý kříž k horskému hotelu Sulov, odkud pokračuji po červené tur. trase podél hranic na vrch Polomka, odkud je pěkný výhled na část českých Beskyd.

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/vVbcTPt7fjn3Kja18

Video:

V neděli nás čekala trasa zpátky do Krnova. Z Gruně se vydáváme stejnou trasou jak na Lysou horu. Sjíždíme lesní cestou k rozcestí Těšinoky, ale odtud již pokračujeme do Masarykova údolí k v.n. Šance. Z Ostravice se snažíme držet cyklotrasy č.59, po které pokračujeme po vedlejších cestičkách či cyklostezkách přes Frýdlant n.O., Pržno. Přes Baškou bohužel nevede žádná cyklostezka, za autosalonem jsme jeli po nezpevněné cestě, ale před Frýdkem-Místkem jsme najeli opět na
cyklostezku, po které jsme projeli hladce městem podél řeky Ostravice. Po cyklodálnici jsme pak pokračovali přes vlak.nádraží v Paskově do Vratimova. Přes Hrabůvku, Bělský les a Zábřeh jsme přijeli do Ostravy - Svinova. Po cyklotrase č.5 vedla naše cesta dále podél řeky Opavy k Hlučínskému jezeru. Podél pravé strany řeky Opavy jsme poté pokračovali po nezpevněné cestě v blízkosti Hlučínského jezera na Jílešovice. Po klidných silnicích jsme přes Háj ve Slezsku přijeli do Mokrých Lazců. Po cyklostezce pak vedla naše cesta na Kravaře. V Kravařích jsme projeli kolem zámku, golfového areálu a pokračovali kolem zámku ve Velkých Hošticích do Malých Hoštic. Za mostem pak naše trasa vedla po cyklostezce přes Opavu podél řeky Opavy. Po cyklostezkách a vedlejších ulicích jsme po 130 km dojeli zpátky do Krnova.

Info: Vzdálenost: 130 km, nastoupáno 398 m., čistý čas 5:33 hod.