VKJM: 3) NA KOLE PO OKOLÍ VALTIC A MIKULOVA

Třetí den našeho putování za vrcholy Vrchařské koruny jižní Moravy (VKJM) jsem vyráželi již od našeho ubytování v Hustopečích. Projeli jsme kolem Věstonické nádrže, navštívili kamenný kruh v Kletnicích, Mikulov, kolonádu na Reisně, Bránu druidů za hranicemi v Rakousku. Zpátky pak naše cesta pokračovala přes Valtice. Lednicko-valtický areál, Janův hrad a rozhlednu Maják zpátky do Hustopečí.

Pod odkazy najdete popis každého, ze čtyř dnů.
0) Úvod
1) Okolo Brna
2) Znojemsko
3) POD DÁLNICÍ (Valtice, Mikulov,...)
4) Nad dálnicí (Kobylí, Velké Pavlovice,...)

Třetí den si můžeme už trochu přispat, protože dnes již vyrážíme od našeho ubytování u Halmů v Hustopečích v 10:30 hodin.

Až na jedno menší stoupání, dnes vede prvních 12 kilometrů přes Věstonickou nádrž (též Vodní nádrž Nové Mlýny II nebo Střední nádrž) po rovině.

Od vodní nádrže pak v Pavlově odbočujeme a začínáme pěkně stoupat. Do obce Klentnice nás čeká dnešní nejdelší 2 km stoupání s průměrným 7,7% sklonem. Za zády máme kromě Věstonické nádrže také zříceninu hradu Děvičky na Stolové hoře.

V Klentnicích odbočujeme a po nezpevněné cestě si to pěkně frčíme dolů, takže kousek přejedeme nenápadnou odbočku k dnešnímu prvnímu bodu VKJM a musíme se tak pár metrů vracet.

Dnešní první místo VKJM Kamenný kruh se nachází v oboře Klentnice a nevede k němu ani turistická trasa, takže je to docela nenápadné, ale za to energeticky silné místo. Po dvaceti minutách odtud v 11:45 hodin odjíždíme.

9. KAMENNÝ KRUH KLENTNICE
48°50'40.218"N, 16°39'26.527"E
Mystické místo se silnou energií nazýváno též moravský Stonehenge. Kamenný kruh se nalézá v oboře okolo vrchu Smrtihlav. Je postaven podle zásad, které zastávali druidé před několika tisíci lety. Kruh o průměru 27 metrů tvoří 9 obvodových kamenů a 1 středový kámen, který je zároveň uměleckým dílem se vsazeným skleněným okem.

A jak jsme se dolů pěkně svezli, čeká nás zpátky nahoru 1,3 kilometrové stoupání s 8,5% sklonem do Klentnice. Naštěstí dále naše cesta pokračuje již z kopce do Mikulova.

V Mikulově je v centru města zakázané jezdit na kole, ale ne všichni to dodržují.

Je kolem jedné hodiny a tak hledáme v centru Mikulova místo, kde by jsme si dali něco k jídlu. Bohužel nás zde nic nezaujme, ale naštěstí kousek za centrem máme už více štěstí.

Z Mikulova pokračujeme po cyklotrase č.411, Eurovela i Greenway podél železniční trati směr Valtice.

Nejdříve ale odbočujeme směr rakouské hranice na Úvaly.

Na chvíli se ještě zastavujeme na Kolonádě na Reistně, odkud je pěkný pohled na nedaleké Valtice.

Od kolonády to máme již kousek k Bráně druidů, která je pár metrů za hranicemi s Rakouskem. Máme za sebou 42,5 km a čas ukazuje 15:00 hodin

8. BRÁNA DRUIDŮ
48°43'45.950"N, 16°44'8.006"E
Druidská brána, která připomíná dávné Kelty. Místo je ve tvaru elipsy. Bránu obklopuje stromový kruh, v jehož středu je obětní kruh s dvěma pilíři a kamenným překladem. Staří Keltové dělili rok podle stromového kalendáře. Každý z 21 stromů představuje určitou část roku a má své rozdílné vlastnosti. Naleznete zde svůj strom spojený s datem narození a zjistíte, zda je jeho charakter podobný Vašemu. Stojí za to se zde na chvíli zastavit a vše si pořádně prohlédnout. Celá Druidská brána je hodně fotogenická, což ostatně můžete posoudit sami, pokud se sem skutečně vydáte.

Kolem brány najde každý o sobě pár informací podle data narození, které ho charakterizují.

Po 15 minutách odjíždíme od brány ale o kousek dál se cestou zpět opět zastavujeme u dřevěné rozhledny Barfußweg Warte, která se nachází u Stezky bosou nohou.

O dva kilometry dále jsme ve Valticích u fontány, kde již nás obklopuje víno ze všech stran.

Ve Valticích se zdržíme trochu déle, protože ještě zajíždíme k zámku, kde se zrovna konají trhy.

Po čtvrté hodině se zvedáme a míříme do Lednicko - Valtického areálu, kde se nachází několik památek
Jako první projíždíme kolem Randez-vous.

Kaple sv.Huberta

Chrám Tří Grácií

A po páté hodině, kdy máme za sebou 59,3 km jsme za obcí Lednice u dalšího dnešního bodu VKJM  - Janův hrad.

7. JANŮV HRAD (JANOHRAD)
48°48'16.618"N, 16°49'56.432"E
Romantickou zříceninu v gotickém stylu postavil v letech 1807-1810 podle návrhu architekta Josepha Hardmutha Josef Poppelak. Sál vymaloval malíř Michael Rober. Zřícenina postavená z pískovcových bloků je pojmenovaná na počest předka Jana z Lichtenštejna a sloužila jako lovecký zámeček nebo myslivna. Pořádaly se tu lovy a následné hostiny. Po roce 1945 byl Janův hrad Lichtenštejnům zabaven a nyní je majetkem Národního památkového ústavu.

Přes Podivín, kolem pěkných slunečnicových polí přijíždíme do obce Rakvice.

Z obce Rakvice nás čeká dnešní poslední stoupání kolem vinic na rozhlednu Maják

K rozhledně Maják dorážíme 18:45 hodin a v nohách máme 73 km.
Volně přístupná rozhledna s dřevěnou konstrukcí a točitým kovovým schodištěm poskytuje nádherný výhled na Pálavu,
vodní dílo Nové Mlýny, sousední Rakousko, ale i na záplavu vinic v okolí.

6. ROZHLEDNA MAJÁK - PŘÍTLUCKÁ HORA
48°51'49.902"N, 16°46'15.768"E
Mohl by stačit popis "nejkrásnější výhled na Novomlýnské nádrže a Pálavu". Pojďme si ale říct něco bližšího.
Společná rozhledna obcí Přítluky, Zaječí a Rakvice vznikla na jaře 2012 na Přítlucké hoře v okrese Břeclav. Zmíněné obce plánovali projekt (z iniciativy rakvického starosty Petra Vajbara) od roku 2007. Na podzim 2010 upravily k vrcholu přístupové cesty, zároveň jejich představitelé odzkoušeli výhled z budoucí rozhledny z jeřábu. Realizace rozhledny nazývané "Maják" nebo "U Majáku" byla podmíněna získáním dotace z EU, což se povedlo v polovině roku 2011. Celková výše dotace dosáhla 2,8 mil. Kč. Úhrnná výše projektu přitom činila 3,3 mil. Kč. Autoři projektu, jehož obdoba se realizovala v minulosti již na několika místech Čech a Moravy, byli Ing. Olšina a Ing. Veverka.

Kolem vinic pak sjíždíme přes obec Zaječí a po 85,3 km jsme zpátky v Hustopečích.