VKJM: 1) NA KOLE PO KOPCÍCH V OKOLÍ BRNA

První den patřil okružní jízdě kolem Brna, kde nás čekali vrcholy - občerstvovník Holedná, kamenný most u Spáleného mostu, rozhledna Vladimíra Menšíka v Hlíně, zřícenina kláštera Rosa Coeli, rozhledna Akátová věž / Výhon a Mohyla míru na Prackém kopci.
ITINERÁŘ
0) Úvod
1) OKOLO BRNA ⤵
2) Znojemsko
3) Pod dálnicí (Valtice, Mikulov,...)
4) Nad dálnicí (Kobylí, Velké Pavlovice,...)

V pátek o půl sedmé sedáme do auta a vydáváme se směr Brno. Počasí nám zatím moc nepřeje, cestou i zaprší. Do Brna k OC Olympia, kde parkujeme přijíždíme k desáté hodině a naštěstí déšť už pomalu ustupuje.

Z Brna vede naše trasa na začátku pohodově po cyklostezce / cyklotrase podél řeky Svratky.

Po 13 kilometrech odbočujeme od řeky a začínáme stoupat k oboře Holedná. Od vjezdu do obory je stoupání ještě prudší a prvních 500 metrů má průměrný sklon 15%, přičemž maximální sklon má 22 %

Dalších 500 metrů si naštěstí odpočineme, protože cesta zde mírně klesá. Posledních 500 metrů ale opět stoupáme, trasa zde má průměrný 10% sklon.

Po 2,3 km stoupání s průměrným 9,1 % sklonem a 166 nastoupanými metry jsme na kopci Holedná (391 m.)

Na kopci se nachází občerstvovník Holedná (15,5 km), který je našim dnešním prvním vrcholem VKJM.

20. OBČERSTVOVNÍK HOLEDNÁ
49°12'47.880"N, 16°32'17.664"E
Občerstvovník Holedná (391 m) je samoobslužná občerstvovací stanice, inspirovaná samoobslužnými bary v Jeseníkách, České Kanadě či v Beskydech.
Z baru si můžete vzít cokoliv, na co máte chuť a následně přispějte do kasičky tolik, kolik uznáte za vhodné. Své poznatky můžete zapsat do elektronické vrcholové knihy. Za peníze, které vložíte do kasičky, jsou nakoupeny pochutiny pro další pocestné.

Z Holedné sjíždíme oborou kolem jelenů a laní směr obec Bosonohy, do kterých musíme ale zase šlapat do pedálů

Ze Střelic pokračujeme podle plánu ke Spálenému mlýnu. Cesta vede opět do kopce, tentokrát po nezpevněné úzké cestě. Poslední část vede kolem pastvy koní, kolem kterých lehce našlapujeme ať je nevyrušíme, protože jsme o kousek minuli plánovanou trasu a tak si zkracujeme trasu právě přes jejich pastvu.

Cesta k dalšímu místu nebyla moc příjemná, protože po dešti to místy dost klouzalo, ale nakonec jsme v 13:00 u kamenného mostu u Spáleného Mlýna (29,8 km).

19. KAMENNÝ MOST SPÁLENÝ MLÝN
49°7'51.077"N, 16°30'27.585"E
Nachází se v údolí říčky Bobravy u samoty Spálený Mlýn. Vede přes něho přístupová cesta k objektům bývalého mlýna. Je posledním historickým mostem, který se v údolí Bobravy dochoval. Jeho výstavba je datována ke konci 18. či na začátek 19. století. U mostu se nachází jedno ze zastavení zdejší naučné stezky. Zároveň je zde zbudována odpočívka pro pěší a cyklisty. Prochází tudy modře značená turistická cesta, která vede ze Střelic údolím Bobravy až do Želešic.

Do Radostic už vede naše trasa po značené trase a tak je cesta daleko příjemnější. Nás ale čeká po chvíli další stoupání do obce Hlína, kde se nachází rozhledna V.Menšíka (41,3 km) kde jsme v 14:15 hodin. Je to i nejvyšší dnešní místo 447,5 m.

18. ROZHLEDNA VLADIMÍRA MENŠÍKA NA HLÍNĚ
49°7'2.632"N, 16°25'33.894"E
Rozhledna leží u silnice II/395 z obce Hlína do Neslovic. Rozhledna byla slavnostně otevřena na jaře 2007. Na tomto místě již v roce 1910 stála údajně nejstarší rozhledna na jižní Moravě. V blízkosti prochází cyklostezka 5171. Při stoupání na vyhlídku jsou mezaniny zaplněny výstavkami popisující kulturní činnost obce a zajímavé informace ze života Vladimíra Menšíka. Na vyhlídkový ochoz ve výšce 18 metrů vede 96 dřevěných schodů. Z rozhledny je výhled na Bílé Karpaty, Pavlovské vrchy. Přístup na rozhlednu je zpoplatněn.
 Více: www.obec-hlina.cz/39183/rozhledna

Až na jedno stoupání dále klesáme do obce Dolní Kounice ke zřícenině kláštera Rosa Coeli (48,2 km), kde jsme v 15:30 hodin

17. ZŘÍCENINA KLÁŠTERA ROSA COELI
49°4'7.755"N, 16°28'17.338"E
Zřícenina kláštera premonstrátek Rosa coeli (z latiny Růže nebes) se nachází na východním okraji města Dolní Kounice v okrese Brno-venkov. Jeho areál se zříceninou klášterního kostela a s barokní rezidencí je chráněn jako kulturní památka České republiky.

Po cestě s mírným převýšení míříme do Židlochovic, kde náš čeká další pořádné stoupání na architektonicky zajímavou rozhlednu Výhon (Akátovou věž) (65 km), která se nachází uprostřed přírodního parku Výhon.
2 km stoupání po nezpevněné cestě s průměrným 8,6 % sklonem dává pořádně zabrat, ale po cca 15 minutách jsme nahoře v 17:00 hodin. Odměnou je zde nádherný výhled z rozhledny na Brno, Pálavu,....

2. ROZHLEDNA AKÁTOVÁ VĚŽ
49°2'30.593"N, 16°38'20.565"E
Rozhledna Akátová věž se nachází na severozápadním hřbetu kóty Výhon, východně od města Židlochovice. Výhon je se svými 355 m n. m. nejvyšším bodem Dyjsko-svrateckého úvalu.
Výstavba rozhledny započala 27. února 2009 podle plánů brněnského architekta Pavla Jury. Slavnostní otevření proběhlo 1. srpna 2009. Na stavbu bylo použito akátové dřevo a ocelové spojovací prvky. Věž má kruhový půdorys o průměru 3,7 m. Postupně ubývající dřevěné prvky odkrývají s rostoucí výškou kruhový výhled do okolí. Ve výšce 14,5 m se nachází nezastřešená vyhlídková plošina, ke které vede 76 schodů. Rozhledna je volně přístupná a nabízí nádherné výhledy.
Vidět je například Pálava s nejvyšším vrchem Děvín, Ždánický les, Drahanská vrchovina, Brno, Českomoravský vrchovina a samozřejmě Židlochovice. Více: www.zidlochovice.cz/...

Z rozhledny frčíme dolů, ale protože už nám docela vyhládlo v Měníně se stavujeme v TT Pub na polévku. Bohužel z restaurace daleko nedojedeme, protože zjišťuji, že mám prázdné zadní kolo a v něm trn.

Po výměně duše pokračujeme po silnici dále na poslední dnešní kopec.

O půl osmé dorážíme na Pracký kopec (325 m.) k Mohyle míru (81,2 km), která vznikla k uctění památky obětí padlých v bitvě u Slavkova. Dlouho se tu ale nezdržujeme, protože je tu hodně otravného hmyzu.

1. MOHYLA MÍRU
49°7'41.368"N, 16°45'44.877"E
Mohyla míru je první mírový památník v Evropě. Historicky je spojena s bitvou u Slavkova a stojí na Prackém kopci asi kilometr jižně od obce Prace, v místě rozhodujícího vítězství Francouzů nad Rusy a Rakušany. Je chráněna jako kulturní památka České republiky. Mohyla míru vznikla mezi lety 1910 a 1912. Otevření památníku a vysvěcení kaple bylo odloženo kvůli první světové válce, plánovalo se na rok 1914, ale proběhlo až roku 1923.
Budova je realizována v secesním stylu a zpodobňuje staroslovanskou mohylu. Stavba je vybudována z lomového kamene a tvoří ji čtyřboký komolý jehlan, vysoký přes 26 metrů. Zakončena je 10 metrů vysokým měděným starokřesťanským křížem. spočívajícím na zeměkouli.

Dnes už máme všechny vrcholy zdolané a tak se vracíme do Brna.

Po půl deváté jsme zpátky na parkovišti, balíme kola na auto a pokračujeme do Hustopečí, kde bude naše základna v penzionu u Halmů na další dny.

INFO
Vzdálenost 96,2 km
Čas pohybu: 5:31:09 hodin
Celkový čas: 10:16:39 hodin
Průměrná rychlost: 17,4 km/hod.