ZE SKŘÍTKU PO HŘEBENI JESENÍKŮ A ODBOČKOU PŘES DIVOKÝ DŮL NA PRADĚD

Červnové teploty o víkendu opět překračovali třicítku a tak jsme si s přítelkyní řekli, že zmizíme do hor, kde bude snad přeci jenom o trochu chladněji.

Aby jsme byli co nejvýše, rozhodli jsme pro hřebenovou túru ze Skřítku směr Praděd, s prodloužením o odbočku k dolní nádrži Dlouhých Strání a krásnou cestou Divokým dolem na Praděd. Jedinou černou kaňkou na dnešním dni byla doprava.

ITINERÁŘ
1) Cestopis
2) Fotogalerie
3) Doprava
4) Časový/Km harmonogram
5) Mapa
6) Odkazy

► 1) CESTOPIS
Ráno vyrážíme na sedmou na vlak, ale při nákupu lístků se dozvídáme, že vlak má zpoždění a my tak nestihneme návazné spojení z Bruntálu na Skřítek, nakonec nás ale zachránilo stopování, ale i tom si více přečtete níže v boxu Doprava.

Podle plánu nakonec autobusem přijíždíme na sedlo Skřítek před devátou hodinou. V bufetu vedle motorestu si kupujeme ještě raději vodu do zásoby (0,5 l vody za 25 Kč) a po nezbytné fotce u sochy Skřítka vyrážíme po zelené turistické trase na hřeben.
Skřítek (874 m) je ploché sedlo v Hanušovické vrchovině, při jižním okraji pohoří Hrubý Jeseník. Prochází přes něj silnice první třídy č. 11 z Šumperka do Rýmařova a dále do Ostravy, která byla kdysi součástí císařské silnice. Sedlo je také východiskem řady turistických a běžkařských tras.

Ze Skřítku cesta stoupá lesem od jihu na hřeben Jeseníků a kroky většiny lidí zde vedou přes Ztracené kameny, Jelení studánku a kolem nedalekých Petrových kamenů na Ovčárnu, případně Praděd. My si ale cestu prodloužíme od Malého Kotle ještě o Divoký důl.

Ze Skřítku cesta na začátku stoupá lesem od jihu na hřeben Jeseníků po zelené turistické trase, přes křižovatku "Pod Ztracenými kameny"
Poté co máme na úvod za sebou první cca 3 km dlouhé stoupání, je před námi první zpestření dnešní trasy Ztracené kameny (1250 m.), což je kvarcitový skalní výchoz s balvanovými proudy na svahu hory Pecný
Na vrchol skály "Ztracené kameny" je to jenom kousek po kamenech, které jsou jakoby porozházené všude kolem, ale za ten výhled to určitě zde vyjít stojí.
Z vrcholu skály je široký rozhled na Rýmařov, Hanušovickou vrchovinu, Šumpersko, Nízký Jeseník, Králický Sněžník a za dobré viditelnosti až Orlické hory.
Na první vrchol hlavního hřebenu od jihu Pecný je před námi ale ještě necelý kilometr stoupání.
Před půl jedenáctou jsme na vrcholu Pecný (1334 m.) což je již menší skalisko ze světlých devonských kvarcitů, které vyčnívá nad jinak zarovnaným povrchem této části hřebene Hrubého Jeseníku. V dáli již jde také vidět Praděd.
Vrchol nabízí pěkné panoramatické výhledy na Králický Sněžník, Hrubý Jeseník (např. Šumpersko, Dlouhé Stráně, Praděd, Keprník) a za dobrého počasí na Nízký Jeseník (např. Velký a Malý Roudný, Uhlířský vrch).
Další naše kroky vedou podél porostu kosodřevin po hřebeni Jeseníků, takže již bez velkého převýšení a s pěknými výhledy do okolí.
Bohužel je dnes dost oparu a tak výhledy nejsou nejlepší. Na cedulích se zde dovídáme i o mravencích, kteří se tu hodně vyskytují, jak jsou hodně důležití a které také často spatřujeme pod nohami.

Před jedenáctou, kdy máme za sebou šest kilometrů přicházíme k "Jelení studánce", (1311 m.), kde nedaleko vyvěrá pramen Stříbrného potoka a jejíž ledová voda je pro nás příjemně osvěžující. V pauze na jídlo si doplňujeme také zásobu vody, která je v těchto teplotách velmi třeba.

Jelení studánka je také křižovatka turistických tras (zelené, žluté, červené), např. od Vernířovic, Karlova p.P., Staré Vsi a v případě nepříznivého počasí se zde můžete schovat v v kamenné boudě, což je taková menší útulna pro turisty a lyžaře za nepohody při cestě ze Skřítku na Praděd.
Na dalším, nedalekým rozcestí "Nad malým kotlem" (1335 m.) opouštíme hlavní jižní hřeben Jeseníků...
...a po zelené turistické trase scházíme pěkným trailem na rozcestí "U Františkovy myslivny".
Od rozcestí začíná nejnezajímavější část dnešní trasy, kdy již po asfaltové silnici pokračujeme v sestupu kolem skal Jesenické Zámčisko, říčky Desná....
Od rozcestí je cca 400 m. vzdálená Františkova myslivna a kde je možné dojít přes rašeliniště až pod horní nádrž Dlouhých strání, což může být také pěkná trasa a moje inspirace na příště :)

Po 6 km sestupu od Malého kotle, resp.4,3 km od rozcestí U Františkovny myslivny jsme u rozcestí U kamenné chaty (860 m.), která cca 500 m. od dolní nádrže Dlouhých Strání a která je skoro stejně vysoko jak naše výchozí místo Skřítek.
Dolní nádrž ale známe dobře a tak se vydáváme po modré turistické trase pro nás ještě neznámou cestou Divokým dolem, která přitom patří k jedním z nejkrásnějších místům v Jeseníkách.

Zarostlá úzká soutěska Divoký důl (860 m - 1380 m.) je tvořena úzkým sevřeným údolím (budované krystalickými břidlicemi) dvou vrchů (Divoký kámen a Velký Děd). Po pravém boku turistické trasy protéká bezejmenný potok pramenící kousek pod vrcholem Pradědu a vlévající se v údolí do říčky Desná. Potok překonává velký spád, proto má nevyrovnanou spádovou křivku s četnými kaskádami a peřejemi.

V dolní náročnější části, se zarostlá soutěska (najdete zde převážně smrkové stromy, rulové skály, balvany, vodní peřeje a kaskády), která připomíná divočinu více klikatí a vede po kamenech.
V horní části pak najdete kromě lesní světliny a horské louky s významnou květenou (součást rezervace SPR Praděd) a také menší vyhlídku, která poskytuje částečný výhled jižním směrem na protější vrch Divoký kámen, do údolí Divoké Desné aj.

V horní části se nám taky zdálo, že jsme v prádelně, strašné dusno, naštěstí jsme pak oschli cestou po silnici na Praděd, kdy příjemně foukalo a bylo kolem cca 20 st.
Soutěska nám nakonec zabrala 1:15 hodiny (3 km, ↑ 510 m.), ale počítejte spíše až k dvou hodinám, protože my jsme šli rychleji a jen s malými dvěma zastávkami.

Na úplný dnešní vrchol a také Jeseníků Praděd to máme ještě 1,7 km po asfaltové silnici, která je už daleko frekventovanější jak naše dosavadní cesta.
Na vrcholu Pradědu jsme po půl třetí a zacházíme si zde na malé občerstvení a protože máme ještě dost času jdeme si poté ještě sednout na vzduch před vysílač.

A jak se nám zdálo, že máme hodně času, tak na cca čtyřkilometrový sestup nám málem 50 minut nestačilo a museli jsme na Ovčárnu na autobus ještě dobíhat.
Vystoupili jsme v Karlové Studánce, kde jsme spíše odpočívali a čekali na bus do Bruntálu, odkud jsme do Krnova dojeli vlakem, i když zase se zpožděním:(
2) FOTOGALERIE
- Fotogalerie

► 3) DOPRAVA
Dnešní doprava byla jedním slovem katastrofální.

- Při ranním odjezdu jsme při kupování lístků, jsme zjistili že vlak má více jak 30 minut zpoždění, později jsme se dozvěděli, že kvůli nějakému sebevrahovi. Přitom v Bruntále jsme měli jen 14 minut na přestup a další spoje na Skřítek už nejezdí nebo příliš pozdě.
Na výběr jsme měli už jen jednu náhradní možnost a to cestu autobusem do Malé Morávky, odkud by jsme se vydali jinou, ale už ne tak zajímavou trasou na Praděd.
Autobus ale jel až za půl hodiny a tak jsme zkusili po hodně dlouhé době štěstí stopem. Když už se zdálo že naše cesta na Skřítek je se nebude moci uskutečnit, zastavilo nám vlastně až vlastně poslední vozidlo a naše dnešní plánovaná trasa byla tak zachráněna.

Odpoledne při návratu zase neměl autobus v tom vedru, žádnou klimatizaci. A aby toho nebyl všeho konec, tak po půlhodinovém čekání na vlak v Bruntále jsme se dozvěděli (docela pozdě), že vlak se zavařil a že nejede. Kdyby jsme to věděli dříve, tak jsme mohli jet autobusem, tak jsme museli čekat dalších 45 minut, prostě dnešní cestování hrůza :(

Ceny jízdenek (2 lidé)
Ranní cesta - 1:20 hod., 57 km
Krnov - Bruntál           (vlak)  75 Kč (23 km)
Bruntál - sedlo Skřítek (bus) 100 Kč (34 km)

Ovčárna - Karlova Studánka (Hubertus) (bus) 44 Kč   (7 km)
Karlova Studánka (Hubertus) - Bruntál  (bus)  68 Kč (22 km)
Bruntál - Krnov                                    (vlak) 75 Kč (23 km)

► 4) ČASOVÝ /KM HARMONOGRAM
Název   /  Nadmořská výška / Vzdálenost GPS / Čas /  Vzdálenost na webu
Skřítek                    (874 m.) /  0 km      8:40 - 8:55
Ztracené kameny  (1250 m.) /  3,5 km   9:50 - 10:08 (3 km)
Pecný                    (1334 m.) /  4,7 km  10:24 - 20:28 (3,9 km)

Jelení studánka     (1311 m.) /  6,8 km  10:53 - 11:15 (5,9 km)
Nad Malým kotlem (1335 m.) /  8 km    11:25 - 11:30 (6,9 km)
U kamenné chaty     (860 m.) / 14,1 km 00:00 - 00:00 (12,4 km)

cesta cca 1:15 hod na rozcestí -
Pod Pradědem       (1410 m.) / 17,7 km  00:00 - 00:00 (15,2 km)
Praděd                  (1491 m.) / 19,5 km   14:39 - 15:39 (16,8 km)
Ovčárna                (1300 m.) / 23,5 km   16:30
Karlova Studánka                                  16:45 - 17:12 → Bus
Bruntál
(zpoždění, místo 18:26 - 19:08)  17:50 - 19:08 → Vlak
Krnov    (zpoždění 45 min, místo 18:51)   19:35

Vzdálenost: cca 23,5 km
(28 km dle GPS, - 4 km při sezení  v restauraci, - 0,5 a více km chyba GPS)
/Skřítek - Praděd: já 19,6 km, přítelkyně 18,6
Praděd: při pobytu v restauraci já 4 km, přítelkyně 3,6 km
Ovčárna: já 28,13 km, přítelkyně 26,83 km/
Nastoupané metry: 1194 m. (min. 860 -  max. 1491 m.)
Sestoupané metry: 780 m.
Celkový čas: 7:37:58 hod (cca 1 hod v restauraci)
Čas pohybu: 5:52:11 hod
► 5) MAPA
- https://www.strava.com/activities/2452033856 (28,1 km)
- https://mapy.cz/s/3tPc9 (podle mapy.cz to mělo být 21 km)