Přeskočit na hlavní obsah

PODÉL LABE: HŘENSKO - DĚČÍN - ÚSTÍ N.L. - LITOMĚŘICE - MĚLNÍK - LYSÁ NAD LABEM

Z Českosaského Švýcarska jsem se vracel podél Labe do Lysé n.L. Protože v dnešní době (r.2024) už vede tato část cyklotrasy mimo silnice a z velké části také po cyklostezkách, zmíním tu jen společné body nebo zajímavé místa.
Nový, rozšířený cestopis z Českosaského Švýcarska ↣ 2011
(Kvalita fotografií, je ovlivněna tehdejšími možnostmi)

7) PODÉL LABE: HŘENSKO - ÚSTÍ N.L. - LITOMĚŘICE - MĚLNÍK - LYSÁ N.L. 
Po šesti dnech v Českosaském Švýcarsku opouštím v 7:20 kemp ve Vysoké Lípě a zdejší nezapomenutelnou krajinu. V Hřensku se napojuji na Labskou cyklotrasu č.2, po které mě čeká cesta až do mého cíle v Lysé nad Labem.

Jako první větší město na mé cestě je Děčín, které ale jen projíždím.
V Děčíně ústí řeka Ploučnice, přes kterou projíždím po Staroměstském mostě. Kamenný most ve stylu pozdní gotiky byl z pískovcových kvádrů postaven v 16. století. Dnes se tento 85 m. dlouhý most využívá pouze pro pěší a cyklisty.
V okolí Velkého Března projíždím po jednom z prvních nových úseku cyklotrasy (r.2011), která vede mimo silnici.
V Ústí nad Labem vede má cesta kolem Mariánského mostu. Dva pylony mostu jsou vysoké 60 metrů, mostovka je dlouhá 179 metrů.
Přes Ústí n.L. vede cyklotrasa převážně po chodnících pro pěší a cyklisty.
Prakticky již za Ústí n.L. odbočuji k hradu Střekov, který je jednou z nejlépe dochovaných hradních zřícenin v České republice. Do hradu, který nabízí z hradní věže pěkný výhled nad město se ale nedostanu a proto pokračuji dále.
Před Litoměřicemi mě upoutá čedičový vrch Radobýl (399 m.). Typickou siluetu vrch získal odtěžením velké části západní strany.
V Litoměřicích si kousek zajíždím do historického centra města které je již od r. 1950 městskou památkovou rezervací. 
Na náměstí mě hlavně zaujme pozdně gotický dům s věží, jíž se říká Kalich. Věž má podobu vinné číše, protože zde sídlil úřad perkmistra hor viničních, tedy jakéhosi dobového ředitele městských vinohradů. Kalich se stal jedním ze symbolů Litoměřic a slouží jako vyhlídková věž. Sídlí zde také městský úřad a informační centrum.
Jednou z dominant města Litoměřic je i čtyřpatrová městská věž, která je ale nepřístupná.
V Křešicích se zastavuji na oběd a cestou na Roudnice n.L. se poohlížím k hoře Říp.
V Roudnici n.L. přejíždím na druhou stranu řeky Labe.
Zleva jde vidět přístupná věž Hláska, zvonice a kostel Narození Panny Marie.
Při cestě do centra v Roudnici nad Labem projíždím kolem raně barokního zámku, který vznikl v letech 1652 – 1684 na místě původního románského hradu.
Bývalá záložna (přijímání vkladů a poskytování úvěrů, ručení) kombinuje na své bohatě zdobené fasádě prvky české novorenesance a začínající secese.
Pokračuji kolem známého vodáckého a veslařského kanálu v Račicích. Vznikl na místě bývalé pískovny v roce 1986. Parametry dráhy: celková délka vodního kanálu je 2 350 m, šířka hlavního kanálu je 130 m. Kanál umožňuje pořádání závodů až na 2 000 m.
Zde se už blížím k Mělníku.
Na cyklostezce se nachází památník povodní, pod stříškou je rok 2002. 
V Mělníku začínám stoupat k historickému centru, nacházející se na vyvýšenině, které je obtékané ze severovýchodu potokem Pšovkou. V popředí zámek Mělník, původně středověký hrad z něhož se zachovala klenutá síň v západním křídle a brána z 15. století. V těsné blízkosti se nachází chrám sv. Petra a Pavla s jeho gotickou věží.
Před náměstím projíždím kolem Pražské brány, což byla jedna ze dvou přístupových cest do města.
Radnice z roku 1398, která sloužila původně jako rychta.
Z náměstí pokračuji kolem zámku k chrámu sv. Petra a Pavla s jeho gotickou věží.
Od chrámu se nabízí nádherný panoramatický výhled na soutok Labe a Vltavy s plavebním kanálem. Vzhledem k tomu, že jejich soutok je lépe viditelný nežli soutok Labe s Vltavou, bývá průplav návštěvníky často považován za Vltavu.
 Na druhé straně nabízí vyhlídka na široké okolí s horou Říp.
Za Mělníkem, bohužel vede cyklotrasa po nezpevněném povrchu, což s naloženým kolem není moc příjemné (což bohužel platí i v roce 2024).
V Kostelci nad Labem přejíždím na druhou stranu, odkud již Labská cyklotrasa pokračuje opět po cyklostezce se zpevněným povrchem.
Za Čelákovicemi, už bohužel vede trasa po nezpevněném povrchu. To už mi tak nevadí, protože odbočuji do Lysé nad Labem, kde má cesta z Českosaského Švýcarska po necelých 180 kilometrech končí.
INFO
Vzdálenost: 178 Km
FOTOGALERIE
- https://goo.gl/photos/PVBEamNPydo2vPPQ7
TRASA
- https://www.strava.com/activities/3901761
- https://www.alltrails.com/...
Berte v potaz, že je to cesta z roku 2011, dnes už bych jel po  této cyklotrase jinak.

Další den si ještě udělám výlet do skanzenu v Přerově n.L.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Oblíbené Garmin Odznáčky najdete jak na webovém Garmin Connect tak v mobilní aplikaci Connect.  Můžete je dostat např. za nějakou uběhnutou či ujetou vzdálenost, za 8 hodin spánku, dechové cvičení, aktivitu pod nulou, aktivita před sedmou nebo po desáté hodině, vytvoření tréninku, cíle, novou výbavu a mnoho dalšího.

ITALSKÉ DOLOMITY - 3 DEN: Lanovkou na Punta Rocca (3265 m), Punta Serauta (muzeum bojů o její ledovce v 1. světové válce)

↝ Třetí den jsme si trochu odpočinuli. Využili jsme pěkného počasí a vyjeli lanovkou na hřeben Marmolady  Punta Rocca (3265 m). Panoramatická terasa nám nabídla nádherný 360° vyhled. Na mezistanici  Serauta (2950 m), jsme navštívili muzeum bojů za 1. světové války.

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE NA HODINKY, ODPOJUJE SE BLUETOOTH

U telefonů, které si samy optimalizují baterii např. Huawei, Honor, Xaomi jsou problémy, že se hodně lidem na hodinkách nezobrazují notifikace (SMS, upozornění na volání, zprávy ze sociálních sítí,...), případně se jim odpojuje Bluetooth.