ITALSKÉ DOLOMITY - 4 DEN: Jezero Lago di Fedaia, Porta Vescovo (2478 m), chata Padon, tunely z 1 svět. války (2552 m)

Poslední náš den v Dolomitech jsme strávili pod hřebenem Padoi, naproti ledovce Marmolada. Po prudším výšlapu od jezera Fedaia na Porta Vescovo (2478 m) jsme pokračovali k chatě Padon, odkud jsme si odskočili k Bivaku Bontadini, kde se nachází tunely ve skále, vykopané vojáky v 1. světové válce. Po návratu zpět k chatě jsme poté sešli zpátky k jezeru Fedaia. Navečer jsme ukončili náš pobyt v městečku Canazei.
Cestopis je ze zájezdu CK Alpina - Dolomity - Turistika v okolí Marmolady

4 DNY V DOLOMITECH 🥾

Poznámka: v článku budu uvádět české názvy, např. Rifugio = horská chata, Pass = sedlo / průsmyk.

4. DEN: ↬ HRÁZ JEZERA FEDAIA (2054 m) - PORTA VESCOVO (2478 m) - CHATA PADON (2369 m) - BIV.BONTADINI (MUZEUM 1. SV.VÁLKY) - HRÁZ JEZERA FEDAIA (2054 m)

OBSAH
6) Mapa
7) Zdroje / Odkazy

► 1) CESTOPIS
Po snídani opouštíme náš Hotel Roy v Malga Ciapela a autobusem míříme do vysokohorského průsmyku Fedaia (2054 m). Ten se nachází v úzkém průsmyku mezi hřebenem Padon a impozantní Marmoladou.

Název lokality pochází z ladinského slova "feida" (ovce), protože zde kdysi bývaly pastviny, a nachází se zde stejnojmenné jezero. Od roku 1950 se jezero využívá k výrobě vodní energie z rozmrzajících vod Marmolady. Bohužel každým rokem viditelně zmenšuje jak množství vody v jezeře Fedaia, tak i ledovec Marmolada přímo nad ním.

V devět hodin obouváme naposledy turistické boty a od zastávky autobusu u jezera Fedaia začínáme stoupat po trase 698, k horské chatě/restauraci Luigi Gorza Porta Vescovo (na Porta Vescovo). Směrovník nám ukazuje k chatě 1:15 hod.
Již od jezera se za námi se krásně vypíná severní strana Marmolady, královny Dolomit. Na fotce je pěkně vidět jak strmá je naše cesta od jezera. Na necelých dvou kilometrech nás čekalo cca 400 metrové převýšení s průměrným 22% sklonem.
Podél pastvin údolí Val de Fedaia přicházíme ke křižovatce turistických tras Baita Val de Fedaa (2137 m). Na Porta Vescovo by jsme to měli mít podle ukazatele ještě půl hodiny.
V deset hodin, teda o přibližně patnáct minut dříve, než nám ukazoval rozcestník, přicházíme na Porta Vescovo (2490 m).
Zdejší místo se nachází v jakémsi výřezu v hřebenu Padon, nedaleko Via Ferrata Trincee a vrcholu Mesola. Na tomto sedle se nachází horní stanice lanovky směřující do obce Arabba (Funifor "Arabba - Porta Vescovo). V zimě je to výchozí bod pro jedny z nejnáročnějších černých sjezdovek Dolomit. Webkamera.
S vlekem je spojena moderní horská chata/restaurace Luigi Gorza. (Facebook).
Prostorné venkovní terasy nabízí jedinečný výhled jednak na masiv Sella...
.. s Piz Boè (3152 m).
Směrem na severovýchod na Sassongher (2665 m) a unikátní vápencovou plošinu Fanes Alpe s vrcholy Piza Dales Diesc (3026 m) nebo Piz de Lavarela (3055 m).
Celá severovýchodní strana.
Video se severovýchodní strany.
Na jižní straně si vychutnáváme, na velké venkovní terase, kávu, s panoramatickým výhledem na ledovec Marmolada.
Na to, že se jedná o horskou chatu, nebyla káva vůbec drahá (3,6 a 2,8 Euro).
Čas nás moc netlačil, tak jsme zde relaxovali cca 50 minut. Před jedenáctou hodinou už ale bylo třeba pokračovat dál v naší cestě (10:50 hod.) .
Z Porta Vescovo se dostáváme do průsmyku Padon po trase č. 680, která spolu s geologickou stezkou Arabba protíná jižní svah hřebene Padon v polovině jeho úbočí.
K horské chatě Paduon (2047 m) přicházíme v 11:45 hodin. Chata, nabízí tradiční kuchyni na nádherné panoramatické terase s výhledem na jedny z nejkrásnějších dolomitských hor. (Facebook)
Na terase je několik vlajek, na špici i ta česká.
Na chatě si objednávám ochucené pivo, půl sklenice piva a půl citronového nápoje. Bohužel se Sprite, která tam správně patří, to nebylo zas tak ono.
Od chaty si odskakujeme po trase 636 ke hřebeni Padon, kde se nachází řada artefaktů z 1. světové války.
Trasa, která vede po prudkém travnaté svahu, je náročnější, na zhruba 750 metrech musíme překonat 150 m. převýšení. (19% sklon).
Přicházíme pod vrchol Mesolina, který je součástí horského hřebene Padon, který má velkou zvláštnost: není tvořen klasickými světlými horninami této oblasti ("Dolomit"), ale vulkanickými horninami, které mají barvu od šedohnědé až po černou.
Zhruba po 20 minutách, od chaty Padon, přicházíme k bivakové chatě Bivacco Bontadini (2580 m.). Ta je začátkem k výstupu na Ferrata delle Trincee.

Via ferraty jsou prakticky vojenským vynálezem první světové války, kdy sloužili k přepravě vojáků, zbraní, munice a zásob na vrcholky Dolomit.
V bivaku je dostatek místa minimálně pro 6 lidí.
Naše návštěva zde ale vede do skalního skanzenu první světové války. Jeskyně je zde protkána množstvím tunelů
Z jeskyních tunelů si můžete vychutnat nádherný výhled na Dolomity a jezero Fedaia.
Video z procházky po tunelech.
Návrat zpátky přes Bivacco Bontadini.
Po návratě k chatě Padon sestupujeme po trase 699 zpátky k jezeru Lago di Fedaia.
Jezera Fedaia (2050 m) jsou vlastně dvě a jsou od sebe oddělena přehradou zvanou Controdiga di Maria al Lago. Obě vodní plochy lze pohodlně obejít nebo objet na kole. Na severní straně vede frekventovaná cesta pod hřebenem Padon a na jižní straně úžší cesta pod severním svahem Marmolady.
Jako první procházíme kolem toho menšího z jezer Fedaia, které je přírodní a vzniklo jako důsledek ledovcové morény (netříděný různorodý sediment (např. kamenná suť) vzniklý ledovcovou činností).
Poté přichází na řadu to nejznámější a větší uměle vytvořené jezero Fedaia, které vzniklo po výstavbě přehrady v roce 1956.
Od jezera je krásný výhled na ledovec Marmolada. Na fotce je místo, které vedlo k jedné z nejvážnějších nehod v Alpách v posledních desetiletích. Lavina, která se utrhla vinou vysokých teplot zabila 11 lidí. Odlom části ledovce, zvané serac, měl šířku 80 metrů a výšku přibližně 25 metrů. Oddělený objem byl odhadnut na 65 000 ± 10 000 metrů krychlových. Při pohledech z dálky nám to ani nepřipadalo, ale bližší pohled nám ukázal velikost ledovce, který se zřítil do údolí.
Na parkovišti a zastávce autobusu přicházíme v 14:45 hodin.
Video - Lago di Fedia
Místní autobusovou linkou se poté přesouváme do obce Penia, protože přímo do Canazei náš autobus nejede. Což nám ani nevadí, aspoň si uděláme cca 3 kilometrovou procházku podél říčky Torrente Avisio (ladinsky La Veisc).
Do Canazei (1450 m) přicházíme před čtvrtou hodinou.
V roce 2017, byla umístěna uprostřed kruhového objezdu na Via Pareda, zvětšená věrná kopie trofeje pro výtěže Giro d'Italia, aby přivítala příjezd 100. ročníku tohoto silničního závodu.
Zatímco ostatní z naší skupiny se jdou již najíst do restaurace, my jdeme se s Yvett ještě porozhlédnout po městě, které má kolem 2000 obyvatel. Samotné město se vyznačuje alpskou architekturou v podobě barevných hotelů, obchůdků a domů.
Jsme tu zrovna v době, kdy tu probíhá, každoroční Dolomythsrun (Salomon Running), viz startovní brána v pozadí sochy kamzíka na náměstí.
Před pátou hodinou dorážíme do pizzerie La Cantinetta, kde už jsou další lidé z našeho zájezdu. K večeru pak odjíždíme z Canazei a končíme zájezd po fascinujících Dolomitských horách.
Velká část naší dnešní trasy vedla po Sentiero Italia (etapa B01), nejdelší horské stezce na světě (www.vasentiero.org/en/grand-italian-trail).
► 2) FOTOGALERIE
► 3) TRASA (procházka po Malga Ciapela)
► 4) INFO
⇿ Výchozí a koncový bod: Pass Fedaia - hráz jezera Lago di Fedaia (2054 m)
Vzdálenost: cca 12 km
🕓 Celková doba: 5:40 hodiny, dle značení 4:40 hodin, čas chůze 3:25 hodin
 Minimální nadmořská výškaPass Fedaia (2054 m)
 Maximální nadmořská výškaBivacco Bontadini (2580 m.)
⇳ Nastoupané metry: 700 m.
📈 Náročnost: středně náročný. Túra vede po turistických stezkách a přes pastviny.
🥾 Vybavení: dobré boty, případně i turistické hole
🏠 Horské chaty, občerstvení: horská chata/restaurace Luigi Gorza, horská chata Padon. Na sedle jsou další restaurace.
► 5) ZNAČENÍ
Podle značení je čistý čas cesty 4:40 hodin (od chaty Padon, jsou ukazatele bez udání času).
» Hráz jezera Lago di Fedaia (2054 m)  horská chata/restaurace Luigi Gorza (na Porta Vescovo) (2490 m) ➡ trasa 698 (1:15 hod.).
» Horská chata/restaurace Luigi Gorza (na Porta Vescovo)  horská chata Padon ➡ trasa č. 680 (1:10 hod.)
» Horská chata Padon (2047 m)  Bivacco Bontadini (2580 m.)  trasa 636 (30 min.)
» Bivacco Bontadini (2580 m.) → Horská chata Padon (2047 m)  trasa 636 (odhad 20 min.)
» Horská chata Padon (2047 m) → Passo Fedaia (2057 m)  trasa 699 (bez udání času, odhad 30 min.)
» Passo Fedaia (2057 m)  hráz jezera Lago di Fedaia (2054 m) ➡ bez značení (odhad 50 min.)
► 6) MAPA
HLAVNÍ BODY
1) Passo Fedaia/hráz jezera Lago di Fedaia (2054 m)
2) Horská chata/restaurace Luigi Gorza (na Porta Vescovo)
3) Bivacco Bontadini (2580 m.)
4) Horská chata Padon (2047 m)

Trasa na Mapy.cz
Kliknutím na ikonku na mapě se vám zobrazí fotka místa.
► 6) ZDROJE / ODKAZY
- www.vasentiero.org/en/grand-italian-trail - Sentiero Italia - Grand Italian Trail (nejdelší horská stezka na světě.)