ITALSKÉ DOLOMITY - 1 den: Sedlo Karerpass, pomník Montoa Cristomannos, Vajolonpass, Rif. Roda di Vael

Ze sedla Karerpass neboli Passo di Costalungo (1758 m) výstup k chatě Rif. Paolina (2125 m), kolem bronzového orla - památníku  Cristomannos (2280 m), přechod pod mohutnou západní stěnou Rotwand / Roda di Vael (2806 m) do sedla Vajolonpass (2560 m). Sestup k chatě Rif. Roda di Vael (2280 m) a zpět do sedla Karerpass.
Cestopis je ze zájezdu CK Alpina - Dolomity - Turistika v okolí Marmolady

4 DNY V DOLOMITECH 🥾

Poznámka: v článku budu uvádět české názvy, např. Rifugio = horská chata, Pass = sedlo / průsmyk.

1 DEN: ↬ SEDLO KARERPASS - PAMÁTNÍK CRISTOMANNOS - SEDLO VAJOLONPASS - CHATA RIF.RODA DI VAEL - SEDLO KARERPASS

OBSAH
1) Cestopis
2) Fotogalerie
3) Trasa
4) Info
5) Značení
6) Mapa
7) Zdroje / Odkazy

Na rozcestnících se můžete setkat jak s německým, italským, ale někdy i ladinským názvem místa (románský jazyk, jímž se mluví v italských provinciích Bolzano, Trento a Belluno). Název jazyka vznikl zkomolením názvu samotné latiny, z níž jsou odvozeny všechny románské jazyky.)

1) CESTOPIS

► Sedlo Karerpass (1745 m), italsky Passo di Costalunga, latinsky Jouf de Ciareja.
Kolem osmé hodiny přijíždíme na sedlo Karerpass, z kterého vycházíme v 8:23 hodin po trase 548 kolem chaty Villa Tamion.
V nepřetržitém, ale pravidelném stoupání, které vede lesem, se dostáváme do nadmořské výšky 2000 m., odkud chvíli kopírujeme lanovku vedoucí z Karersee - Carezza k chatě Paolina (2125 m).
Už před chatou se nám začínají otevírat nádherné pohledy do okolí, které nás budou nepřetržitě provázet prakticky celou cestu.
► Paolina-Hütte (2125 m)italsky Rifugio Paolina / 9:30 - 9:55 hod.
Máme sice za sebou jen 2,4 kilometry, ale nastoupali jsme 380 metrů, takže si u celoročně otevřené chaty a hostinci Paolina (2125 m) rádi na chvíli odpočineme.
Od chaty Paolina pokračujeme v nabírání výškových metrů po trase 539, která vede po šotolinové a kamenité cestě, přičemž překračuje travnaté západní svahy pod Punta del Masarè (pohoří Rosengarten (německy) / Catinaccio (italsky)).
► Bronzový orel - památník Christomannos (2280 m) německy Denkmal, italsky Il monumento a Christomannos / 10:17 - 10:37 hod.
Další naší zastávkou je památník Christomannos. Mohutná bronzová socha orla, která měří 2,50 metrů a váží 350 kg, je věnována politikovi a průkopníkovi jihotyrolské turistiky Theodoru Christomannosovi (1854-1911).
Již od začátku nejdeme s naší skupinou, nespěcháme, hodně taky fotím a proto jdeme vlastně poslední. Trasu mám v hodinkách, ale také pro jistotu také offline mapu v mobilu. To se mi po chvíli vyplatí, protože jsme od sochy pokračovali dále rovně. Rozcestí se nachází ještě před památníkem, proto jsme si ho nevšimli. Pokud by jsme pokračovali dále, přišli by jsme k chatě Rifugio Roda di Vael (italsky) / Rotwandhütte (německy), která nás čekala ke konci naší trasy.
Od památníku pokračujeme po stezce Hirzelsteig, značená č. 549, směrem ke sedlu Jouf dal Vaiolon (Vajolon Pass). (Případně dále na chatu Kölner Hütte).
Suťovitá cesta vede téměř vodorovně zaříznutá do mohutné kolmé stěny hory Rotwand / Roda di Vael, srdce masivu Rosengarten / Catinaccio (německy) / (italsky).
Průsmyk Vajolon Pass (2215 m) německy, italsky Passo Vajolon, Passo-Jouf dal Vaiolon / 11:15 hod.
U rozcestníku prudce zabočujeme doprava a po trase č.9 se vydáváme přes průsmyk Vajolon Pass.
Po celou dobu naší cesty se nám otevírají nádherné výhledy na horskou skupinu Latemar a do údolí Eggen a Tierser.
V průsmyku ale již musíme dávat pozor na cestu před námi. Dobré, pevné boty jsou zde prakticky nutností.
Stupňovité dřevěné desky, přidržovací ocelové lana a železný žebřík usnadňují poměrně strmý výstup.
Jedná se o klasický dolomitový žlab se štěrkem a sutí.
► Sedlo Vajolon (2565 m) německy, italsky Passo Vajolon, na rozcestnících jako Passo-Jouf dal Vaiolon / 12:05 - 12:25 hod.
Cestu přes průsmyk jsme zvládli za 50 minut, tedy o 10 minut dříve, než nám ukazoval rozcestník.
Chvíli posedíme na dřevěné vyhlídkové lavičce postavené v roce 2017, při rekonstrukci tohoto úseku stezky. Výhledy jsou zde opravdu nádherné, tak se nám odtud ani moc nechce.
360° Foto ze sedla
Na druhé straně sedla se nám otevírá nádherný výhled na údolí Val di Fassa. V dáli je vidět např. nalevo Marmoladský ledovec s vrcholem Punta Penia (3373 m).
Ze sedla vede naše cesta po trase 551 pod vrcholy Cima Sforcella a I Mugoni.
Nejdříve mírně z kopce, pak zase do kopce pod zubatým vrcholem Cima Sforcella.
Dále již sestupujeme pod
 hřebenem I Mugoni 2730 m.
Ohlížíme se ještě zpátky do sedla Vajolon a poté začínáme scházet přes panoramatické horské svahy, úzké sedlo a květnaté horské louky k idylicky položené chatě Rifugio Roda di Vael (italsky) / Rotwandhütte (německy) a přilehlé chatě Pederiva.
Při sestupu je již v dáli vidět chatu, ale nejdříve musíme sejít touto úzkou soutěskou.
Prostranství Pael (2330 m) / 13:34 hod.
Pod soutěskou přicházíme na Pael, kde nám cedule ukazuje, že na chatu to máme ještě půl hodiny. Na květnatých horských loukách obdivujeme i místní flóru, např. Šater plazivý, Plesnivec Alpský, Lomikámen, Zvonek.
Další část cesty už jdeme po vrstevnici, takže sestupujeme jen mírně. Míjíme malebnou Torre Finestra se svou Window Tower (Okenní věží).
Stále je se na něco dívat, zde je před námi masiv Marmolady.
V dáli vidíme také Piz Boè, třítisícový vrchol, na který máme zamířeno zítra.
► Horská chata Rifugio Roda di Vael (italsky) / Rotwandhütte (německy) 2280 m. / 14:00 - 14:50 hod. (Facebook)
Chata se nachází v sedle Ciampaz, uprostřed pohoří Rosengarten (německy) / Catinaccio (italsky). Je otevřena od června do října a je v ní možné také přespat (s vlastním spacákem).
Od chaty si na chvíli odskočím na nedaleký vrcholek Col de Ciampac (2316 m).
Horské štíty za střechou vedlejší chaty Baita Marino Pederiva
Z vrcholku jdou vidět chaty Baita Marino Pederiva a Roda di Vael / Rotwand, na úpatí pohoří Masarè.
Video
 Ve směru naší cesty jsou stále vidět také vrcholy Cima Sforcella a I Mugoni.
Čas nás už začíná tlačit, proto se před třetí hodinou vydáváme na poslední část naší dnešní cesty.
Ukazatel za chatou nám ukazuje 1:15 hod po trase 548 zpátky na sedlo Karerpass.
Po půl hodině musíme překonat ohradník, protože vstupujeme na pastviny farmy s ekologickým zemědělstvím.
Procházíme přes lokalitu Paschè (2005 m), kde místní farmář nabízí své domácí výrobky. Rádi by jsme se zastavili, ale kvůli neustálému focení a kochání se nádhernými scenériemi, nás tlačí čas.
V této oblasti můžete vidět na pastvinách také hodně krav.
Za chatou se nachází dvě místa, kde si můžete nabrat vodu.
Za farmou vede poslední část cesty na sedlo lesem. V jedné části mi hodinky ukazují, že by jsme měli odbočit vlevo, bohužel tu ale žádná cesta není. Dívám se ještě do mobilu, ale ukazuje mi to samé co hodinky. Bohužel v dodaných .gpx trasách od Alpiny zde byla chyba.

Nakonec jsme čas odjezdu stihli s malou rezervou. No malou....u autobusu jsme zjistili, že skupina ferratistů má zpoždění, tak ta rezerva byla nakonec velká.
Autobusem sjíždíme na kraj obce Soraga, na parkoviště u jezera Lago di Soraga, kde nabereme ještě skupinu bajkerů.
Večer dorážíme do Malga Ciapela do našeho hotelu Roy.
► 2) FOTOGALERIE
- Zonerama
►
3) TRASA
► 4) INFORMACE
Výchozí a koncový bod: Sedlo Karerpass (1745 m), italsky Passo di Costalunga, latinsky Jouf de Ciareja.
Vzdálenost: 12 Km (hodinky mi ukázali 14 km).
Doba chůze:  8 hodin (čistý čas podle rozcestníků 6,5 hodin).
Minimální nadmořská výška: 1758 m. (Sedlo Karerpas).
Maximální nadmořská výška: 2565 m. (Sedlo Vajolon Pass).
Nastoupané metry: 986 m.
Náročnost: Středně náročný (T2-3).
Túra vede po turistických stezkách a přes pastviny či suťové svahy.
Sezóna: Letní a podzimní měsíce, obvykle od července do října (nebo prvního sněhu).
Vybavení: Dobré boty a hůlky jsou postačující.
Občerstvovací místa:
Rif. Paolina (2125 m), Rif. Roda di Vael / Rotwand (2280 m), Baita Marino Pederiva.
► 5) ZNAČENÍ
» Sedlo Karerpass → Rif. Paolina ➡ trasa 548 (1:10 hod.)
» Rif. Paolina  památník Christomannos ➡ trasa 539 (30 min.)
» Památník Christomannos  průsmyk Vajolon Pass ➡ trasa 549 (1:30 hod.)
» Průsmyk Vajolon Pass  sedlo Vajolon Pass ➡ trasa 9 (1 hod.)
» Sedlo Vajolon Pass  prostranství Pael ➡ trasa 551 (30 min.)
» Prostranství Pael → chata Roda di Vael / Rotwand ➡ trasa 541 (30 min.)
» Chata Roda di Vael / Rotwand   Sedlo Karerpass ➡ trasa 548 (1:15 hod.)
► 6) MAPA
Trasa na Mapy.cz
Kliknutím na ikonku na mapě se vám zobrazí fotka místa.
► HLAVNÍ BODY
1) Karerpass neboli Passo di Costalungo (1758 m)
2) Chata Rif. Paolina (2125 m)
3) Památník Montoa Cristomannos (2280 m)
4) Sedlo Vajolonpass (2565 m)
5) Chata Rif. Roda di Vael / Rotwand (2280 m)
► VIDEO - průchod přes Vajolon Pass
► 7) ZDROJE / ODKAZY
www.rifugidelcatinaccio.it/en (chaty v oblasti Dolomit)