ITALSKÉ DOLOMITY - 3 DEN: Lanovkou na Punta Rocca (3265 m), Punta Serauta (muzeum bojů o její ledovce v 1. světové válce)

Třetí den jsme si trochu odpočinuli. Využili jsme pěkného počasí a vyjeli lanovkou na hřeben Marmolady Punta Rocca (3265 m). Panoramatická terasa nám nabídla nádherný 360° vyhled. Na mezistanici Serauta (2950 m), jsme navštívili muzeum bojů za 1. světové války.
Cestopis je ze zájezdu CK Alpina - Dolomity - Turistika v okolí Marmolady

4 DNY V DOLOMITECH 🥾

3. DEN ↬ LANOVKOU NA MARMOLADU, VRCHOLY PUNTO ROCCA (3265 m) -  SERAUTA (2962 m) S MUZEEM BOJŮ V 1. SVĚTOVÉ VÁLCE. ODPOLEDNE - OBEC MALGA CIAPELA (1450 m)

OBSAH
1) Cestopis
2) Fotogalerie
3) Trasa
4) Info
5) Mapa
6) Zdroje / Odkazy

Marmolada (ladinsky: Marmoleda, německy: Marmolata) není sama o sobě nejvyšší horou Dolomit, ale její název se používá u celého horského hřebene, orientovaného od západu k východu. Na jih se téměř kolmo láme do skalní stěny 2 km široké a 800 m vysoké. Na severní straně je poměrně plochý Marmoladský ledovec, jediný velký ledovec v Dolomitech. Hřeben se skládá z několika vrcholů se snižující se výškou od západu k východu: Punta Penia (3343 m), Punta Rocca (3309 m), Punta Ombretta (3230 m), Monte Serauta (3069 m), a Pizzo Serauta (3035 m).

3. DEN: ↬ LANOVKOU NA PUNTA ROCCA - SERAUTA (MUZEUM 1.SVĚTOVÉ VÁLKY) - MALGA CIAPELA

► 1) CESTOPIS
Třetí den jsme měli možnost vybrat si mezi trekem do sedla Passo de Ombreta, případně na třitisícovku Cima Ombreta (3011 m) nebo cestu lanovkou na vrcholy Punta Rocca (3265 m) a Serauta (2962 m.) v hřebeni Marmolady s muzeem bojů o její ledovce v 1. světové válce.

Nakonec, i díky menší indispozici, jsme si s Yvett vybrali cestu na hřeben Dolomit, kde se dá dojet lanovkou na Punta Rocca (3265 m). Webové stránky (počasí, webkamery, prodej lístků,...)

Protože jsme nevěděli, na kdy nám prodají lístky, byli jsme na dolní stanici lanovky Marmolada Move to the top v obci Malga Ciapela již před devátou hodinou. Jaké bylo naše překvapení, nikdo tu nebyl a tak jsme jeli lanovkou úplně sami.

Cena zpátečního lístku je 35 Euro, protože ale bylo v době po pádu laviny, dostali místní ubytovatelé slevu a lístky jsme tak koupili za 27 Euro v našem hotelu Roy.
Otevírací doba: 08:40 – 16:00 (poslední jízda dolů).
Z dolní stanice Malga Ciapela (1450 m) do stanice Punta Rocca (3265 m) jsme se nahoru dostali za pouhých 12 minut přes mezistanice Coston d'Antermoja (2350 m) a Serauta (2950 m).
Po deváté hodině nás lanovka vyváží do stanice Punta Rocca (3265 m), na jejíž střeše se nachází panoramatická terasa, která je nejvyšší terasou Dolomit s nádherným 360 stupňovým výhledem.
Jsme tu úplně sami, celá terasa je jen pro nás. Výhled se rozprostírá přes Civettu, Catena San Sebastiano Tamer, Schiara, Sassolungo, Piz Boè, Tofane, Cristallo, Antelao a Pelmo a mnoho, mnoho hřebenů, které doprovázejí pohled až do Rakouska.
Od východní strany, odkud vede lanovka, toho moc vidět není, protože je v mracích.
Na severní straně leží pod námi Lago di Fedaia (2053 m), kterou napájí voda z ledovce Marmolada.
Piz Boè (3152 m), nejvyšší hora a zároveň jediná třítisícovka horské skupiny Sella v Dolomitech.
Na severozápadě je dominantou Langkofel (italsky Sassolungo), hlavní vrchol horské skupiny Langkofel (Sassolungo) v Dolomitech, v údolí Val Gardena.
Celá severní strana.
Video severní strany.
Na západní straně se před námi vypíná Punta Penia (3343 m), nejvyšší vrchol Dolomit. My jsme zde přijeli pár dní po pádu laviny (16.7.22). Bohužel kvůli pádu laviny 3.7.22, kdy se odlomil v nadmořské výšce 2800 metrů spodní konec ledovce, nebylo možné se projít přímo po hřebeni Marmolady.

Čím více jsme náš zrak točili od západu k jihu, tím přibývalo více mraků.
Vrcholy Ombretta, které se tyčí nad údolím Val Ombretta, proti proudu řeky od vesnice Malga Ciapela.
Video:
Jihovýchodní strana byla už převážně v mracích.
360° Foto
V horní stanici se nachází ještě jeskyně Grotta della Madonna. Grotta je symbolem míru a můžete zde obdivovat sochu Madony, kterou posvětil papež Jan Pavel II. při své návštěvě Marmolady 26. srpna 1979.
Z horní stanice Punta Rocca (3265 m) sjíždíme na stanici Serauta (2950 m).
Nachází se zde restaurace, obchod se suvenýry a zvláštní část patří muzeu Marmolada (Museum Marmolada Great War 3000 M).
Nachází se přímo na místech, která byla dějištěm první světové války ve výšce 3000 m. a je tak nejvýše položené muzeum v Evropě. V roce 2015 bylo muzeum kompletně zrekonstruováno. Najdete se zde i fotografickou výstavou k oslavě prvních 50 let provozu lanovky.

V této části muzea jsou umístěny např. hlavní válečné nástroje, střelné a boční zbraně a různé modely bomb.
Skříně s italskými a rakousko-uherskými uniformami a výstrojí představují okamžik nástupu a odchodu na frontu. Tyto oděvy a tyto předměty doprovázely vojáky po dlouhá léta války.
I zde je vidět, znatelný ústup ledovce.
Také o stanici níže je v celé kráse vidět Sassolungo nebo Piz Boè.
Nachází se zde obrovské dřevěné srdce. Právě tímto směrem, za srdcem, jsou vidět např. Monte Civetta, Pelmo e Antelao.
V roce 1916 se celá Marmolada proměnila v bojiště Velké války.
Venku se nachází další část muzea zvané Velké válečné zákopy - pamětní místo Punta Serauta (italsky Trincee della grande guerra - Zona monumentale di Punta Serauta).
Muzeu o rozloze 300 m2, je značný prostor věnován slavnému "City of Ice" (Ledovému městu). Jedná se o rozsáhlou síť tunelů, která dosahovala délky 12 km a která propojila všechny rakouské pozice v okolí. V dnešní době nám jen málo materiálů může vyprávět příběh ledového města. Některé zbytky té doby byly nalezeny a přivezeny do muzea po roztavení ledovce, někteří další jsou stále někde hluboko pohřbeny.
Nejstrategičtější pozice byla obsazena rakouskými vojsky a pro svůj tvar byla nazývána "Forcella Vu" (vidlička). Pozice se nacházela přímo na vrcholu ledovce.
Toto postavení bylo opravdu obtížné zásobovat, protože italská vojska hlídala ze své bašty Serauta příliš zblízka. Proto v létě 1916 Leo Handl dostal nápad vykopat v hloubce ledovce tunel, kterým by se dostal na vrchol, skrytý před Italy. Původní tunel se tak proměnil ve velmi rozsáhlou síť tunelů, ale také zde byly kuchyně, ubytovny, sanatorium, prostě všechno co potřebovali k přežití. Nakonec, po deseti měsících tvrdé práce, pod ním mohlo žít více než 200 vojáků.
Původní tunel se proměnil ve velmi rozsáhlou síť tunelů o délce 12 km.
Exponované úseky k jednotlivým expozicím jsou zajištěny ocelovými pruhy, uměle vytvořenými schody.
Video:
Na úplný vrchol jsme se nedostali, protože v době naší návštěvy byl uzavřen. Na konci našeho sestupu k lanovce jsme se u informační tabule dozvěděli, že se tento úsek považuje za ferratu, což nám až tak nepřišlo, snad kromě vrchní části.
Okolí Marmolady
V jednu hodinu se vracíme lanovkou do obce Malga Ciapela. Máme ještě nějaký čas a tak se jdeme ještě projít. V obci toho moc na vidění není, proto se vydáváme přes kemp Marmolada Malga Ciapela.
Našim záměrem bylo navštívit chatu Malga Ombretta, kde je možné ochutnat jejich farmářské výrobky, např. jogurty, sýry, uzené masné výrobky.
Bohužel, nás už tlačil čas a proto jsme se u prázdného koryta řeky Torrente Pettorina otočili a vydali na cestu zpátky. Koryto je zde plné kamení, jako by se tu něco odehrálo.

Při návratu se v obci ještě zastavujeme u koníků, kteří se zde pasou na louce.
K našemu hotelu Roy, to máme z obce ještě cca 250 metrů do kopce. Hotel je zasazen hluboko do neznečištěné přírody Malga Ciapéla, na úpatí Marmolady, královny Dolomit, v jedné z nejevokativnějších horských krajin.
Byl to náš poslední večer v Malga Ciapela.
► 2) FOTOGALERIE
► 3) TRASA (procházka po Malga Ciapela)
► 4) INFO
⇿ Výchozí a koncový bod: Malga Ciapela
🕓Celková doba: 4 hodiny
- Na vrchní stanici Punta Rocca (3265 m): 9 - 11 hodin (zde by stačila i hodina)
- Na stanici Serauta (2962 m.): 11 - 13 hodin (pokud si chcete projít muzeum na stanici a hlavně venkovní, počítejte s tímto časem)
Minimální nadmořská výška: Malga Ciapela (1450 m)
Maximální nadmořská výška: Punta Rocca (3265 m)
📈 Náročnost: Pokud jde o venkovní muzeum je třeba mít dobré boty a nemít strach z lezení po skalách.
► 5) MAPA
Kliknutím na ikonku na mapě se vám zobrazí fotka místa.