ITALSKÉ DOLOMITY - 2 den: Sedlo Pordoi, Risa de Pigolerz, Piz Boè (3152 m), Rif. Forcella Pordoi, Sass Pordoi

↝ Druhý den patřil zdolání třítisícového vrcholu Piz Boè. Po náročném stoupání ze sedla Pordoi (2239 m) k masivu Sella a po části podél tohoto masivu, jsme museli zdolat náročný žleb Risa de Pigolerz. Ani poslední část ale nebyla o moc lehčí a i díky vyšší nadmořské výšce jsme byli rádi za odpočinek na vrcholu Piz Boè (3152 m). Po prudším sestupu jsme pozvolna přišli měsíční krajinou k chatě Forcella Pordoi. Poslední výškové metry jsme pak nastoupali k horní stanici lanovky na náhorní plošině Sass Pordoi (2950 m).
Cestopis je ze zájezdu CK Alpina - Dolomity - Turistika v okolí Marmolady

4 DNY V DOLOMITECH 🥾

2. DEN: ↬ SEDLO PORDOI (2239 m) - ŽLEB RISA DE PIGOLERZ - VRCHOL PIZ BOE (3152 m) - CHATA FORCELLA PORDOI (2848 m) - SASS PORDOI (2950 m)

OBSAH
6) Mapa
7) Zdroje / Odkazy
8) Trasy na Piz Boè

Sella Group (horská skupina) nebo jednoduše Sella (německy Sellagruppe, ladinsky l Sela, italsky il Sella) je náhorní plošina s vyčnívajícím vrcholem Piz Boè (3152 m) v italských Dolomitech. Částečně se nachází v Jižním Tyrolsku, Trentinu a Benátsku.

Poznámka: v článku budu uvádět české názvy, např. Rifugio = horská chata, Pass = sedlo / průsmyk.

► 1) CESTOPIS
Druhý den našeho pobytu v Dolomitech začínáme v průsmyku Pordoi (2239 m), druhým nejvyšším silničním horským sedlem v italských Dolomitech. Je také jedním ze čtyř průsmyků známé Cesty přes Dolomity tzv. Strada delle Dolomiti. Četnými serpentinami spojuje městečko Canazei v údolí Val di Fassa s údolím Fodom a městečkem Arabba.

Pro ty, kteří si chtěli ulehčit nebo zkrátit cestu na Piz Boè, mohou použít lanovku na Sass Pordoi (2950 m) - stanice je vlevo nahoře. Nebo mohou zvolit jinou, kratší cestu přes horskou chatu Forcella Pordoi - průsmyk v levém středu.
K Pordoi se váže mnoho důležitých stránek zdejší historie, od bitev z první světové války, až po sportovní výsledky cyklistického závodu "Giro d'Italia", jak připomíná památník věnovaný jednomu z největších cyklistických šampionů jménem Fausto Coppi (1919-1960), který 5 krát vyhrál Giro d'Italia a dvakrát Tour de France. Průsmyk Pordoi byl nejčastěji nejvyšším bodem tohoto závodu.
Z parkoviště pokračujeme po úzké silnici k německému válečnému památníku -  Ossario del Pordoi, kde je pohřbeno 8582 německých vojáků padlých v 1. světové válce a 849 vojáků padlých ve 2. světové válce.
Za památníkem odbočujeme doleva a začínáme prudce stoupat po panoramatickém svahu směrem k horskému masivu Sella (po trase 626A).
Stezka, je většinou značená na kamenech bílo-červenými značkami až pod mohutné stěny, kde se napojíme na trasu 626.
Na chvíli se zastavujeme, aby jsme si na chvíli odpočinuli při prudším výstupu. Pod námi se klikatí silnice ze sedla Pordoi přes 28 ostrých zatáček do 12 km vzdáleného města Canazei.
VIDEO:
Hlavní dominantou je zde nejvyšší hora Dolomit Marmolada (3343 m).
Jakmile dorazíme pod mohutné stěny, potkáváme také naši skupinu ferratistů na Via Ferrata Klettersteig.
Pod mohutnými a kolmými stěnami, charakteristické pro horskou skupinu Sella, se napojíme na trasu 626, po které pokračujeme po suťové cestě.
V některých částech je sklon naší trasy od masivu prudší a díky sypkému štěrku je tak stezka místy kluzká.
Ve směru na východ se nám naskýtají nádherné výhledy.
Pod námi je vidět známé lyžařské středisko obec Arabba, za ním se ze země zvedají nekonečné vrstvy mohutných hor.
Nalevo za mnou leží, v přírodním parku Fanes-Sennes-Braies, unikátní vápencová plošina Fanes Alpe s vrcholem Piza Dales Diesc (3026 m), uprostřed pak vyčnívají vrcholy Piz de Lavarela (3055 m) a Piz dies Cunturines (3064 m). Napravo se nachází mohutná skupina třítisícových vrcholů Tofana, tvořící kulisu městu Cortina d'Ampezzo.
Pohled zpátky na naší trasu podél masivu Sella sice zpětně vypadá trochu nebezpečně, ale my jsme si ani nevšimli, že by nás něco ohrožovalo.
Když jsme došli k tomuto místu, mysleli jsme, že tento masiv budeme obcházet, ale viděli jsme v dálce lidi, kteří mířili do tohoto žlebu. Po pár metrech nám bylo jasné, že budeme muset také projít tímto žlebem s názvem Risa de Pigolerz.
Začátek výstupu je zrádný, protože vede do strmého kopce po velmi nestabilním suťovém terénu. Často se musíme držet boční stěny skály, protože nám to pod nohami celkem podkluzuje. Stezka byla kvůli tomuto kluzkému a strmému úseku zařazena Alpským klubem mezi náročné úseky.
Další část je již prudší, ale také již jištěna ocelovými lany.
Jsme ve výšce cca 2 750 m a se vzrůstající výškou klesá množství vdechovaného kyslíku. To znamená, že se může u někoho začínat objevovat pokles dodávky kyslíku tkáním.
2500 m.n.m. je prahovou výškou pro vznik aklimatizačních pochodů a SaO2 klesá výrazně pod 90%. S mírnějšími příznaky akutní horské nemoci se můžeme setkat u 15-20% příchozích do této výšky.
Risa de Pigolerz je cca 300 metrů dlouhý žleb (kaňon, rokle, soutěska), který vede do nadmořské výšky 2 900 m.
Na trase 638, spojuje Arabbu 1 612 m, průsmyk Passo Campolongo (průsmyk), Plan Festi, Lago Boè, Valon, Risa de Pigolerz, Lago ghiacciato (zamrzlé jezero), Piz Boè 3 152 m. Po naší trase 626 vede do průsmyku Pardoi.

U lavičky se nezdržujeme, vzadu nahoře už nás magnetizuje Piz Boè. Rozcestník nám ukazuje na tento vrchol ale ještě 1:15 hodin.
Poslední část cesty je opět prudší a to nevede přímo, ale vypisuje na vrchol půlkruh.
Piz Boè patří mezi stratovulkány, (někdy nese označení jako navrstvená sopka), čemuž také odpovídá kuželovitý tvar vrcholu.
Poslední metry výstupu jsou sice také značené, ale místy je těžké značky hledat na různě poházených kamenech.
VIDEO - pohled na jihovýchodní stranu z Piz Boe
Po 4:40 hodinách jsme ve tři hodiny na Piz Boè (3152 m), nejvyšším vrcholu a jediné třítisícovce horské skupiny Sella.
Náhorní plošina je relativně rozlehlá, kromě samotných horských vrcholů rozličných tvarů, velikostí, nabízí také pohled do hlubokých údolí nebo podhorských vesniček.
Na vrcholu se nachází soukromá horská chata Capanna di Fassa (Facebook), jedna z nejvýše položených chat v Dolomitech. Kapacita je 22 osob (s vlastními spacáky).
Bohužel kvůli tomu, že poslední odjezd lanovky je v 17:00 hodin (v létě by to mohlo být klidně v 19:00 hodin), nestihneme zde posedět. Musí nám stačit jen pár fotek a pohledů na nádherné scenérie. I tak jsme tu strávili něco přes 30 minut.

Jedinými stálými obyvateli kamenitých plání, suťových polí a skalnatých hřebenů je zde Kavčata žlutozobá (Pyrrhocorax graculus). Jelikož tu kromě řídce roztroušených travin prakticky nic neroste, systematicky obléhají osvědčené turistické trasy. Jakmile rozbalíte svačinu, hned se kolem vás slétne žadonící hejno, které slupne skoro cokoliv.
Díky své poloze nabízí hora v jedno z nejkrásnějších panoramat Dolomit. Výhled za slunečných dnů je na hlavní dolomitické skupiny: od Marmolady po Pale di San Martino, směrem na Sassolungo po Tofane. Antelao, Marmolada, Pelmo, Sasso della Croce, Civetta, Conturines, Lavarela, Sorapis a Rosengarten.
360° foto
Pohled na východní stranu směrem k přírodním parku Fanes-Sennes-Braies, např. na unikátní vápencovou plošinu Fanes Alpe s vrcholem Piza Dales Diesc (3026 m).
Více jak 1500 výškových metrů pod námi, se zde hluboko v údolí choulí známé městečko Arabba.
Od jihu se rozprostírá nádherný výhled na zelené údolí Val di Fassa a působivou Marmoladu.
Celá jihovýchodní strana.
Na jihozápadní straně se rozprostírá měsíční krajina masivu Sella, rozbrázděná mohutnými údolími. V dáli horní stanice lanovky Sasso Pardoi, vrcholky Samsolongo.
Začátek sestupu je prudší, nejobtížnější úseky jsou však zajištěny ocelovými lany. Spolu se žlebem Risa de Pigolerz, ale nejsou natolik náročné, aby je bylo možné klasifikovat jako via ferraty.
Na cestě, která vede z Piz Boè do Sass Pordoi si připadáme jako kdyby jsme šli po Měsíci. Nerostou zde žádné stromy ani jiná vegetace, takže jediné po čem jdeme jsou bílé kameny a suť.
Pohled zpátky na Piz Boè.
Po náročnějším začátku, je už další sestup k horské chatě Forcella Pordoi pozvolný.
Před chatou se nám otevírají pěkné výhledy na masiv. Za námi je Piz Boè.
Podél nás se nabízí krásný pohled na měsíčný svět masivu Sella rozbrázděný mohutným údolím.
K horské chatě Forcella Pordoi (2848 m), nacházející se ve skalní kotlině, na křižovatce několika dolomitských vysokohorských cest, přicházíme v 16:30 hodin.
U chaty je rozcestník, který nám sděluje, že cesta na Sass Pordoi k lanovce, trvá 15 minut. Doplňková tabulka pak sděluje, že potřebný čas na cestu lanovkou je 25 minut. Nám to nakonec trvalo cca 15 minut plus nákup jízdenky, kterou ale kupovala naše průvodkyně.
Zdejší horní část úzkého sedla Pordoi je lemována strmými skalními stěnami.
Právě tudy vede ze sedla Pordoi (2239 m) frekventovaná cesta na Piz Boè (pro ty co nepoužijí lanovku), nebo zde mohou sestoupit ti, co nestihnou lanovku.
Za chatou nás čeká poslední dnešní stoupání, na Sass Pordoi, k horní stanici lanovky, musíme ještě nastoupat cca 90 výškových metrů.
Pohled zpátky ukazuje vypínající se vrchol Piz Boè.
Výhled na Marmoladu.
Právě včas v 16:45 hodin jsme u stanice lanovky Sass Pordoi.
Sass Pordoi je také známý jako terasa Dolomit, protože se odtud otevírají neuvěřitelné výhledy od zelených údolí Fassa a Fiemme až po vrcholky Val Gardeny, od vrcholků Benátských Dolomit až po rakouské ledovce a především na velkolepou Marmoladu.
Na vrcholu se nachází horská chata Riffugio Maria, odkud vede lanovka spojující sedlo Passo Pordoi (2239 m) s náhorní plošinu Sass Pordoi (2950 m).
Lanovka ze Sass Pordoi jezdí denně od 9:00 do 17:00 hodin a cesta ji trvá 4 minuty. Kapacita lanovky je 40 osob a jízdenka stojí 13 Euro za cestu jedním směrem a 25 Eur za zpáteční (2022). Více na turistických stránkách Val di Fassa.
Pohled ze spodní stanice Passo Pordoi na plošinu Sass Pordoi
360° Foto z terasy Dolomit - Sass Pordoi
► 2) FOTOGALERIE
► 3) TRASA
► 4) INFO - Trasa
 Výchozí bod: Passo Pordoi (2239 m) - Sedlo
⇦ Koncový bod: Sass Pordoi (2950 m) - Náhorní plošina
Vzdálenost: 9,5 Km
🕔 Celková doba: 6:35 hodin (čistý čas podle rozcestníků je 5:40 hodin).
Minimální nadmořská výška: 2239 m - Průsmyk Pordoi
⇧ Maximální nadmořská výška
2950 m - Sass Pordoi
Nastoupané metry: 1000 m
📈 Náročnost: Středně náročný (T2-3).
Túra vede po turistických stezkách a přes pastviny, kamení či suťové svahy.
📅 Sezóna: Letní a podzimní měsíce, obvykle od července do října (nebo prvního sněhu).
🥾 Vybavení: Dobré boty a hůlky jsou postačující.
🏠 Horské chaty - občerstvení: Rif. Paolina (2125 m), Rif. Roda di Vael / Rotwand (2280 m), Baita Marino Pederiva.
► 5) ZNAČENÍ
Podle značení je čistý čas cesty 5:40 hodin.
 Passo Pordoi (2239 m) → kriegerdenkmal (
válečný památník Ossario del Pordoi) ➡ trasa 626A (cca 30 min., na sedle chybí rozcestník)
» Kriegerdenkmal → Via Ferrata Klettersteig ➡ trasa 626A (1:25 hod.)
» Via Ferrata Klettersteig → začátek žlebu Risa de Pigolerz ➡ trasa 626 (45 min., od ferraty, čas jsem napsal podle ukazatele u žlebu)
» Začátek žlebu Risa de Pigolerz → konec žlebu Risa de Pigolerz ➡ trasa 638 (30 min. na Piz Boè 1:45 hod.)
» Konec žlebu Risa de Pigolerz → Piz Boè ➡ trasa 638 (1:15 hod.)
» Piz Boè → chata Rifugio Forcella Pordoi ➡ trasa 638 (1 hod.)
» Chata Rifugio Forcella Pordoi → Sasso Pardoi (2950 m) ➡ trasa 638 (15 min.)
► 6) MAPA
HLAVNÍ BODY
1) Passo Pordoi (2239 m)
2) Žleb Risa de Pigolerz
3) Piz Boè 3125 m
4) Rifugio Forcella Pordoi (horská chata)
5) Sasso Pardoi (2950 m)
Trasa na Mapy.cz
Kliknutím na ikonku na mapě se vám zobrazí fotka místa.

► 8) TRASY NA PIZ BOE (z průsmyku Pardoi)
Ti, kteří chtějí vystoupit na vrchol Piz Boè - nejvyšší hory skupiny Sella - mají několik možností výstupu a sestupu v závislosti na své kondici, schopnostech a přání. Od středně náročných túr až po různé ferraty, včetně extrémních.

Při použití lanovky, tím, že vynecháte většinu vyčerpávajícího výstupu, ušetříte nejen bezmála sedm set výškových metrů ale také více času.

Z lanovky na Piz Boè

Z lanovky na Piz Boè přes chatu Rifugio Boè (2873 m)