VYSOKÉ TATRY 2022 - 1/2 TÉRYHO CHATA

První den našeho pobytu ve Velkých Tatrách jsme se vydali ze Starého Smokovce přes Zámeckého chatu, Obrovský vodopád a přes Velký Hang na Téryho chatu. Dál už se nám bohužel kvůli plotnám tajícího sněhu nepodařilo projít. Zpátky jsme ještě navštívili monumentální Velký vodopád.

VYSOKÉ TATRY 2022 🚶
1)  Starý Smokovec - Téryho chata - Velký vodopád - Starý Smokovec

1) ➥ STARÝ SMOKOVEC - TÉRYHO CHATA - VELKÝ VODOPÁD - STARÝ SMOKOVEC
Na návštěvu Vysokých Tater jsme s přáteli vyrazili do Nové Lesné, nedaleko Starého Smokovce, kde dojíždíme ve čtvrtek navečer. Po ubytování šlapeme na kopec do Koliba Tatry (info na Google mapy). Samozřejmě hned první den si dávám brynzové halušky. Nebyly špatné ale jedl jsem už lepší.
Večer se ještě domlouváme, že ráno vstaneme v pět hodin, aby jsme mohli v šest hodin vyrazit. Po probuzení, ale na naše okna klepe déšť a potvrzuje se jen nepříznivá předpověď počasí. Nakonec kolem sedmé hodiny déšť trochu ustává a my můžeme vyjet do Starého Smokovce, kde zaparkujeme. Rozcestník nám zde ukazuje, že by nám cesta na Téryho chatu měla trvat 3:45 hodin.
Po zelené turistické trase procházíme kolem lanové dráhy na Hrebienok (1285 m.), kde déšť už pomalu ustává. Hrebienok je oblíbený tím, že je dostupný z několika míst.
Z Hrebienku pokračujeme po červené turistické trase (Tatranská magistrále).
Podle cedulí by nám měla trasa trvat na Téryho chatu ještě 2:50 hodin.

Údolím Malé Studené doliny protéká Malý Studený potok a pro tuto oblast je zde typická alpinská vegetace.
Na chvíli se zastavujeme u Obrovského vodopádu (1355 m.), který se nachází v ústí Malé Studené doliny. Přibližně 15-20 metrů vysoký a 0,5 metrů široký vodopád vytváří právě Malý Studený potok. Patří mezi největší vodopády ve Vysokých Tatrách.
Od vodopádů je to již kousek k Zamkovského chatě (1475 m.), kde se ale nezdržujeme a stoupáme po zelené turistické trase dále údolím.
Délka doliny je cca 4 km, z východní strany je ohraničeno Lomnickým sedlem, ze západu Prostředním hřebenem. Údolím protéká Malý Studený potok.
V horní části doliny vyhlížíme už Téryho chatu, která se nám na chvíli ukáže.
Pod Jazernou stenou se objevuje pod našima nohami i sníh.
Díky tajícímu sněhu je zde vody více a tak překonání Malého Studeného potoka, který zde stéká z větší výšky, je trochu složitější.

Pod koncem Malé Studené doliny, přecházíme na druhou stranu údolí a serpentinami překonáváme strmé úbočí Velkého Hangu (svahu).
Pod Žltou stenou se postupně stáčíme doprava úbočím Malého Hangu, který není již tak prudký a který nás přivádí drobnými serpentinami až k Téryho chatě.
Pohled zpátky do údolí Malé Studené doliny, je famózní.
Z východní strany je údolí jak jsem už zmínil je ohraničeno Lomnickým sedlem a ze západu Prostredným hrotem (hřebenem), který ho odděluje od Velké Studené doliny.
Po necelých 2,5 hodinách jsme u zřejmě nejznámější tatranské chaty - Téryho chaty (2012 m.). Šlo by to rychleji, ale focení a převlíkání zabralo nějaký čas 😎.
Téryho chata (polsky Schronisko Téryego) je druhá nejvýše položená horská chata ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Chata se nachází na rozhraní Malé studené doliny a kotliny Pěti spišských ples v nadmořské výšce 2015 m. Téryho chata byla postavena roku 1899 z prostředků Uherského karpatského spolku na popud Edmunda Téryho. Tento lékař z Banské Štiavnice se zasloužil o rozvoj turistiky v Tatrách a chata nese od počátku jeho jméno.
360° Foto
Chvílemi je oblačno, chvílemi se nám zase mračna roztrhají.
Od chaty po chvíli ještě pokračujeme k blízkým pěti ledovcovým Spišským plesům, které mají různou velikost. Název těchto ples je odvozen od určení jejich polohy na území historické Spišské župy.
Za chatou procházíme ale jen kolem Malého a Prostredného jezera.
Od Téryho chaty by se dalo ještě pokračovat na Sedielko nebo Priečne sedlo, které patří mezi nejnáročnější výstupy ve Vysokých Tatrách.
V této době je ale průchod přes tyto sedla prakticky nemožný, kvůli měkkému sněhu, kterého je zde ještě hodně.
Cestopis z cesty přes Priečne sedlo, které jsem absolvoval na konci září 2011.

Po dvanácté hodině začínáme sestupovat zpátky.
Stejnou cestou, po zelené turistické trase, scházíme na Zámkovského chatu (1475 m.). Chata je otevřena celoročně a kromě občerstvení nabízí také nocleh. (Kolola 0,5 l zde stála 3,5 Euro)
Po občerstvení pokračujeme dále v naší cestě.
Přes Obrovský vodopád přicházíme k Rainerove chatě, nejstarší vysokohorské chatě ve Vysokých Tatrách.
V současnosti funguje jako turistické informační centrum a bufet, ubytování nenabízí.
Oproti cestě nahoru, pokračujeme stále po zelené turistické trase k mohutnému Velkému vodopádu, který patří k vodopádům Studeného potoka při vyústění Malé a Velké studené doliny (Malý, Skrytý, Velký a Dlhý vodopád).
Spodní části vodopádu prochází také modrá turistická trasa a proto toho využiji, a scházím k mostku, který vede ve spodní části vodopádu.
Vodopády Studeného potoka patří k nejnavštěvovanějším turistickým cílům ve Vysokých Tatrách, čemuž se ani nedivím, také mě nadchly a to díky i většímu průtoku, než když jsem tu byl naposledy.
Kolem Bilíkovy chaty scházíme na Hrebienok. Zde padá rozhodnutí, že zpátky do Starého Smokovce využijeme zubačku (8 Euro).
Jak nám ráno nepřálo počasí, tak se postupně obloha začala roztahovat. Cestou na večeři bylo už vidět, že další den nás čeká už lepší počasí.

SHRNUTÍ
Možnost občerstvení: Hrebienok, Zamkovského chata, Téryho chata
Náročnost: 7/10
Z Hrebienku na Téryho chatu:
Vzdálenost 6,5 km s 745 m. převýšením, průměrné stoupání 10,4%.

CESTA
Naše trasa vedla po zelené turistické trase, kromě úseku od Hrebienku, kdy jsme vynechali vodopády studeného potoka. Ty jsme pak navštívili cestou zpátky
Časy: Starý Smokovec 7:20 hod. / Hrebienok 8:05 hod. / Obrovský vodopád 8:40 hod. / Zámkovského chata 9:05 hod. / Přechod malého Studeného potoka 10 hod. / Téryho chata 10:45 hod. / Celkem 3:25 hod.
Z Téryho chaty jsme se vydali na cestu dolů v cca 12:10 hod., na Hrebienok jsme pak dorazili v 15:25 hod. / Celkem 3:10 hodin.