VYSOKÉ TATRY 2022 - 2/2 LOMNICKÝ ŠTÍT, VELKÁ SVIŠŤOVKA

Druhý a také poslední den prodlouženého víkendu ve Vysokých Tatrách jsme měli štěstí na lístek i počasí a mohli jsme tak vidět Tatry z Lomnického štítu. Při sestupu ze Skalnaté doliny jsme se zastavili na Velké Svišťovce a při Chatě pri Zelenom plese.

VYSOKÉ TATRY 2022 🚶
2)   Tatranská Lomnica - Lomnický štít - Velká Svišťovka - Chata při Zelenom plese - Tatranská Lomnice

2)  TATRANSKÁ LOMNICA - LOMNICKÝ ŠTÍT - SKALNATÁ DOLINA - VELKÁ SVIŠŤOVKA - CHATA PRI ZELENOM PLESE - TATRANSKÉ LOMNICE

V pátek večer se v nás zrodil nápad, že by jsme se mohli podívat na Lomnický štít. Cena lanovky je i oproti zahraničí velmi vysoká (ceník lanovky), ale i tak je o ní velký zájem a lístky se dají sehnat jen s předstihem.
K našemu překvapení ale vidíme, že lístky se dají na zítra ještě koupit.
Lístky zkoušíme rezervovat přes www.gopass.travel, ale ten způsob je komplikovaný a tak necháváme nákup lístků na ráno u pokladny (ty ale vyjdou dráže než přes gopass).

Ráno jsme před pokladnou druzí a daří se nám koupit lístek dokonce již na na desátou hodinu.

Protože tak máme čas, jdeme se ještě projít po Tatranské Lomnici (850 m.). U Hotelu Morava (dříve zotavovna) zavzpomínáme, že se tu kdysi točil film Anděl na horách (rok 1955). Po vzoru tehdejší rozcvičky zkusíme provést stejnou kreaci :). (Hotel je dnes již zarostlý, tak ho moc nejde vidět).
Po deváté hodině sedáme do moderní kabinkové lanovky, která s jedním přestupem jezdí prakticky permanentně.
Na Skalnatém plesu (1751 m.) máme ještě nějaký čas a kromě toulání po okolí pozorujeme, jak v různých intervalech Lomnický štít mizí v oblacích, aby se za chvíli opět z mraků vynořil. Doufáme, že budeme mít dnes štěstí.
Na druhý nejvyšší štít Vysokých Tater se necháváme vyvézt červenou visutou lanovkou. Doba jízdy je 8,5 minuty a 855 metrů výškový rozdíl překonává na 1868 metrech.

Na konečné stanici lanovky na Lomnickém štítu (2634 m.) se kromě televizního vysílače, nachází také nejvýše položená meteorologická observatoř SHMÚ a astrofyzikální pracoviště SAV.
Uvnitř najdete také kavárnu Dedo a můžete si zde objednat ubytování a vychutnat si tak západ a východ slunce.
Lomnický štít, nejfrektovanější vrchol Tater, je s nadmořskou výškou 2 634 metrů druhá nejvyšší hora Vysokých Tater za Gerlachovským štítem (2655 m).

Kromě lanovkou se zde můžete dostat s horským průvodcem, přičemž na vrchol vedou 2 osvědčené trasy, Jordánova cesta a přes Medené lávky.

Po výstupu z lanovky spěcháme na hřeben, protože za cca 50 minut bude reproduktor vyvolávat naše číslo jízdenky a budeme se muset vydat na cestu dolů.
Webkamera na Lomnickém štítě: www.vt.sk/...
Výhled z Lomnického štítu je prakticky do všech stran a poskytuje téměř vše, co je možné ve Vysokých Tatrách vidět. Nádherné jsou výhledy do Malej Studenej doliny, na Päť spišských plies, Ľadový štít, Gerlach, Vysokú, Rysy, Kriváň....
Podle Wikipedie je ze štítu nádherný výhled na okolní vrcholy i podhůří: Malá a Veľká Studená dolina, po Tatranskej magistrále směrem k Doline Zeleného plesa Veľká Svišťovka, Dolina Piatich Spišských plies, Veľká Zmrzlá dolina, Skalnatá dolina, Medená kotlinka, Skalnaté pleso, Jahňací štít, Kežmarský štít, Pyšný štít, Skalnatá chata, Téryho chata, Zamkovského chata.
Na horách se počasí mění rychle, naštěstí většinu našeho pobytu na štítě máme pěkné počasí, kromě snad jedné části, která je většinou schovaná za vrstvou mraků.
Zajímavostí Lomnického štítu je kromě krásných výhledů také rozmanitost flóry na samotném vrcholu, kde bylo dosud zaznamenáno více než 100 druhů lišejníků, 40 druhů mechů a 1 kapradina. Z kvetoucích rostlin obývá vrchol 34 druhů, tj. téměř všechny rostliny, které se vyskytují na deseti vrcholech a věžích Tater, které přesahují 2600 m n. m..

360°Foto
Z Lomnického štítu se vracíme na Skalnaté pleso (1751 m.), odkud pokračujeme po kolejnicích nahoru k observatoři, kde se nachází astronomického pracoviště Oddělení meziplanetární hmoty a Stelární oddělení a meteorologická stanice patřící Geofyzikálnímu ústavu SAV.
Těsně před observatoří odbočujeme doleva na červenou turistickou trasu a Tatranskou magistrálu, po které pokračujeme po
kamenité cestě prudce do kopce.
Tatranská magistrála (45,7 km) je vžité jméno nejdelšího souvislého turistického chodníku ve Vysokých a Západních Tatrách, který je označen červenou barvou.
Po vrstevnicové cestě pod Huncovským štítem začínáme opět stoupat po okraji Huncovské kotliny.
Po pár serpentinách jsme v Sedle pod Svišťovkou (2023 m.), odkud je to malinký kousek po kamenité cestě na Velkou Svišťovku.
Velká Svišťovka (2038 m.) je nejvýchodnější a díky lanovce na Skalnaté pleso asi i turisticky nejsnáze přístupný vrchol ve Vysokých Tatrách. Je to také nejmenší vrchol v širém okolí. Slovo vrchol může být možná zavádějící, protože jde spíše o kamenito-travnatý kopec.
Nabízí nádherný výhled na dolinu Zeleného plesa lemovanou tatranskými dvoutisícovými velikány, např. Kežmarský štít, Čierny štít, Jastrabia veža, Jahňací štít a na protější Belianské Tatry.
Ze Sedla pod Svišťovkou sestupujeme do Doliny Zeleného plesa. Nejdříve scházíme prudkými serpentinami.
Na konci serpentin nás čeká nejobtížnější část naší trasy. Procházíme hlubokým žlebem, který je ale jištěný řetězy.
Za žlebem se u Čierneho plesa Kežmarského dostáváme do pásma kosodřevin, které nás budou provázet dále na naší cestě.
Po pár krocích se před námi vynoří Chata pri Zelenom plese.
Protože Zelených ples je v Tatrách více, občas se používá přívlastek Kežmarské Zelené pleso (1551 m.).
Zelené pleso je pleso v dolině Zeleného plesa. Nazývá se podle zelených skvrn, které způsobuje vývěr pramenů na jeho dně. Pověst říká, že tyto skvrny způsobuje oslnivý zelený drahokam, který do plesa spadl z přilehlého štítu Jestřábí věž.
Zelené pleso patří k morénovým, tedy poměrně plytkým plesům, jeho maximální hloubka dosahuje 4,5 m.
Nad plesem se tyčí např. Beranie rohy, Čierny štit, Kolový štít, Pyšný štít, Jastrabia veža.
Na břehu jezera se nachází populární Chata pri Zelenom plese (v minulosti Brnčalova chata), hlavně díky nenáročnému přístupu a dobrému servisu. Chata je otevřena celoročně a má ústřední topení i elektrické osvětlení, restauraci s bohatou nabídkou jídel, k dispozici je i sprcha a společenská místnost.
Po chvíli odpočinku se vydáváme na poslední část dnešní trasy. U chaty si ještě všimneme lišku, kvůli své plachosti, ale bohužel asi se vzteklinou.
Od chaty sestupujeme po žluté turistické trase, Dolinou Zeleného plesa. Trasa je vedena také jako cyklotrasa, ale díky provozu a občas i terénu bych ji moc během největšího provozu nedoporučoval.
Cesta dále vede většinou lesem, podél Zeleného potoku, vytékající ze Zeleného plesa, který později tvoří Kežmarskou bílou vodu, která nás doprovází na další cestě. Procházíme Dolinou Kežmarskej Bielej vody, která je nejvýchodnější dolinou jižní strany Vysokých Tater a odděluje Vysoké Tatry od sousedních Belianských Tater.
Nakonec naší trasy se stáčíme do Tatranské Lomnice, kde naše trasa po 17 kilometrech končí.
SHRNUTÍ
Skalnaté pleso - Tatranská Lomnice
Vzdálenost: 17 Km
Nastoupáno/Sestoupáno: 364 / 1225 metrů
Čas pohybu: 3:34 hodin
Celkový čas: 5:19 hodin
Průměrné tempo pohybu: 12:36 /Km
Průměrné tempo: 18:45 /Km
Možnost občerstvení: Skalnaté pleso, Lomnické pleso, Chata pri Zelenom plese.
Náročnost: 4/10

CESTA
Skalnaté pleso 11:40 hod. / Velká Svišťovka 12:45 - 13:00 hod. / úsek s lany 13:40 hod. / Chata pri Zelenom plese 14:15 hod. / Tatranská Lomnice 16:50 hod.