DALIMILOVA ROZHLEDNA

Dalimilovu rozhlednu jsme měli v plánu již delší dobu, ale přeci je to z našeho koutu daleko, nebo spíše časově daleko na jednodenní výlet.

První nápad byl vystoupit z vlaku v Ramzové a přes rozhlednu dojít do Branné. My jsme ale chtěli spíše nastoupat výškové metry než sestoupat a tak jsme zvolili opačnou trasu.

Dalimilovu rozhlednu jsme měli s Yvett v plánu delší dobu. Protože je od nás ale poměrně daleko (hlavně časově za jeden den), přišla na ní řada až nyní (o cestě jsem napsal pár slov dole pod článkem).

Z nádraží v obci Branná, dříve také Kolštejn, ještě dříve Goldenstein (Zlatý Kámen), vyrážíme po žluté turistické trase. Nejdříve procházíme v Branné kolem Mariánského pramene. Dále stoupáme, již lesní cestou, kaňonem Medvědí rokle, kde se v okolí nachází několik bunkrů pohraničního opevnění z roku 1938.

Na rozcestí Koutní vrch - sedlo (764 m.) se cesta láme a my scházíme nejdříve po hliněné, posléze prudší kamenité cestě. Na konci sestupu procházíme kolem božích muk a zbytku stavení do Malého Vrbna, dnes již rekreační oblastí, které je východiskem na pohraniční hřeben Travné hory (1120 m) a Smrku (1125 m) a která leží cca 5 km od obce Staré Město.

Z Malého Vrbna začíná převážně asfaltový povrch, který nás provází v lepším, ale většinou horším stavu až pod rozhlednu.
Naše cesta vede ještě kousek po silnici, mezi Starým Městem a Velkým Vrbnem, po modré tur. trase, kterou ale brzy opouštíme a po neznačené trase začínáme stoupat krásnou přírodou kolem bývalého statku.

To už se nám otevírají první výhledy, nejdříve na masiv Králického Sněžníku se stejnojmenným vrcholem.
Po napojení na modrou turistickou trasu, již vidíme také masiv Hrubého Jeseníku s vrcholy Šerák, Keprník, Vozka,...

Cesta je stále zpevněná, v jeden okamžik uvažujeme, že by jsme to vzali na hřeben zkratkou. Díky polím, obehnaným drátem, si ale nejsme jisti, jestli by jsme touto zkratkou prošli a tak pokračujeme raději dále po modré turistické trase.

Po devíti kilometrech jsme ve dvanáct hodin na hřebení.
Cesta nám k rozhledně trvala 2:30 hodin, přičemž čistý čas byl 1:45 hodin a nestoupali jsme 500 metrů.

S focením, nám to ale ještě trvá k rozhledně asi patnáct minut.

Oficiální web www.dalimilovarozhledna.cz o ní píše: Výjimečná kamenná rozhledna na vrcholu Větrov, odkaz a věrná replika historické rozhledny ze Sněžníku, postavená v historizujícím stylu s malou a velkou věží, se vstupním sálem s lomenou klenbou, s točitým žulovým schodištěm, s krakorci a s vyhlídkami s cimbuřím.

Po vnější obhlídce vcházíme dovnitř. Vstupenka se kupuje v automatu a cena je trochu vyšší - 120 Kč.

Jako první vcházíme na menší věž, ale na focení si necháváme čas na druhou, větší věž. Jednu fotku si přece udělám a to na nedalekou turistickou chatu Paprsek, známé hlavně jako zimní středisko, kde se kromě sjezdovky nachází v blízkosti také několik běžkařských tras.

Tato nádherná rozhledna, která se nachází v Rychlebských horách, měří čtyřiatřicet metrů a stojí na rozmezí mezi masivy Hrubého Jeseníku (druhé nejvyšší pohoří s vrcholem Praděd) a Králického Sněžníku (třetí nejvyšší pohoří s vrcholem Králický Sněžník).

Je ozdobou nejen vrchu Větrov (918 m.), ale také celého okolí. Vidět z ní jde do všech stran:

- Na sever, jak jsem se již zmínil, na středisko Paprsek.

- Na východ na hřeben Hrubého Jeseníku, např. Obří skály (1084 m.), Šerák (1351 m.), Keprník (1377 m.), Vozka. V dáli byl pak vidět i Praděd (1491 m.) a část Dlouhých strání (1354 m.). Směrem na jih pak dále Černá stráň (1237 m.), Ucháč (1009 m.), Červený vrch (753 m.),...

- Na jihu na Hanušovickou vrchovinu.

- Na západ na masiv Králického Sněžníku, táhnoucí se v délce asi 16 km od města Králíky po Kladské sedlo na rozhraní Čech, Moravy a Kladska.
Vidět je zde vrcholy Souš (1224 m.), Podbělka (1308 m.), Černá kupa (1295 m.), Stříbrnická (1225 m.), Králický Sněžník (1423 m.). Úplně vpravo jde z jednoho místa vidět i vrchol Czarna Góra (1205 m.), která se nachází v polské části pohoří Králický Sněžník, asi 6 km od vrcholu Králického Sněžníku.

Z rozhledny scházíme nejdříve dolů po krásných schodech.

Najíst se máme v plánu na Paprsku, ale jak se dozvídáme, je zde uzavřená společnost. Na rozhledně bohužel nevaří, tak si aspoň dáváme něco na žízeň.

Kromě vnitřního posezení, se lze občerstvit také u stánku před rozhlednou. K dispozici je zde řada stolků s lavicemi.

Stavbu nechal postavit pan Dalimil Mika, po němž se také rozhledna jmenuje. Díky fotografiím a vyprávění rodičů si pan Dalimil tuto rozhlednu velmi oblíbil. Proto se rozhodl, že postaví repliku této rozhledny, která stála dříve na polské straně Králického Sněžníku a byla tak v dobách studené války nepřístupná. Stavbu navrhnul Ateliér A Jiřího Tomečka.

V 13:00 hodin začínáme sestupovat k rozcestí Pod Dalimilovou rozhlednou (855 m.), odkud začínáme opět nabírat výšku k turistické chatě na Paprsku, kde se dostáváme do výšky nad 1000 m. a od které povedou naše kroky dále po červené turistické trase až do našeho cíle, nádraží v Ramzové.

Za chatou ještě cesta necelý kilometr pozvolna stoupá k rozcestí Trkač (1046 m.). Po hřebenové cestě docházíme k přístřešku na rozcestí Císařská lovecká bouda (1013 m.).

U přístřešku nám ukazuje ukazatel, že máme zabočit vpravo, už si ale nevšimneme, že o pár metrů dále musíme zabočit hned doleva. Naštěstí si naši chybu uvědomíme brzo. Od odbočky začínáme sestupovat až na kraj obce Petříkov.

Jak jsme od rozhledny zrychlili naše kroky, aby jsme stihli vlak zpátky, tak na začátku obce Petříkov jsme s předstihem už v 15:00 hodin (od rozhledny 7,5 km za 1:45 hodin) a vlak nám jede až v 16:36 hodin.
Na občerstvení zastavujeme hned na začátku Petříkova v Penzionu a restauraci H + P.

Dávám si zde domácí borůvkové knedlíky, které zde mají opravdu vynikající 👌.
Na nádraží v Ramzové, kde to je již jen 2,5 km, jsme za chvíli. Do Krnova pak přijíždíme vlakem v sedm hodin.

► SHRNUTÍ
Vzdálenost: 20 Km
Nastoupáno/Sestoupáno: 747/576 metrů
Čas pohybu: 3:42 hodin
Celkový čas: 6:44 hodin
Průměrné tempo pohybu: 11:05 /Km
Průměrné tempo: 20 /Km
Cesta: Nahoru většinou asfalt, v lepším, ale většinou horším stavu. Dolů zpevněné, kamenité, lesní cesty.
Možnost občerstvení: Dalimilova rozhledna, chata Šerák, obec Petříkov
Možnost ubytování: Chata Paprsek, obec Petříkov

► DOPRAVA
Z Krnova jsme vyjeli vlakem v 7:05 hodin a s jedním přestupem v Jeseníku (bohužel čekání na další vlak je 25 minut) jsme přijeli do Branné v 9:40 hodin .
Na trase dlouhé 83 km jsme strávili cca 2:30 hodin. Bohužel cestování vlakem je oproti jízdě v autě stále dost nevýhodné.
Zpáteční spoj nám jel z Ramzové v 16:35 hodin, takže jsme měli na dnešní 20 km výlet bohužel jen 7 hodin