MODRÉ HORY A OKOLÍ S CYKLOBANDOU

Druhý den našeho pobytu v Modrých Horách a okolí jsme již strávili s našimi přáteli z Cyklobandy.

Naše společná cesta vedla z Němčiček přes okraj v.n. Nové Mlýny, obce Zaječí, Rakvice, okraje Velkých Bílovic k vrcholu Zimarky s Hradišsko. Ve Vrbicích jsme se zdrželi ve sklípku u sklenky vína a burčák jsme pak okoštovali v Bořeticích.

► ITINERÁŘ
1. Den: Z Hodonína do Modrých Hor mezi vinohrady za burčákem.
2. Den: Modré Hory a okolí s Cyklobandou.

2. DEN: MODRÉ HORY A OKOLÍ S CYKLOBANDOU

Po pátečním přivítání s přáteli z Cyklobandy, se v sobotu ráno z Němčiček, vydáváme společně nejdříve podél hranic mikroregionu Modrých Hor.

Svazek obcí Modré Hory se skládá z obcí Němčičky, Kobylí, Vrbice a města Velké Pavlovice. Na hranicích Modrých Hor pak návštěvníci najdou vítací tabule, vyjímkou je obec Bořetice, která je v samém středu tohoto turistického mikroregionu.

Při cestě mezi vinohrady přijíždíme k nové osmimetrové rozhledně U Obrázku, která zde stojí teprve od roku 2020 a nahradila starší, jednodušší rozhlednu.

Od rozhledny pak míříme přes nedalekou obci Starovičky....

...do obce Šakvice, která se nachází na okraji v.n. Nové Mlýny - dolní. Za vodní nádrží se nám naskýtá pěkný výhled na Pavlov a Pavlovské vrchy s nejvyšším vrcholem Děvín.

V obci Zaječí se na chvíli nejdříve zastavujeme u kaple sv.Floriána, odkud je také výhled na okolí vodní nádrže (Pavlov, Děvín, Šakvice).

Na konci obce máme další, tentokrát neplánovanou přestávku u kostela sv. Jana Křtitele.

U kostela nám nabízejí burčák, tak proč by jsme ho neochutnali,....

Za obci Zaječí, po delší době zase mezi vinohrady, stoupáme na Přítluckou horu (293 m.), kde se nachází rozhledna Maják.

Dřevěná rozhledna s ocelovou konstrukcí byla postavena v roce 2012 a je vysoká 26,5 m. Po 108 schodech se pak dostanete na vyhlídkovou pěšinu, která je ve výšce 21 metrů.

Z rozhledny jsou krásné výhledy na svahy osázené úrodnými vinicemi, Bílé Karpaty, vodní nádrže Nové Mlýny. Pěkně je vidět Pálava a pálavské vrchy s nejvyšším vrcholem Děvin. Vidět bývá i Lednicko-valtický areál a rakouské Alpy.

V obci Rakvice máme zastávku na oběd v restauraci Réva Rakvice (info na Google mapách) . I když zvenku vypadá dost nenápadně, jídlo tu mají opravdu výborné a za dobrou cenu.

Jen co mineme Velké Bílovicenejvětší vinařskou obci v České republice, jsme opět v oblasti vinohradů.

Mezi vinohrady se na vyvýšenině před námi objevuje kaplička ve tvaru románské rotundy na Hradišťku, která tvoří dominantu zdejších vinic. Ta se proslavila hlavně díky filmu Bobule, kde se objevila v několika romantických záběrech.

Kamarád z Cyklobandy Pepa, který i když nedávno oslavil 75 narozeniny, po chvíli pozorování okolí kapličky se vydává přímo k ní vzhůru (na elektrokole). Co myslíte dá to ?

My ostatní z Cyklobandy, ale raději přijíždíme ke kapličce odzadu.

Stavba kaple na Hradišťku probíhala až od léta 2001 do jara 2002. Svěcení kaple proběhlo 19. května 2002. Kaple byla v tento den zasvěcena sv. Cyrilovi, sv. Metodějovi, sv. Václavovi a sv. Urbanovi. Kapličku zdobí řezby od Jana Chovana ze Slovenska a malby na stropě představující čtyři roční období v práci vinaře, jsou dílem Bohumila Bortlíka ze Starého Podvorova.

Od kapličky jsou nádherné výhledy na okolní vinice a pálavské kopce.

A jak to dopadlo s Pepou ? Podle jeho slov se nechal vyprovokovat dvojicí cyklistů, kteří tam jeli po asfaltu a při zapnuti max. výkonu již kousek od kapličky hodil boko-záda a těch pár metrů potupně vytlačil. No my mladší by jsme se k tomu určitě neodhodlali 😉.

Od kapličky nás ještě čeká stoupání do obce Vrbice, která patřila odedávna mezi přední vinařské obce na jižní Moravě. Přírodní podmínky pro pěstování vinné révy jsou zde ideální.

Vinné sklepy na Vrbici jsou typické svými kamennými průčelími s pseudogotickými oblouky nade dveřmi. Jsou kopané v pískovcové hornině, která tvoří kopec Stráž, a to dokonce v sedmi výškových úrovních. Jednotný architektonický styl, který se zde daří udržovat, v kombinaci s nenucenou přirozeností místních vinařů dává místu neopakovatelný genius loci. (Více: www.vinarivrbice.cz)

K jednomu sklípku nás pozívá, stále velmi vitální, Pepa k oslavě jeho 75 narozenin.

Po vínku, v další vinařské obci Bořetice, zastavujeme pro změnu okoštovat burčák.

Dvě vinařské zastávky, nás sice trochu zdrží, ale k místu našeho ubytování, obci Němčiček, jsme ale už blízko a tak příjezd stíháme ještě před západem slunce.

Poslední večer se opět slaví,...jo Pepa je přírodní úkaz :)

Nedělní ráno se loučíme s našimi přáteli z Cyklobandy a těšíme se na další setkání.
Spolu s Yvett máme společnou cestu se Zdeňkem a Milanem na brněnské vlakové nádraží a také část cesty vlakem.

V Židlochovicích máme krátkou zastávku na občerstvení, potkáváme zde také místní v krojích, tak proč si neudělat jednu fotku :)

► SOUHRN 2. DNE
Vzdálenost: 48 Km
Nastoupané metry: 640 m.
Sestoupané metry: 640 m.
Celkový čas: 10:16 hodin
Čistý čas: 3:34 hodin

- Fotky Google (moje)
- Fotky Google (od Milana)