Z PRAHY DO KRNOVA: 3/4 VYSOKÉ MÝTO - LITOMYŠL - ÚSOV

Poté co jsme v druhé etapě spatřili chrám sv.Barbory v Kutné Hoře, hřebčín starokladrubských koní v Kladrubech, zámek a Perštýnské náměstí v Pardubicích a Vysoké Mýto s jejíma věžemi, přišla třetí den na řadu opět zajímavá etapa. Nádherná Smetanova Litomyšl, rozhledna na Kozlovském kopci, cyklostezka po trati bývalé železnice, ...
ITINERÁŘ
1. den: Praha - Kutná Hora
2. den: Kutná hora - Vysoké Mýto
3. DEN: VYSOKÉ MÝTO - LITOMYŠL - ÚSOV ⤵
4. den: Úsov - Krnov

3. DEN: VYSOKÉ MÝTO - LITOMYŠL - ÚSOV
Z Vysokého Mýta vyrážíme s mými spolucestujícími Petrem Mazúrem a Vladimírem Kněžíkem z penzionu Jangelec již o půl osmé.
Projíždíme po cyklotrase č. 4231 nejdříve kolem rybníku Chobot a o něco dále nás cyklotrasa svádí na horší cestu v blízkosti Heřmanických rybníků.
Z Českých Heřmanic pak již po vedlejších asfaltových cestách pokračujeme přes Bohuňovice, Sedliště až do Litomyšle.
Do Litomyšle přijíždíme nejdříve na Komenského náměstí, kde fotíme Smetanův dům, pěknou budovu pedagogické školy a památník Jana Ámose Komenského.
Dále míříme již na Smetanovo náměstí. Na začátku projíždíme kolem sochy zdejšího rodáka Bedřicha Smetany a poté pokračujeme k radniční věži. Ještě předtím, si odskočíme do uličky kde se nachází na zdi Krvavý román od Josefa Vachala v kresbách na omítce
Na radniční věži fotím tabulku s vyznačenou míru tzv. litomyšlského lokte a secesní orloj z roku 1907. Hodiny ukazují čas, fáze Měsíce a postavení Slunce ve znameních zvěrokruhu.
Na konci náměstí ještě fotíme Mariánský sloup.
Zpátky se vracíme bočními ulicemi kolem kostelů Povýšení sv. Kříže, Nalezení sv. Kříže až k prameni na ul. Na Máchadle, kde nachází také památník Aloise Jiráska.
Po Jiráskové ulici pak stoupáme kolem regionálního muzea a piaristického chrámu Nalezení sv. Kříže, piaristické koleje až k rodnému domu Bedřicha Smetany a zámku.

Zámek v Litomyšli je jeden z největších renesančních zámků v Česku
První zmínka o hradním sídle (tehdy dřevěném) na místě dnešního zámku je z roku 981 a je zapsána v Kosmově kronice. V té době ležela Litomyšl na historické obchodní Trstenické stezce, kterou hrad střežil. Poslední podobu nabyl zámek v průběhu 2. poloviny 16. století. a od roku 1999 je zapsán na seznamu Světového kulturního dědictví UNESCO. Více: www.zamek-litomysl.cz
Od zámku je to kousek do klášterní zahrady, která byla obnovena v roce 2000.
Na severu zahrady se nachází Piaristický chrám Nalezení sv. Kříže, v jižní, dolní části Kostel Povýšení sv. Kříže. Zahrada je uzavřená opukovými zdmi a upoutá vás unikátní atmosférou, nachází se zde květinové záhony, bazén s mlhovištěm a sousoší od Olbrama Zoubka.
Z Litomyšle začínáme stoupat na Kozlovský kopec. Na kopci projíždíme kolem chaty Maxe Švabinského, za kterou se nachází rozhledna.
Rozhlednu tvoří ocelová věž vysoká 55 metrů. Vyhlídkový ochoz je ve výšce 33 m. ze kterého lze vidět Krkonoše, Orlické hory, Jeseníky i Kralický Sněžník.
Od rozhledny sjíždíme do České Třebové, kterou ale jenom mineme spodní částí v blízkostí železničního překladiště a přes Semanín pokračujeme podél rybníku Hvězda, před Damníkov do Luková.
Za obcí Tatenice se dostáváme k železniční trati mezi Olomoucí a Prahou a řekou Moravská Sázava. Před obcí Hoštejn pak opouštíme Čechy a vjíždíme na Moravu.
U Hněvkova využíváme cyklostezku po trase bývalé dráhy, která vede do obce Lupěné, kde se nachází také železniční skanzen.
V Zábřehu toho moc na shlédnutí není a tak aspoň zastavujeme na oběd ve Staré Sladovně.
Další naše cesta vede po méně frekventovaných cestách podél vápencového lomu u Leštiny, obec Dubicko s kostelem Povýšení sv. Kříže na Úsov.
Za Dubickem už nás čeká jen menší stoupání a poté v dáli již vidíme zámek v Úsově, cíli dnešní etapy. V Úsově projíždíme menším náměstíčkem s kostelem sv.Jiljí. za kterým v kopci už jsme u zámku
Kousek za zámkem se ubytováváme v "Zámecká restaurace a penzion"
INFO:
Vzdálenost: 93,8 km
Nastoupané metry: 1005 m.