SRAZ CYKLOBANDY V NÁMĚŠTI NA HANÉ

Sraz Cyklobandy byl naplánován na 28.-30.4.2017, ale počasí těsně přes srazem nám udělalo pár vrásek, naštěstí se ale všechno v dobré obrátilo.

Původně jsem měl se vydat na sraz kolmo se Zdeňkem a Milanem, ale počasí mi udělalo škrty v plánu a stejně jsem měl v práci honičku a tak mi to přišlo i vhod.
Ještě k tomu počasí..., když jsem se ve čtvrtek probudil a viděl bílou pokrývku, říkal jsem si, že to za chvíli roztaje, ale když páteční ráno bylo ještě daleko horší a to se ještě situace zhoršovala, už jsem se trochu bál. Páteční kalamita na Krnovsku, Bruntálsku, způsobila,že několik cest bylo uzavřených. Naštěstí odpoledne už cesty byli celkem sjízdné a sníh zůstal mimo cesty.

Páteční odpoledne sedám na vlak a vyrážím přes Bruntál, který je ještě pod sněhovou pokrývkou, ale později už sníh mizí a v Olomouci po něm není už ani stopa. Navečer pak přijíždím do Náměště n.H., kde už spolu se všemi účastníky srazu si jdeme sednout do pivovaru Jadrníček (Facebook), který nabízí nepasterizovaná a nefiltrovaná piva.
Sobotní den patří společné vyjížďce po okolí, na kterou se vydáváme o půl deváté. Nejdříve pomalu stoupáme po cyklotrase č.6025 kolem vysílače Skalka (356  m.). Za obcí Loučka opouštíme cyklotrasu a lesní cestou projíždíme kolem svaté vody u Choliny a později u sochy Panny Marie Lurdské. Na kraji obce Cholina fotíme pěkný kostel Nanebevzetí Panny Marie z počátku 14. století.
Na konci obce Haňovice se zastavujeme u nových obřích skleníků, kde se pěstují cherry rajčata moderní metodou, tzv. hydroponie, což je pěstování plodin bez půdy, při kterém získávají pěstované plodiny pro svůj vývoj potřebné látky z živných roztoků (článek, web družstva)
V Chudobíně projíždíme kolem pravoslavného kostela sv. Cyrila a Metoděje, v Sobáčově kolem dřevěné zvonice a za Mladečským mlýnem pokračujeme přes dálnici do Litovelského Pomoraví.
Na další části naší cesty nás pak čeká průjezd kolem zámku v Nových Zámkách (soc. služby), pohled na Obelisk za řekou, chrám přátelství - Templ a cesta zpátky na Litovel.
Ještě před Litovlí zajíždíme na kraví farmu do Doubravského Dvora (Facebook) který nabízí nejen vynikající zmrzlinu z kravína, ale i další výborné mléčné výrobky.
V Litovli prohlédneme náměstí a zastavíme na oběd v restauraci u Marka, kde si dáváme nejvíce vepřové či kuřecí v bramboráku a porce jsou tu opravdu velké.
Z Litovle pokračujeme Litovelským Pomoravím po cyklotrase č.51 lesem či po hrázi, v Hynkově kolem starého mlýna a zvonice a poté po blátivější cestě na Horku nad Moravou.
Před Horkou nad Moravou zajíždíme do ekocentra Sluňákov kde se nachází nízkoenergetický dům přírody, rajská zahrada (tzv. archa), lesní chrám, sluneční hora,...(více...)
V Horce se ještě zajíždíme občerstvit do Pivovárku Melichárek (Facebook), kde si můžete dát i něco malého ke snědku.
Další naše cesta vede k pevnosti Fort XVII - Křelov který je jednou z nejzachovalejších součástí císařského systému opevnění města Olomouce, vystavěný mezi lety 1850 a 1854.

Ve Slatinicích načerpáme vodu u pramene sv.Václava a pokračujeme na Velký Kosíř
Lesní asfaltová cesta na Velký Kosíř (442 m.) dá zabrat, ale nakonec jsme nahoře. Této hoře se také říká "Hanácký Mont Blanc" a jako jedna z mála vystupuje z hanáckých nížin. Z vrcholu 25 m. vysoké rozhledny je skoro celá Morava jako na dlani.  Bohužel kvůli závadám a probíhající reklamaci je rozhledna do odvolání uzavřená :( a proto pokračujeme dál na druhou stranu do Lhoty pod Kosířem.

Na hodinkách mám už po šesté hodině a proto už spěcháme domů.

V Drahanovicích ještě fotíme Černou věž, která je pozůstatkem gotické tvrze ze 13. až 14. století a je ojedinělou památkou stavební činnosti nižší šlechty na střední Moravě.

Navečer chceme ještě zajít do pivovaru, ale je plno (samí mladí lidé) a tak tento úspěšný sraz ukončujeme na ubytovně. Pořadatelé odvedli skvělou práci, viděli jsme hodně nových věcích...