HOSTÝNSKÉ VRCHY PĚŠKY

Oproti roce 2014, kdy jsem na Hostýnské vrchy zavítal na kole, jsme s mým dnešním průvodcem Lenkou Eliášovou zde zavítali na pěší výšlap.

Den začal brzkým odjezdem z Krnova, kdy už jsem začínal tušit, že den bude opravdu vydařený a počasí nám bude už konečně přát.
Jako výchozí místo jsme zvolili Chvalčov nedaleko Bystřice pod Hostýnem. Naše trasa po žluté turistické trase patří kvůli jejímu převýšení mezi ty náročnější. Na začátku stoupáme kolem lomu, napravo se nám ukazuje vrchol Hostýn s rozhlednou a o něco dál v průseku mezi stromy v údolí Bystřice pod Hostýnem.
Za vrchem Javorník (799 m.) už máme cestu lehce pod popraškem sněhu...

...a po 4,5 km jsme na rozcestí Jehelník s památníkem Ladislava Jaroše a hraničním kamenem.

Od památníku si odskakujeme po zelené tur. trase kolem pískovcových skalních útvarů k cca 700 m. vzdálené rozhledně.

Rozhledna na Kelčském Javorníku (862,6 m.) byla postavena v roce 2015 na nejvyšší hoře Hostýnských vrchů a má tvar válcové věže s dvanácti obloukovitě prohnutými modřínovými lamelami které jsou uspořádané do kruhu kolem ocelového sloupu s vřetenovitým schodištěm s 156 schody. Celková výška stavby je 35 metrů, přičemž výška horní vyhlídkové plošiny je 30 metrů nad povrchem v nadmořské výšce 892,61 m. Maximální kapacita je 10 osob ale díky oblíbenosti tu bývá často plno.

Vyhlídková plošina nabízí kruhový výhled do všech světových stran a to díky nejen výšce rozhledny, ale také 500 metrovým převýšením hory od severního úpatí.
Na tabulkách po obvodu je pak vidět co je kde k vidění. My jsme měli štěstí na počasí a tak jsme mohli vidět od Hostýna přes zasněžené Jeseníky, moravské vrchoviny a nížiny, Beskydy s Lysou horou až po pásmo Slovenských hor se zasněženou Malou Fatrou

Z rozhledny se vracíme kousek zpátky na Jehelník a po místy lehce zledovatělé žluté turistické trase scházíme lesem na sedlo Humenec, ...

...aby jsme po chvíli opět stoupali na sedlo Čerňava. Cestou procházíme kolem hraničních kamenů, ty po pravé straně mají nápis HB (Herrschaft Bystritz) a rok 1827 a ty po levé straně jsou označeny písmeny PK (Panství Kelčské).
Po 140 m. převýšení pas scházíme na sedlo Tesák (690 m).

Z Tesáku pokračujeme k rozcestí "U Tří kamenů" (730 m.), kde se nachází tři hraniční kameny oddělující území bývalých panství bystřického, kelčského a lukovského. U kamenů je také pomníček studentky, která nedaleko odtud umrzla.

Dnes je toto místo známou turistickou křižovatkou, odkud je možnost se vydat na Tesák, Troják, nebo Hostýn. V blízkém okolí jsou také prameny Bystřičky, Rusavy a Juhyně.

Další naše kroky vedou mírně vlnitým terénem po Hostýnské běžecké magistrále (zelená tur. trasa) k soše Valašského portáše, který dříve strážil místní hranice (více zde...).

Socha stojí na kraji horské louky "Klapinov", která nabízí výhledy do okolí a na okolní vrchy.

Po chvíli se opět ponoříme do lesa a po lehce posněžené cestě pokračujeme...

...k rozcestí "Skalný" (683 m)...,kde se nachází skupina slepencových skal s výškou až 15 metrů.

Svatý Hostýn už máme na dohled, ale ještě nás čeká zledovatělý úsek za rozcestím "Bukovina (613 m)
Po chvíli jsme na Svatém Hostýně (718  m), což je jednak významné, nejvýše položené mariánské poutní místo a také nejnavštěvovanější poutní místo na Moravě a po Velehradě také nejpamátnějším.
Dominantním objektem je zde bazilika Nanebevzetí Panny Marie...

...dále pak křížová cesta Dušana Jurkoviče, větrná elektrárna a 35 m. vysoká rozhledna s výhledy do všech světových stran.

Tato významná pravěká lokalita v prostoru Moravské brány díky své poloze hrála rozhodující roli na severojižní spojnici mezi Moravou a Slezskem v širším měřítku mezi Baltem a Adrií, tedy na trase označované jako Jantarová stezka (více...)

Slunce už pomalu zapadá, bohužel na rozhledně je zavřeno a tak dělám aspoň pár fotek aspoň před rozhlednou.

Z Hostýna pak už po červené tur. trase scházíme lesem zpátky do Chvalčova. Jak je teď v zimě zvykem, návrat opět nestíháme za světla a tak poslední metry jdeme opět s čelovkami ve tmě.

Cesta domů je dlouhá a jak jsem za tmy vyjížděl, tak se i za tmy vracím. Hvězdy mi svítí na cestu a já spokojený přicházím domů.

INFO:
Vzdálenost: 23,9 km
Nastoupané metry: 1140 m.