MORAVSKÁ STEZKA

1.-3. Května v prodlouženém víkendu vyrážím s P.Mazúrem na plánovanou cestu po Moravské stezce, která vede z Jeseníku přes Hanušovice, Litovelské Pomoraví, Olomouc, Kroměříž, podél řeky Moravy a Baťového kanálu, Uherské Hradiště, Lanžhot do Břeclavi.
PRVNÍ DEN ráno sedáme do vlaku na Jeseník, odkud vyrážíme po cyklotrase č.53. Nejdříve stoupáme mimo hlavní silnici za obec Lipová-lázně, a pak již po nefrekventované silnici na sedlo Ramzová (752 m.). Mimo jiné také lyžařského areálu. Kdo by chtěl vynechat stoupání z Jeseníku, může si zajet vlakem až zde do Ramzové, nejvýše položené rychlíkové stanice v ČR.

Z Ramzové jdou v dáli již vidět větrné elektrárny za Ostružnou, kam začínáme klesat, a odkud pokračujeme krásným údolím do Branné (foto), kde nás čeká krátký, ale prudší výjezd do centra obce s pěkným zámkem, hradem Kolštejn, kostelem a radnicí. Po prázdné silnici III. třídy vede cesta ještě kousek z kopce v obklopení Jesenických kopců a o chvíli již klesáme do Hanušovic, města piva Holba. (Do Hanušovic jsme museli kvůli uzavírce silnice přijet po jiné cestě) .

Již po cyklotrase č.51 pokračujeme z Hanušovic mírně z kopce kolem pěkného kostela v Bohdíkově, v blízkostí kolejí pod Burdovým vrchem do Bohutína, podél zámku v Bludově, vápencového lomu u Loštiny až do oblasti CHKO Litovelského Pomoraví. Po obhlídce pěkného náměstí v Litovli se po 102 km ubíráme k prvnímu noclehu.
Vzdálenost: 102,41 km
TRASA:
- www.strava.com/activities/297373009
Plánovaná trasa: http://www.cykloserver.cz/tipy-na-vylety/...

- Google foto
- Zonerama

DRUHÝ DEN se k nám ještě přidávají kamarádi od Brna Martin a Zdeněk. Hned na začátku špatně odbočíme a ztratíme přes 4 km. Po znovu nalezení trasy již pokračujme místy po asfaltu, místy v terénu pěknou zalesněnou oblastí CHKO Litovelského Pomoraví. Do Olomouce přijíždíme po cyklostezce, po které prakticky projedeme celé město, včetně pěkné části Čechových a Smetanových sadů.
Samotná Olomouc nabízí nespočet zajímavostí s barokním sloupem Nejsvětější Trojice, zapsaný na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.
Ze Smetanových sadů cyklotrasu č. 51 střídá cyklotrasa č. 47, která vede nejdříve po klidných silnicích do Dubu nad Moravou s pěkným poutním kostelem. Různorodá a zajímavá cesta vede dále středem Hradeckého rybníka...
...,odkud lze již spatřit věž zámku v Tovačově a lužním lesem NPR Zástudánčí k fotogenickému zámku v Chropyni. Zde na nás čeká další člen naší výpravy Oldřich, který bude část dne naším doprovodem.
Podél řeky Moravy projíždíme Kroměříž, která může návštěvníkům nabídnout pěkné centrum a také Arcibiskupský zámek, Podzámeckou a Květnou zahradu, které jsou také zapsány na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
V Kroměříži se ale nezdržujeme a pokračujeme po nekonečných asfaltových cyklostezkách podél řeky Moravy a Baťového kanálu přes Kvasice, okrajem Otrokovic, Napajedla (zde kousek po nezpevněném podkladu), Spytihněvy až do Starého Města u Uherského Hradiště.
Na této části stezky je několik míst k zastavena občerstvení, my jsme na doporučení Oldy zastavili u Babic a nelitovali jsme.
Podél cesty lze na vodě také spatřit výletní lodě, které berou i jízdní kola (vodní cesta).
V srdci Slovácka, Uherském Hradišti míjíme odbočku a tak jí projíždíme trochu netradičně. Hlavně po cyklostezkách a obecních komunikacích pak projíždíme kolem Slováckého leteckého muzea v Kunovicích, přes Uherský Ostroh do Veselí nad Moravou s pěkným centrem a zámeckým parkem, který nás provede až na konec obce.
Cesta poté pokračuje po vedlejších cestách kolem pěkného kostela ve Vnorovech do Strážnice, kde v místním autokempinku ukončujeme druhý den našeho putování.
Samotná Strážnice nabízí celou řadu zajímavostí, např.zámek s rozsáhlým parkem, kostel sv.Martina s přilehlou renesanční zvonicí nebo strážnický skanzen - muzeum vesnice jihovýchodní Moravy.
Vzdálenost: 135,24 km
TRASA

www.strava.com/activities/297373101
Plánovaná trasa: http://www.cykloserver.cz/tipy-na-vylety/...

Google foto
Zonerama

TŘETÍ DEN ze Strážnice pokračujeme po Moravské stezce dále po cyklotrase č. 47 po nezpevněné cestě na Rohatec.

Počasí nám dnes vůbec nepřeje, poprchává a navíc Martin a Zdeněk jedou na silničních kolech. Proto po chvíli nezpevněnou cestu vyměňujeme za silnici, po které pokračujeme až před Hodonín.
V Hodoníně projíždíme kolem pěkné budovy Městského úřadu a cyklotrasu č. 47 zde střídá cyklotrasa č. 45.
V Hodoníně se loučíme s Martinem a Zdendou, kteří pokračují domů směr Mokrá-Horákov. Naše cesta vede dále kousek po nezpevněné cestě a pak již po asfaltu podél železniční tratě do Mikulčic, odkud pokračujeme již po cyklotrase č. 43, po které přijíždíme po vedlejší silnici do Lanžhota.
Alternativou byla i cesta z Mikulčic lužním lesem po cyklotrase č. 44 a poté podél řeky Moravy k obci Brodské, odkud jsme chtěli pokračovat na soutok Moravy a Dyje a také trojmezí států ČR, Slovenska a Rakouska. Ale deštivé počasí bylo dnes proti.
Za Lanžhotem vjíždíme do lesů, do pěkné zalesněné oblasti Pohanska, kde po chvíli přijíždíme k empírovému loveckému zámečku, který nechal postavit v letech 1810-11 kníže Jan I. Lichtenštejn. Zámeček patří mezi stavby Lednicko-Valtického areálu

Před Břeclaví vjíždíme z lesů a o chvíli jsme na nádraží v Břeclavi, kde končí naše putování po Moravské stezce. 200 m. od nádraží se nachází místní muzeum cyklistiky, které jsem měl v plánu navštívit, ale asi už únavou na ně zapomínám.
Vzdálenost: 55,81 km

TRASA:
www.strava.com/activities/297373055
Plánovaná trasa: http://www.cykloserver.cz/tipy-na-vylety/... (se zajížďkou ke soutoku)

- Google foto
- Zonerama

CELKEM:
Vzdálenost:293,46 km. (102,41 + 135,24 + 55,81)
Nastoupáno: 1111 m. (749 + 218 + 144)
Popis trasy podle P.Mazura
1. den: Jeseník - Litovel
2. den: Litovel - Strážnice
3. den: Strážnice - Břeclav