Přeskočit na hlavní obsah

VIA FRANCIGENA: Z TOSKÁNSKA DO ŘÍMA

Via Francigena není u nás moc známá starobylá poutní cesta. Vede z katedrálního anglického města Canterbury přes Francii, Švýcarsko do Říma. Vedle pěší trasy existuje také cyklistická varianta. Tu jsem absolvoval v její poslední části, přes regiony Toskánsko a Lazio, konkrétněji ze San Gimignano do Vatikánu. Celkově jsem najel 461 Km (s cestou k moři) a nastoupal 6515 metrů během sedmi dnů.
ITINERÁŘ
0) ÚVOD (postřehy z cesty, informace) 

Cestopis je ze zájezdu
"Z Toskánska až do Říma na kole - Via Francigena" s CK Poznání. 
Koncem září, jsem byl účastníkem tohoto zájezdu, díky čemuž jsem měl dopravu, ubytování a snídani zajištěnou. Pak jsem měl už volnost, takže další věci jsem si organizoval sám. 

ÚVOD (postřehy z cesty, informace) 

Přečtete si zde o trase, značení, náročnosti, ubytování a stravování, cenách, statistice, mobilní aplikaci, poutnickém pasu,...
VIA FRANCIGENA
Kolem 3 200 kilometrů dlouhá Via Francigena se řadí k nejstarším a nejpopulárnějším křesťanským poutním trasám v Evropě. Oproti Camino de Santiago, zde ale zdaleka nepotkáte tolik poutníků.
Vede z anglického katedrálního města Canterbury přes Francii a Švýcarsko do Říma, respektive Vatikánu, kde končí na náměstí Piazza San Pietro u impozantní baziliky svatého Petra, největší křesťanské bazilice na světě.
V Itálii vede přes regiony Piemont, Lombardii, Emilia-Romagnu, Toskánsko a Lazio. Od roku 2019 oficiální trasa pokračuje jižní Itálií a dále do Santa Maria di Leuca, kraje Apulie, odkud se plavilo do Svaté země.
Nejoblíbenějšími výchozími body jsou Canterbury (Anglie), Calais, Besançon (Francie), Lausanne, the Great St. Bernard Pass (Velký bernardýnský průsmyk) (Švýcarsko) nebo Aosta (Itálie).
CYKLISTICKÁ TRASA
V porovnání s pěší trasou, která preferuje nezpevněné cesty, zahrnuje cyklotrasa řadu zpevněných vedlejších silnic s malým provozem a co nejvíce se vyhýbá nerovným polním cestám a cestám s hustším provozem. 

Naše cykloputování vedlo zvlněnou krajinou napříč regiony Toskánsko a Lazio, plnou vinic, olivových hájů, cypřišových alejí a malebnými historickými vesnicemi nebo městy na vrcholech kopců, které jsou typické pro tuto oblast. Navštívili jsme San Gimignano, Monteriggioni, Siena, San Quirico d’Orcia, Acquapendente, Viterbo a Řím a další menší vesničky. Většina z nich je sevřena v středověkých hradbách a některá z nich jsou zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO. Ale projeli jsme také kolem krásných jezer Lago di Bolsena a Lago di Bracciano. Kvůli ubytováni jsme se museli v některých místech odklonit od trasy Via Francigena.
TRASA PO KTERÉ JSEM JEL
Od CK jsme dostali sice .gps trasu, ale pro mě znamenala jen směr kudy naše trasa povede. Bohužel zde nebyl správný začátek, ani konec trasy k ubytovacím místům. Trasu jsem si proto upravil a to včetně zajížděk do jednotlivých městeček a k jednotlivým zajímavým místům, které jsem si našel na netu.
Mapa trasy, kterou jsem si připravil (samozřejmě jsem nejel vždy úplně přesně podle ní):
ZNAČENÍ
Já jsem se spoléhal na moji navigaci, ale cesta je dobře značená, samozřejmě není to bez chyb, hlavně ve větších městech. Orientovat se dá podle hliníkových cedulí ukazující pěší trasu, občas se objevil i ukazatel cyklistické trasy. V některých místech byli vidět červeno-bílé turistické ukazatele, patníky s nápisem VF, modrobílé samolepky, velké symboly poutníka,...
DOPRAVA
V našem úseku byla trasa ze 60% vyasfaltovaná, 13% tvořil zpevněný povrch a 27% pak nezpevněný povrch.  Polní úseky byly většinou vedeny po štěrkových cestách se stabilním povrchem. Některé krátké úseky byly vedeny po silnicích s hustším provozem. Právě hustší provoz byl většinou, když jsme vyjížděli z měst, kde jsme byli ubytováni.
Italští řidiči jsou temperamentnější, hlavně tedy ti na skútrech, kteří se vecpou všude. Na přechodech zdejší motoristé taky moc nestaví.
NÁROČNOST
Náročnost zájezdu byla 2,5, ale mě se to označovaní náročnosti podle většiny CK nelíbí. Ale to sem nepatří. Já hodnotím zájezd jako náročný, ale jednotlivý účastníci si mohli trasu přizpůsobit podle své kondice nebo potřebám. Vynechali více či méně některé úseky, některé objeli po silnici.

Trasu jsem označil jako náročnou, protože vedla často nahoru a dolů a to se u sedmi etap už únava nastřádá. Stoupání nás také čekalo k historickým městům, která jsou postavena na kopcích. Spolu s jejich strategickým umístěním, umožňovala lepší obranu před útoky nepřátel.
STATISTIKA
Podle naplánované trasy jsem měl nastoupat denně cca 700 metrů. Skutečná trasa ale mívá oproti plánované trasy více nastoupaných a sestoupaných metrů, což byla pravda i tady. Nastoupal jsem denně kolem 900 metrů, dvě etapy přesáhly 1100 metrů. Až závěrečná etapa do Říma byla lehčí. Pár metrů jsem oproti plánu ještě nastoupal pojížděním ve městech.
Celkem jsem během sedmi dní ujel 461,4 km, nastoupal 6 515 metrů.
Poznámka: poslední den jsem naplánoval trasu až k moři, bez této části by byla vzdálenost poslední den o 20 km kratší.
Trasa od cestovní kanceláře byla ještě kratší, protože zde nebyla zajížďka k ubytovací  místům a také do centra některých měst nebo k zajímavým místům na trase.
UBYTOVÁNÍ A SNÍDANĚ
Ubytování bylo jednou lepší, jindy něco horší. Překvapení bylo ubytování první den, v mobilhome, kde byli jak dobré postele i sprcha. Voda totiž ve dvou dalších hotelech netekla zrovna proudem. Ne zrovna dobře umístěný byl hotel před Sienou, který se nacházel na kruhovém objezdu. Větší hlučnost mohla některým lidem vadit. Nejhorší bylo ubytování v Bagnaia, kde i přes domácí přijetí, včetně jídelního lístku v češtině a dobrých cenách, měl hotel to nejlepší dávno za sebou.

Podle hodnoty ubytování se odvíjela taky nabídka snídaní formou švédských stolů, kromě prvního dne v kempu, kde jsme dostali každý svou porci. Ovoce jsme našli na stolech až v posledních dvou dnech, káva byla většinou podávaná v konvicích.

STRAVOVÁNÍ NA CESTĚ
Místní podniky mají většinou otevřené v době snídaní, přes oběd jsou zavřené kvůli siestě (odpočinku), protože se řídí tradičním italským životním stylem. Večer se naopak probouzejí a restaurace se otevírají kolem sedmé hodiny. Což byl pro mě problém, protože jsem zvyklý jíst mezi 12 až 15 hodinou. V pozdních večerních hodinách už moc nejím, protože se mi špatně spí s plným žaludkem :).
Cestou jsem občas našel bistra, kavárny, které měli otevřeno nebo jsem si pomohl návštěvou supermarketu (menší obchody měli také polední pauzu).
Příklad cen, které jsem platil v restauracích, bistrech a obchodech: 
A podotýkám, že všude jsem platil kartou.
Restaurace, pizzerie
Pizza: 9,5 €.
Pizza trojúhelník: 3  (73,50 Kč).
Pizza obdélníková (pizza al taglio), na váhu: cenu za kg si již nepamatuji, ale za porci do ruky jsem platil 2,3 , za 2 obdélníky 5,9 .
Tato pizza je většinou pečená na velkém plechu a následně nakrájena na čtvercové nebo obdélníkové kusy. Oproti klasické pizze má vzdušnou, bublinkovou kůrku.
V Itálii jsem předtím neměl moc štěstí na výbornou pizzu, ale zde ji měli opravdu výbornou. Jen ta obdélníková mi až tak moc nechutnala, asi kvůli větší výšce těsta, kdy se mi zdálo, že ingredience tam moc nevyniknou.
Těstoviny: 10 - 14  (245 - 345 Kč).
Zapečený lilek: 9  (220 Kč).
Spropitné se dává v Itálii kolem 10%, můžete ho mít ale již započítané v celkové ceně pod položkou "servizio", "couvert" nebo "coperto".
Obchod:
Voda 1,5 l: 0,59 , 0,25  (tak jak u nás, záleží na značce).
Pepsi 0,33 l: 0,38 , 0,49 .
Cola 0,5 l (značka marketu): 0,38 .
Chipsy: 1,69 .
Sušenky větší balíček: 3,14 .
Oreo sušenky a přesnídávka v plastu: 2,4  (60 Kč).
2 banány a balíček Kinder cornetti (6x42 g.): 3,57  (87,5 Kč).
Kavárna / Cukrárna:
Zmrzlina: 2,5  (ve třech městech) / ve větším městě 4 .
Frappé: 3 € (se zmrzlinou).
Káva: Espresso (zde Caffé) 1 €, Cappuccino 1,3 , káva s mlékem 1,1 .

Káva je v Itálii velmi oblíbená a kvalitní a také přesto stále levná. Kávová zrna jsou typicky pražená do tmavé barvy, což jim dodává intenzivní a plnou chuť. V Itálii se podává cappuccino na snídani nebo jako dopolední káva, v odpoledních hodinách se však stává přijatelným pouze espresso (v Itálii podávané pod názvem caffè).
Italské cappuccino 
se obvykle skládá z 1/3 kvalitního a silného espressa, 1/3 horkého mléka a 1/3 husté mléčné pěnyTato vyváženost chuti a textury je důležitá pro autentické cappuccino.
Obvykle se pije se sladkým snídaňovým pečivem nebo croissantem, ale zapomeňte si ho objednávat po jedenácté hodině, pokud se chcete vyhnout podivným pohledům, protože odpoledne ho Italové nepijí.
Na cestě jsem párkrát narazil na vodní zdroje, kde se dala doplnit pitná voda (ostatní zdroje tak dobře nevypadali).
POUTNÍCKÝ PAS
Credencial neboli "poutnický pas" (pilgrim passport) seženete v informačních centrech na trase, nebo si ho můžete objednat i předem on-line. Do tohoto pasu sbírají poutníci razítka v turistických kancelářích a v některých farnostech, ubytovacích zařízeních, na která cestou narazí.
Navíc ti, kteří urazí posledních 100 km pěšky nebo posledních 200 km na kole, mohou na tento pas získat Testimonium, což je potvrzení vaší pouti, které obdržíte v bazilice svatého Petra ve Vatikánu.
APLIKACE VIA FRANZIGENA
Aplikace Via Francigena, pro iPhone a Android, vám pomůže lépe plánovat a navigovat na této historické poutnické cestě a poskytne vám důležité informace o trase a okolním prostředí.
> Popis trasy: Aplikace obsahuje podrobný popis trasy včetně navigace, mapy, výškového profilu, dopravě.
> Informace o ubytování: Poskytuje informace o ubytováních na trase, včetně cen, kontaktů a recenzí od ostatních poutníků.
> Historické a kulturní informace: Aplikace obsahuje informace o historických a kulturních zajímavostech a památkách, které můžete na cestě potkat.
> Označení etap: Etapy jsou jasně označeny, což vám pomůže plánovat vaši cestu a sledovat svůj pokrok.
> Možnost zaznamenání cesty: Můžete zaznamenávat svou vlastní cestu, což vám umožní udržovat si přehled o svých etapách a výkonech.
> Offline režim: Aplikace umožňuje stahovat mapy a informace pro offline použití, což je užitečné, pokud nemáte neustálý přístup k internetu.
- Oficiální průvodce a aplikace
Interaktivní mapa - trasy pro pěší a cyklisty, s body zájmů, ubytovny,...
Oficiální trasa ze San Gimignano do Říma
Italské cyklistické trasy ke stažení
STATISTIKA POUTNÍ TRASY VIA FRANCIGENA
V následující analýze byly zohledněny údaje od 3 985 respondentů, kteří vyplnili dotazník v době získání průkaz potníka.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Oblíbené Garmin Odznáčky najdete jak na webovém Garmin Connect tak v mobilní aplikaci Connect.  Můžete je dostat např. za nějakou uběhnutou či ujetou vzdálenost, za 8 hodin spánku, dechové cvičení, aktivitu pod nulou, aktivita před sedmou nebo po desáté hodině, vytvoření tréninku, cíle, novou výbavu a mnoho dalšího.

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE NA HODINKY, ODPOJUJE SE BLUETOOTH

U telefonů, které si samy optimalizují baterii např. Huawei, Honor, Xaomi jsou problémy, že se hodně lidem na hodinkách nezobrazují notifikace (SMS, upozornění na volání, zprávy ze sociálních sítí,...), případně se jim odpojuje Bluetooth.

MUSÍ CYKLISTA POUŽÍT CYKLOSTEZKU ?

OD 1.1.2022 PLATÍ NOVELA ZÁKONA O PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH. DOŠLO TAK K ZRUŠENÍ DVOJSMYSLNÉHO VYSVĚTLOVÁNÍ PŘEDCHOZÍ VERZE ZÁKONA. Aktualizováno 26.12.23 Nejvyšší správní soud   potvrdil , že z  § 57 odst. 1 zákona o silničním provozu nevyplývá povinnost cyklisty užít stezku pro chodce a cyklisty . Cyklista je totiž účastníkem silničního provozu ve smyslu § 2 zákona o silničním provozu a náleží mu veškerá práva a povinnosti z toho vyplývající. Není-li pozemní komunikace označena dopravní značkou „Zákaz vjezdu jízdních kol“, může ji cyklista využít i za situace, kdy se v blízkosti nachází stezka pro chodce a cyklisty. Článek na Novinky.cz  / Rozsudek Nejvyššího správního soudu a  tisková zpráva .