VALAŠSKO 2021 2/5: KOSTEL A GALERIE SOCH VELKÉ KARLOVICE, ROZHLEDNA MILOŇOVÁ, SOLÁŇ

Druhý den patřil cestě z Velkých Karlovic přes galerii soch v Pluskovci, rozhlednu Miloňová a na hřeben, vedoucí na valašský Olymp, jak se také říká Soláni. Nazpátek pak po cyklostezce podél řeky Bečva do Vsetína.

► VALAŠSKO 2021

(Každý den najdete na každé straně zvlášť)
2 DEN: KOSTEL A GALERIE SOCH VELKÉ KARLOVICE, ROZHLEDNA MILOŇOVÁ, SOLÁŇ

2/5: KOSTEL A GALERIE SOCH VELKÉ KARLOVICE, ROZHLEDNA MILOŇOVÁ, SOLÁŇ

Ráno nás čeká na v hotelu Magistr bohatá snídaně ve formě švédských stolů. Jako obvykle se musím ráno pořádně najíst 🍴 :).

Po snídani sedáme do vlaku Arriva do Velkých Karlovic, kde si děláme menší odbočku do části Pluskovec
Zde se nejdříve zastavujeme u dřevěného barokního kostela Panny Marie Sněžné, který byl založen v roce 1754 Františkem hrabětem ze Žerotína. Je chráněn jako kulturní památka.

Po cca kilometrovém stoupání jsme o chvíli u dřevěných soch od místních valašských řezbářů, které předvádějí návštěvníkům výjevy ze života vesnického lidu a rovněž některá tehdejší valašská řemesla, která jsou dneska téměř zapomenutá. Galerie soch je umístěna pod otevřeným nebem ve svahu pod hospůdkou Kyčerka a prohlídka soch je zcela zdarma.

Po návštěvě Puskovce obracíme kola a vydáváme se na cestu zpátky do Velkých Karlovic, odkud pokračujeme podél klasických valašských dřevěnic směr obec Leskové

V obci odbočujeme do leva a začínáme stoupat po lesní asfaltové cestě (červená turistická trasa) k rozhledně Miloňová. Poslední část je již po prudší kamenité cestě, takže jdeme většinou pěšky.

Volně přístupná dřevěná rozhledna se šindelovou střechou stojí na vrchu Miloňová (846 m.n.m.) a byla slavnostně otevřena 20. října 2012.

Rozhledna se tyčí do výšky 24 m. Vyhlídková plošina ve výšce 20 metrů skýtá nádherné výhledy na Javorníky, Vsetínské vrchy, část Beskyd a za výborné viditelnosti i na Hrubý Jeseník.

Po asfaltové cestě sjíždíme do obce Miloňov a poté opět stoupáme. Tentokrát máme před sebou ale dost prudké stoupání, místy i 20 %.

Asfaltovou cestu střídá dále lesní cesta (cyklotrasa 6020) a protože povrch je místy více kamenitý a prudký, musíme s našimi trekovými koly pešky.

U Rozcestí Benešky (855 m.) se dostáváme na hřebenou cyklotrasu (červená turistická trasa).

Pod hřebenovkou zajíždím ještě k novým roubenkám a zvoničce.

Na hřebenovce se na chvíli zastavujeme u známého valašského okna Na Kotlové.

Hřebenová cesta se vlní a místy musíme pěšky, protože to opravdu není cesta pro treková kola, ale pro MTB. Na konci se nám otevírají výhledy do okolí.

Krátkou zastávku máme v nově postavením bistru Gigula nad sjezdovkou, s pěkným výhledem na protější hřeben.

Po dopoledním zataženém počasí, přijíždíme na Soláň již se sluncem.
Vrchol Soláň (861 m) je od pradávna považován za jednu z nejkrásnějších částí Valašska (zvaný "valašský Olymp"). Je součástí rozsáhlého celku Vsetínské vrchy (Vsácké vrchy), který je dalším článkem beskydských hor.

Z hřebenové cesty po chvíli sjíždíme do obce Karolinka, odkud po cyklotrase podél řeky Bečva a také místní v.n. Balaton pokračujeme na Vsetín.

Na náměstí ve Vsetíně se opět stavujeme v Zemákovně na hranolky a na hotel pak přijíždíme kolem sedmé hodiny.
SOUHRN
Vzdálenost: 65 km
Nastoupané metry: 956 m.
Sestoupané metry: 1 127 m.