VALAŠSKO 2021 1/5: ROZHLEDNA VARTOVNA, JUŘÍČKŮV MLÝN

Dovolenou na Valašsku jsme plánovali s Yvett delší dobu, ale kvůli mému zdravotnímu stavu jsme nevěděli kdy se zde vypravíme. Nakonec se všechno seběhlo narychlo, takže jsme trasy, ubytování, vybírali na poslední chvíli.

Ubytování jsme nakonec našli ve středu Valašska, Vsetíně. Během našeho pobytu jsme navštívili rozhledny Vartovna, Miloňová, Kelčský Javorník, Blahutovice, galerii soch v Pluskovci, podívali se na Soláň a další místa.

► VALAŠSKO 2021
(Každý den najdete na každé straně zvlášť)
1 DEN: PŘÍJEZD / ROZHLEDNA VARTOVNA, JUŘÍČKŮV MLÝN

1/5: PŘÍJEZD / ROZHLEDNA VARTOVNA, JUŘÍČKŮV MLÝN

▬ PŘÍJEZD:

» Cesta:

Ráno sedáme na vlak do Ostravy, teda do autobusu, protože je na trase Krnov - Opava výluka. Do Ostravy se pak vlak spíše courá. Nakonec nabíráme zpoždění 20 minut, což je čas, který máme v Ostravě na přestup do Hranic n.M.. Stres se začíná zvětšovat a my se rychle přesouváme na naše nástupiště. Naštěstí náš další spoj má zpoždění pět minut, což nás zachrání. Rychle dáváme kola do nejbližšího vagónu, i když máme rezervaci jinde. Vlakem jedeme jen jednu zastávku, takže to nikomu nevadí. V Hranicích n.M. přesedáme do našeho posledního vlaku, kterým přijíždíme do Vsetína. Uvnitř vlak vypadá jak z dávných dob a také cesta s nim není moc příjemná.

» Ubytování

Po desáté hodině jsme v centru města, kde se ubytujeme v hotelu Magistr, kde jsem našel poslední pokoj na Booking.com. Pokoj máme již připravený a tak se jdeme ubytovat do našeho pokoje v podkroví. Pokoj je vybavený televizí, Wi-Fi, mini ledničkou, ručníky, kosmetikou, fénem na vlasy. Také postel je velmi příjemná. Jediné co bych vytknul, je, že v pokoji v podkroví byla větší teplota. Při otevřeném okně pak byl slyšet hluk z náměstí.
Přehled, recenze, ceny, informace o Hotelu v Google travel.

▬ ROZHLEDNA VARTOVNA, JUŘÍČKŮV MLÝN

Dnes již nemáme moc času na nějakou delší projížďku a proto vyjíždíme na rozhlednu Vartovna nedaleko Vsetína.

Ze Vsetína cesta není moc příjemná, protože jedeme po hlavní silnici na Vizovice. Z cesty se aspoň na část cesty dostáváme po vedlejší cestě přes místní obce. V Liptálu se na chvíli zastavujeme u hasičské zvoničky.

Chvíli musíme ještě strpět cestu po hlavní silnici a také postupně začínáme více stoupat. Z cesty odbočujeme společně se zelenou turistickou trasou, která také vede na kopec Vartovna (651 m.).
V místě kde opouštíme zelenou tur. trasu už musíme pořádně šlápnout do pedálů, protože sklon cesty se zvyšuje. Tento 1,4 kilometrový úsek k rozhledně má průměrné 10% stoupání.

> Vrch Vartovna je dominantou obce Seninka a nachází se v nejvýchodnější části Vizovických vrchů, na rozhraní katastru tří obcí: Seninka, Liptál, Jasenná a také tvoří významnou křižovatkou turistických tras.

> Název Vartovna vznikl pravděpodobně počátkem 18. století, kdy zde hlídky zemských strážců hranic - valašských portášů, které měly sídlo v nedaleké obci Jasenné, „ vartovaly“ neboli hlídaly, aby zapálením ohňů mohly varovat vizovickou vrchnost před blížícím se nebezpečím.

► Rozhledna Vartovna

Rozhledna má zajímavou konstrukci ve tvaru kovové spirály (kruhovitý půdorys ve formě válcové věže) s vnitřním točitým schodištěm.

Výškově má tři části:
- Spodní železobetonový základ je vysoký 5,4 m a obložený gabionem.
- Prostřední věž tubusového tvaru tvoří 12 segmentů, vysokých 2,4 m.
- Vrcholová část s vyhlídkovou plošinou je ve výšce 35 m. a má krytou plochou střechu ve výšce 37 metrů.

> O rozhledně:
- Nachází ve výši 651 metrů nad mořem.
- Výška rozhledny je 37 metrů.
- Vyhlídková plošina krytá střechou je ve výšce 35 metrů.
- Na vrchol rozhledny vede 185 schodů.
- Rozhledna je otevřena celoročně, podle návštěvního řádu je na rozhlednu zakázán vstup při námraze, sněhu, bouřce, mlze a nepříznivém počasí.
- V turistické sezoně je na rozhledně vybíráno vstupné, jeho přesnou výši najdete na internetových stránkách obce Seninka, která rozhlednu provozuje. Zároveň je zde možné zakoupit upomínkové předměty a občerstvení.
Stavba je dominantou oblasti Hornolidečska, Vsetínska i Zlínského kraje.
- Stavba rozhledny trvala osm měsíců, otevřena byla 17. listopadu 2009. Autorem návrhu je zlínský architekt Ivan Bergmann.

> Výhledy:
Návštěvníkům rozhledna nabízí krásné výhledy nejen na Vsetínské, Hostýnské a Vizovické vrchy, ale také na Beskydy i Velkou Fatru.
Směrem západním je vidět Zlín s okolím, jižní část úrodné Hané a za jasné viditelnosti i Buchlovské vrchy s hradem Buchlov.

Video:

Z rozhledny pokračujeme dále do obce Seninka. Větší část ale musíme pěšky, protože je cesta hodně prudká (průměr 15%) a také pro naše treková kola je kamenitá cesta nesjízdná.
Poté co se dostáváme z lesa se nám naskýtá pěkný výhled do okolí.

Za obcí Seninka přejíždíme na cyklostezku, která vede do Vsetína.

Z cyklostezky ale ještě odbočujeme na naučnou stezku Juříčkův mlýn. Na tříkilometrové stezce je pět zastavení s tabulemi, které se věnují osudu Juříčkovy rodiny (Němci tři partyzány a tuto pětičlennou rodinu popravili za ukrývání partyzánů a mlýn vypálili), historii obce Leskovec a zdejší přírodě. Více: www.pametnaroda.cz

Začínáme už více pociťovat hlad a tak dáváme ještě jednu zajížďku do obce Janová, kde by měli mýt dobrou kuchyni. Přijíždíme zde už potřetí hodině a dozvídáme se, že v kuchyni se již nevaří. Nakonec nám ještě nabízí gulášovou polévku. Po minulých zkušenostech s gulášovou polévkou poděkujeme a vracíme se na cyklostezku, v domnění že po cestě ještě na nějakou restauraci narazíme.

Podél Bečvy pak dojíždíme do Vsetína a hlad už máme docela velký.

Snažíme se najít restauraci, ale nemůžeme najít žádnou, kde by se vařilo. Znova se dívám do Google map, na nějakou restauraci s dobrým hodnocením. Nakonec blízko našeho hotelu najdeme restauraci U Tří slunečnic (info, recenze, fotky na Google mapy).

Po dobrém obědě, tedy spíše večeři, ale stále nemáme dost. Při hledání restaurace jsem si všiml, že pěkné hodnocení má i nedaleká Zemákovna a tak se zde jdeme podívat. Zkoušíme hranolky s chilli omáčkou a opravdu mohu doporučit. Večer na hotelu si pak dávám sladkou tečku :)