VALAŠSKO 2021 3/5: Z TESÁKU NA KELČSKÝ JAVORNÍK

Třetí den pobytu na Valašsku jsme nechali kola na hotelu a autobusem se přesunuli na Tesák. Od turistické chaty jsme nastoupali pěkné metry až k rozhledně Kelčský Javorník. Po návratu do Vsetína jsme se pak ještě prošli po městěNež jsem dopsal tento článek, bohužel chata 29.1.22 vyhořela :(

► VALAŠSKO 2021

(Každý den najdete na každé straně zvlášť)
1 Den: Příjezd / Rozhledna Vartovna, Juříčkův mlýn

3/5: Z TESÁKU NA KELČSKÝ JAVORNÍK

Ráno nás vítá ve Vsetíně mlha, ale podle předpovědi by se mělo vyjasňovat.
Dnes necháváme kola na hotelu a autobusem se vydáváme na Tesák (690 m.), kde jsme po desáté hodině.

Z Tesáku vyrážíme po žluté turistické trase. Značení zde ale na začátku díky polomům chybí a tak se procházející lidi informují navzájem kudy vlastně vede trasa.

Po přechodu silnice nás čeká prudší stoupání lesem.

Před prvním vrcholem naší dnešní trasy začínáme vystupovat z lesa.

Prudké stoupání konečně končí na vrcholu Čerňava (844 m.), kde si můžeme konečně vydechnout. Na 800 metrech byl průměrný sklon stoupání 19% a vystoupali jsme 145 m.

Z Čerňavy klesáme, prakticky do stejné nadmořské výšky jak na Tesáku, do sedla Humenec.

Samozřejmě po každém sestupu musí následovat zase výstup. Ten není tak prudký jak ten předchozí, ale pořád je to prudší stoupání, které dává zabrat.

Stoupání částečně končil u památníku Jehelník (852 m.).
Nachází se zde kamenný hranolovitý sloup s erbem Kelče. Tento mezník z roku 1827 připomíná dřívější hranici dvou panství. Na dalších meznících, které jsou už víceméně popadané nebo zničené si lze přečíst - nápis Herrschaft Bystritz, který označoval panství Bystřické a nápis na druhé straně – Herrschaft Keltsch území pánů z Kelče.
A také kamenná pyramidka (již obklopují úlomky dalších hraničníků) do níž je vsazena pamětní deska, která je věnována členu odbojové skupiny Obrana Národa – Ladislavu Jarošovi, který byl popraven 18. června 1942 nacisty.

Od památníku je to již kousek na Kelčský Javorník (865 m.), který je nejvyšší vrchol Hostýnských vrchů.
Prakticky až do otevření rozhledny stálo zdejší místo ve stínu poutního místa Hostýn. I nyní, zde ale nenajdete zástupy turistů, protože na vrchol musíte poctivě našlapat nebo přijet na horském kole. Na vrcholu také nenajdete žádnou možnost občerstvení, ale viděli jsme jak si zde lidé opékají špekáčky :)

Na vrcholu stojí od roku 2015 také stejnojmenná rozhledna (862,6 m.) s výškou 35 metrů a se vstupem na vlastní nebezpečí. Rozhledna je otevřena celoročně a udávaná kapacita je 10 osob, ale za naší návštěvy zde bylo i více lidí.

Rozhledna má unikátní konstrukci ze žárově zinkované oceli a modřínových lamel.

Díky tomu, že rozhledna patří mezi nejvíce izolované vrcholy v České republice nabízí kruhové výhledy do všech stran.
Při dobré viditelnosti spatříte celé Hostýnské vrchy, Moravskou bránu, Moravskoslezské Beskydy, Vsetínské Beskydy, Javorníky, Chřiby s hradem Buchlovem, Bílé Karpaty, Vizovické vrchy, Drahanskou vrchovinu, dokonce Jeseníky, Povážský Inovec či Malou Fatru.

Po jedné hodině se loučíme s rozhlednou na Kelčském Javorníku. Abych se přiznal, slíbil jsem Yvett, že je zde restaurace, kde se můžeme občerstvit, ale jak jsem psal nic takového tu nebylo. Prostě jsem si spletl Velký Javorník s Kelčským  :)

Po zelené turistické trase se vydáváme na východ, oproti dalším návštěvníkům, kteří míří do Rajnochovic ji ale po chvíli opouštíme a po neznačené zpevněné trase klesáme po jižním svahu Kelečského Javorníku směrem na Tesák.
Po chvíli, již na asfaltové cestě, se nám otevírají pohledy do okolí.

Níže se dostáváme na cyklotrasu č.5120, po které projíždím kole Theodorova pramene, od kterého to je již kousek zpátky na Tesák.

Po návratu do Vsetína se jdeme ještě projít na chvíli po městě.

► SOUHRN
Vzdálenost: 12,56 Km
Celkový výstup: 532,5 m.
Celkový sestup: 518,5 m.
Celkový čas: 2:35:47 hod.
Uplynulý čas: 5:11:00 hod.

► ODKAZY / ZDROJE
- https://zlin.rozhlas.cz/vylet-k-elegantni-kralovne-mezi-rozhlednami-na-kelcskem-javorniku-8401715
- www.region-kromerizsko.cz/misto/7/650-pesky-za-nejkrasnejsim-vyhledem-hostynskych-vrchu