NOC NA ŠERÁKU 1/2: RAMZOVÁ - ŠERÁK

Na Šeráku jsme byli už několikrát, ale tentokrát jsme využili s Yvett horskou chatu Jiřího na Šeráku i na přespání

První den jsme se z Ramzové vydali po vrstevnicové, neznačené cestě kolem vodopádu Ve Stržích, vodopádů na Klepáčském potoce a Jeleních vodopádů. Od pamětního kamene císařovny Sissi jsme poté vystoupali na hřeben přes rozcestí Nad Hašovou až ke skalám Vozka. Přes Keprník jsme pak došli až na Šerák, kde jsme večer pozorovali západ slunce a nakonec i Perseidy.

Druhý den jsme se po snídaní vydali na cestu zpátky, tentokrát naše kroky vedli po zelené turistické trase přes Keprník, podél řeky Hučavy a jejich vodopádů, mostu bývalé Josefovské svážnice do Branné.
Cestopis z druhého dne najdete ZDE...

1. DEN: RAMZOVÁ - ŠERÁK

Do Ramzové přijíždíme z Krnova a s přestupem v Jeseníku před půl desátou. Železniční stanice Ramzová leží ve výši 760 m nad mořem.
Na začátku jdeme po červené turistické trase, která ale hned za skiareálem začíná mít čím dál větší sklon.
Na cestě procházíme kolem studánky "U dobré vody"Voda ze studánky je nejen velice chutná, ale také, jak se můžete dočíst v kapličce, údajně léčí všechny možné neduhy, zejména pak ty oční.
Na mezistanici lanovky Čerňava se zastavujeme u sochy Kamzíka a také doplnit tekutiny, protože dále naše kroky půjdou hlavně mimo známé turistické stezky a tím i bez možnosti občerstvení.
Kousek za mezistanicí na Černavě opustíme červenou turistickou trasu a začíná naše cesta menšími či většími chodníčky po vrstevnicové cestě pod hřebenem Keprníku, které se říká "švýcarský chodník".
Výhledy zde nečekejte, cesta vede takřka celá lesem, proto se bude líbit hlavně těm, kdo mají rádi pravou přírodu. Cesta vede prakticky bez lidí a tichým lesem, takže zde zažijete opravdu balzám na duši :)

Bohužel na horách přibývá čím dále více lidí, aniž by měli nějaký vztah k přírodě. Tím jsme také svědky toho jak příroda čím dál více trpí chováním těchto lidí.
Naše kroky vedou dále pomalu k prvnímu dnešnímu vodopádu.
Díky tomu, že sebou neseme turistické batohy, nechceme se dnes moc škrábat po kaskádách vodopádů, ale jen po těch co budou u cesty. Vodopády také nejsou v plné síle a chybí jim tak silnější průtok.

Vodopád ve Stržích

Tento vodopád je první, ke kterému vedou naše kroky. Vodopád je v mapách označený na jiném místě, ale bystré oko si ho po cestě určitě všimne. Já jsem měl tento vodopád uložený v navigaci jinde, takže jsem na to přišel až při úpravě fotoalba. Na místě jsem myslel, že jsem si ho jen špatně uložil.

Vodopád vypadá zajímavě a tak shazujeme batohy a jdeme k němu co nejblíže.

Video:
Vodopády na Klepáčském potoce

O něco dále, na dalším přítoce Klepáčského potoka, by se měl nacházet vodopád s velmi výraznou horní hranou, dokonce s přepadem. Níže by se měl jeho sklon snižovat a přecházet v mírný skluz.

Chvíli se vydávám nahoru, po tomto nízkém skluzu, vody je zde ale velmi málo a protože nahoře nic zajímavého nevidím a dále se mi s batohem nechce výše škrábat, vracím se zpátky.
Cesta se mi u vodopádů někde ztrácí, nakonec díky navigaci v hodinkách zjišťují, že další cesta vede právě přes tento mírný skluz vodopádů.
Poslední dnešní vodopád je již trochu dále a tak jak doposud pokračujeme opět po lesních cestičkách.
Jsme v necelé půlce dnešní trasy a tak je třeba doplnit energii.
Po svačině se vydáváme opět na cestu.
Jelení vodopády

Poslední dnešní vodopád spatřujeme při přechodu lávky, kde vidíme několik stupňů kaskád a vodopádů. Prvního si všímáme nad lávkou. Další jsou pak vidět pod lávkou.
Video:
Vodopád pod lávkou se nám zdá zajímavější a proto k němu sestupujeme.
Za vodopády u Jelení boudy opouštíme úzkou lesní pěšinu a dostáváme se na zpevněnou cestu vedoucí ze západní strany Hrubého Jeseníku.
Po delší době se nám také otevírají výhledy do okolí.
Pamětní kámen císařovny Alžběty, zvané Sissi

Po necelých šesti kilometrech naší cesty po neznačených lesních pěšinkách, přicházíme k tomuto pamětnímu kameni císařovny Alžběty, zvané Sissi, manželce císaře Františka Josefa I.
Nápis Kaserin Elisabeth s křížkem a datem 10. September 1898 upomíná na den jejího zavraždění v Ženevě (10. září 1898). Kámen je zde nejspíše proto, že údajně měla přenocovat na nedaleké na Jelení boudě.
Za památným kamenem je nenápadná odbočka do lesa (doleva, fotka je z opačné strany). Za odbočkou končí naše vrstevnicová cesta a začínáme ostřeji stoupat.
Na cestě potkáváme různé živočichy, rostliny,...
Po chvíli se napojujeme na frekventovanější žlutou turistickou trasu vedoucí z obce Branné. Doteď jsme prakticky potkali jen jeden pár, jinak jsme si užívali svobodu a klid v horách.

Naše cesta dále stoupá a dostáváme se také na chvíli nad koruny stromů. Při ohlédnutí se nám za zády otevírají další pěkné výhledy směr Kralický Sněžník.
Od rozcestí "Nad Hášovou" (1228 m.) pokračujeme ve směru na Vozku také po zelené turistické trase vedoucí také z obce Branné.
Na rozcestí "U Vozky" si děláme menší odbočku a po zelené tur. trase pokračujeme ke skalám Vozka (1377 m.), které jsou součástí přírodní rezervace Šerák - Keprník.

Skalisek je tu více a je na ně i snadný přístup. Na hlavní sedm metrů vysokou skálu proto vykračujeme také. Ze skal je opravdu parádní kruhový rozhled a tak se tu chvíli zdržíme...
Ke vzniku vrcholové skály, připomínající svým tvarem vůz s vozkou, se váže spousta pověstí. Podle nejznámější z nich zde zkameněl vozka s povozem za trest. Za hladomoru zde totiž na radu ďábla podkládal v měkkém terénu kola vozu bochníky chleba. Po jeho nehodném činu se strhla ohromná bouře a vozka i s koňmi a povozem se proměnil v kámen.
Kolem půl čtvrté jsme na skalách sami a užíváme si kruhový výhled na Branensko, Staroměstsko, Králický Sněžník a hlavní hřeben Hrubého Jeseníku.
Vozka je osmý nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku.
Z Vozky se vracíme na rozcestí a po žluté tur. trase míříme směr Keprník, Šerák.
Na Keprník (1423 m.), který je čtvrtý nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku, přicházíme před půl šestou.
Keprník je skalní výběžek, odkud je kruhový výhled do Polských nížin, k Otmuchovskému a Nyskému jezeru, do okolí Pradědu, Kralického Sněžníku a za dobré viditelnosti lze vidět i Krkonoše se Sněžkou a Beskydy.
Z Keprníku to máme na Šerák prakticky již z kopce po červené turistické trase, která je součástí dálkové mezinárodní trasy E3.
Šerák (1351 m) je horský vrchol, který je významnou křižovatkou turistických cest a který leží na hřebeni Hrubého Jeseníku.
O půl páté jsme na horské chatě Jiřího na Šeráku, která byla do současné podoby rozšířena roku 1926.
Po ubytování se jdeme podívat na západ slunce a pokud budeme mít štěstí i na perseidy.
Nejdříve se z chaty vydáváme k horní stanici sedačkové lanovky z Ramzové s přestupní stanicí Čerňava.
Počasí dnes západu slunce úplně nepřeje, ale i tak jsme svědky pěkné podívané.
Po západu slunce už naše oči patří hvězdám a pozorování perseidů. Bohužel obloha se čím dál zatahuje a tak se vracíme zpátky na chatu.

Druhý den jsme se po snídaní vydali na cestu zpět, tentokrát naše kroky vedli dolů do sedla po zelené turistické trase přes Keprník, podél řeky Hučavy a jejich vodopádů, mostu bývalé Josefovské svážnice so Branné.
O tom si ale můžete přečíst více ZDE... (ještě není napsáno).

SOUHRN 1. DNE
Vzdálenost: 17,2 Km
Nastoupané metry: 861 m.
Sestoupané metry: 295 m.
Celkový čas: 8:07:25 hod.
Čistý čas: 3:43:18 hod. Garmin) / 4:48:33 Strava

- Google Fotky
- Zonerama foto

TRASA
www.strava.com/activities/5786891085

Druhý den jsme se po snídaní vydali na cestu zpátky, tentokrát naše kroky vedli po zelené turistické trase přes Keprník, podél řeky Hučavy a jejich vodopádů, mostu bývalé Josefovské svážnice do Branné.
Cestopis z druhého dne najdete ZDE...