NA SNĚŽNICÍCH PŘES KAMENNÉ OKNO, VOZKU, KEPRNÍK A ZPĚT NA ČERVENOHORSKÉ SEDLO

Dnešní výlet patřil zimnímu výšlapu na sněžnicích z Červenohorského sedla, přes kamenné okno, Vozku, Keprník zpět na sedlo.
Po šesté hodině vyjíždíme z Krnova, pro většinu z nás na první zkušenou se sněžnicemi.
Na Červenohorské sedlo (1013 m.) přijíždíme něco po půl osmé, ale z aut se nám moc nechce. Teploměr ukazuje -12°C a k tomu fouká silný studený vítr.

Přesto nazouváme sněžnice a v osm hodin vyrážíme vzhůru po hřebenové červené turistické trase (dálková trasa E3).
Na rozcestí "Bílý sloup" (1227 m.) opouštíme červenou turistickou trasu a začínáme stoupat po žluté turistické trase vedoucí pod Červenou horou.

Pojmenování místa odkazuje k prvnímu turistickému značení v Jeseníkách, které tvořily obdélníkové tabulky připevněné na bíle natřených sloupech. Právě na tomto rozcestí byl bílý sloup k vidění ještě nedávno.
Po pravé straně máme pod sebou tzv. Sněžnou kotlinu, někdejší kar pleistocenního firnového ledovce. Dnes je Sněžná kotlina přírodní rezervace a také jedním z několika mála lavinových polí v Jeseníkách.

Video z výšlapu
Mraky se pomalu začínají protrhávat a počasí nám také začíná více přát.
Na vyhlídkovém místě "Nad Vřesovou studánkou" (1313 m.), nás ale mraky směrem od Pradědu opět dostihují.
U vyhlídkového místa končí naše stoupání a začínáme klesat. Před námi se otvírá výhled na naše dnešní cíle, Vozku a Keprník.
Ale také směrem Jeseník.
Poté co se mraky opět protrhají, míří naše pohledy zpátky směrem Praděd, který se zvedá zpoza mraků.
Po necelých čtyřech kilometrech (9:20 hod.) je před námi osamělý skalní útvar tzv. Kamenné okno (1333 m.). Jde o nepravé skalní okno, jelikož vzniklo zřícením a ne perforací horniny.
Na červenou turistickou trasu se vracíme na rozcestí "Sedlo pod Vřesovkou" (1210 m.), odkud se nám nabízí pěkný výhled směr Kouty nad Desnou.
Červenou turistickou trasu ale jen křížíme a pokračujeme dále po zelené turistické trase. Zde už jsou sněžnice opravdu potřeba, protože kamarád co je neměl, se zde bořil až nad kolena a cesta na Vozku pro něho nebylo zrovna lehká.
Po překročení potoku Hučivá Desná (1186 m.) začíná dnešní nejprudší, cca kilometrové stoupání vedoucí k skalnímu útvaru Vozka (1377 m.), kde jsme po necelých sedmi kilometrech (10:45 hod.).
Na vrcholu hory jsou výrazná skaliska s výškou až 7 m., která tvoří významnou krajinnou dominantu. Z vrcholu je kruhový výhled na Branensko, Staroměstsko, Králický Sněžník a hlavní hřeben Hrubého Jeseníku.
Vozka je součástí přírodní rezervace Šerák - Keprník - Vozka a také je osmý nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku.
Ke vzniku vrcholové skály, připomínající svým tvarem vůz s vozkou, se váže spousta pověstí. Podle nejznámější z nich zde zkameněl vozka s povozem za trest. Za hladomoru zde totiž na radu ďábla podkládal v měkkém terénu kola vozu bochníky chleba. Po jeho nehodném činu se strhla se ohromná bouře a vozka i s koňmi a povozem se proměnil v kámen.
Z Vozky míříme po žluté turistické trase k rozcestí Trojmezí.
Na rozcestí "Trojmezí" (1316 m.) se napojujeme na hlavní červenou turistickou trasu a začínáme stoupat na asi kilometr vzdálený Keprník, přičemž ke konci je stoupání čím dál prudší.
Na Keprník (1423 m.), čtvrtý nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku přicházíme po 9 km. (12:15 hod.).
Keprník je skalní výběžek odkud je kruhový výhled do okolí Pradědu,...
...na Šerák, do Polských nížin, k Otmuchovskému a Nyskému jezeru...
...Kralický Sněžník.
A protože výhledy jsou dnes opravdu dobré, je krásně vidět Krkonoše se Sněžkou. Bohužel Beskydy jsou dnes pod mraky, z kterých vyčnívá jen Lysá hora s Radhoštěm.
Z Keprníku byli vidět i balóny v oblasti Pradědu, ale bylo to dost daleko na dobrou fotku. Více můžete ale vidět zde....
Zdroj: Libor Staňa (www.facebook.com/libor.stana)

Kolem půl jedné začínáme scházet po hlavní jesenické hřebenovce zpět na Červenohorské sedlo.
Na zpáteční cestě nás čeká jen jedno stoupání od rozcestí "Pod Vřesovkou" (1210 m.).
Cesta po úpatí Červené hory je místy dost úzká, navíc zešikma a tak pro sněžnice není zrovna pohodová.
Poslední dnešní zastávkou je Vřesová studánka (1313 m.), kdy máme za sebou již 13 km (14:00 hod.)
Při pohledu zpět vidíme oba dva dnešní vrcholy, Vozku i Keprník.
Posledních 3,5 km již pokračujeme po širší cestě s běžkařskými stopami až zpět na Červenohorské sedlo.
I když je neděle a vypadá to, že od pondělí bude zrušen nouzový stav, tak na sjezdovkách nevidíme žádný pohyb. Asi nikdo z provozovatelů v to ale nevěří.
Na Červenohorském sedle jsme ve tři hodiny a za sebou máme 16,6 km. Celkem nám cesta trvala i se zastávkami sedm hodin.
INFO:
Vzdálenost: 16,6 Km
Celkový čas 7:01 hodin
Čistý čas: 3:37 hod. (Garmin), 4:43 hod. (Strava)
Nastoupáno: 791 m.
Nejvyšší místo: Keprník (1423 m.)